Sosem gondolnád, hol érdemes most lakást venni Budapesten

Pénzcentrum2013. november 24. 11:02

Pozitívan hatott az érintett környékek ingatlanáraira a jövő tavasszal átadandó M4-es metró. A tíz leendő megállóból hét közvetlen környezetében kedvezőbben alakult az ingatlanok ára 2008 óta, mint a városrész távolabbi részeiben. A túlnyomórészt forgalmasabb helyen létesült állomások közelében azonban még így is rendszerint alacsony az árszint. A 10-13 millió forint környéki, 50-60 négyzetméter körüli, jő fűtéssel rendelkező lakások a kedvező ár és a várható értéknövekedés miatt most kifejezetten jó vételt jelenthetnek a metró vonalán. Befektetésként sem utolsók az ilyen ingatlanok, minden bizonnyal könnyen lehet majd kiadni őket albérletbe, lévén az M4 vonala több egyetemet is érint.

Hosszas huzavona után jövő tavasszal végre átadhatják az M4-es metrót, az ingatlanpiac azonban már az elmúlt években is "készült" az eseményre - derül ki az OTP Ingatlanpont elemzéséből. A kutatás során a tíz létesülő metrómegálló közvetlen közelében lévő utcák ingatlanárainak 2008 óta bekövetkezett változását vizsgálták, és vetették össze az állomásokat körülölelő tágabb városrészek árváltozásával. Kiderült: tíz metrómegállóból hét esetében jóval kedvezőbben alakultak az elmúlt években az állomást övező utcák ingatlanárai, mint az adott városrész egészében.

"Mind az öt pesti állomásnál azt mutatják a statisztikák, hogy a megállókat övező utcák lakásárai a válság óta eltelt években jobban tartották az árukat, mint az érintett teljes irányítószám-körzeté, míg a budai oldalon öt állomásból kettőnél volt hasonló a helyzet" - ismerteti Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: az M4-es metró pesti szakaszának értelemszerűen azokon a részein volt a leginkább tetten érhető az állomások pozitív ingatlanpiaci hatása, amelyek korábban kevésbé voltak "metróközelben". A VIII. kerületi Rákóczi téri és a II. János Pál Pápa téri (volt Köztársaság tér) megálló esetében 2008 óta például körülbelül tíz százalékponttal kisebb mértékben csökkentek a lakásárak a közeli utcákban, mint a hozzájuk tartozó teljes irányítószám körzetben.

Érdekesség, hogy a budai oldalon a statisztikák szerint kevésbé húzta fel az ingatlanárakat a megállók közvetlen közelsége: csak Kelenföld és Újbuda-Központ megállóknál alakult a környékbeli utcákban kedvezőbben az árszint az utóbbi években a szélesebb környékükhöz viszonyítva. "Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy Budán kevésbé lenne jó hatással az ingatlanpiacra az átadás előtt álló metróvonal. Sőt, az valószínűsíthető, hogy mivel ezen városrészek közelében korábban egyáltalán nem volt metró, így az új viszonylat pozitív ingatlanpiaci hatását az állomásoktól jóval távolabbi részeken is lehet érezni, és ezt tükrözhetik a statisztikák is" - magyarázza Kosztolánczy György. Természetesen a metró mellett számtalan egyéb tényező is jelentősen befolyásolhatja az árakat: a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér környéke korábban is kedvelt volt az ingatlanvásárlók körében, az állomás közvetlen közelében lévő utcák viszont nagyon forgalmasak, így alacsonyabb áron forognak. A Bikás park megálló (Újbuda fejlődő családi szabadidőközpontjának része) esetében pedig míg maga a városrész változatos, a metróközeli részeken végig paneles utcák találhatók, ami szintén tükröződik az árakban.

Az adatokból az is kitűnik, hogy bár az esetek zömében az elmúlt években kedvezőbben alakult az M4-es állomások környékén az ingatlanpiac a szélesebb környezetükhöz képest, az átlagos árszint továbbra is alacsonyabb a megállók közvetlen közelében, mint az adott városrész egészében. "Ez megint azzal függhet össze, hogy a megállók gyakran zajos, forgalmas csomópontoknál épülnek, ahol hagyományosan alacsonyabbak az ingatlanárak, mint a csendesebb, de ugyanúgy jó megközelítésű utcákban. Az új metróvonal megnyílása azonban segítheti ezen térségek felzárkózását is" - mondja Kosztolánczy György.

Kiadásra is érdemes lakást venni az M4-es vonalán

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az ingatlanpiac rég óta várt fellendülése esetén erőteljesebb drágulás következhet be az új fővárosi metróvonal állomásainak közelében, így jó döntésnek bizonyulhat ezeken a környékeken ingatlant vásárolni, akár befektetési céllal is - véli Kosztolánczy György. Meglátása szerint a 10-13 millió forint környéki, körülbelül 50-60 négyzetméteres, egyedi vagy korszerűsített fűtésű, alacsony rezsijű lakások kínálhatnak jó lehetőséget az M4-es vonalán, főként a dél-budai oldalon. Befektetési céllal is érdemes lehet az állomások környezetében ingatlant vásárolni, ezeket ugyanis valószínűleg gyorsan ki lehet majd adni albérletbe, köszönhetően a metró vonalán elhelyezkedő egyetemeken (a legnagyobbakat említve: Corvinus, Műszaki Egyetem, ELTE Jogtudományi Kar) tanuló diákseregnek. "Az M4-es metró elindulásának pozitív hatásaiban az eladók is bíznak, mi sem mutatja ezt jobban, minthogy az ingatlanhirdetésekben is mind többször szerepel hívó szóként a 4-es metró kifejezés" - mondja Kosztolánczy György.

 

Címkék:
metró, lakás, ingatlan, 4-es metró, lakásárak,