Pénzcentrum • 2012. március 20. 09:32
A lakossági kiadásokat is terheli a dráguló üzemanyag, a növekvő vállalati terhek a béreken keresztül szintén a háztartásokon csattannak - írja a Napi Gazdaság.
Az üzemanyagok árának változása a kiskereskedelmi forgalomban is megjelenik. Az élelmiszerek után a legnagyobb kiadást régóta az üzemanyag jelenti, aránya pedig a fogyasztás csökkenése mellett is fokozatosan emelkedik.
A fő kérdés, hogy az áremelkedést mennyire képesek vásárlóikra hárítani a cégek. A hazai gyenge kereslet, valamint a mérsékelt versenyképesség ezt nem támogatja − mondta a Napi Gazdaságnak Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. Ennek következménye a vállalati nyereség csökkenése, ami vagy a béreken keresztül a háztatások fogyasztásában vagy a cég fejlesztésein keresztül a beruházásokban, de mindenképp lecsapódik a GDP belső felhasználásában.
A kivitt, illetve behozott áruk és szolgáltatások áralakulásának arányát mérő külkereskedelmi cserearány romlásán keresztül a drágulás a nettó kivitelre is mérséklően hat. Az igazán jó minőségű árukat gyártó országok könnyen megoldják a megnövekedett költségek vásárlókra hárítását, a hazai termékeknél azonban korlátozott a lehetőség az árak áthárítására. Mindez az importárakat emeli, anélkül, hogy az export értékét növelné, azaz több megtermelt árut kell külföldre szállítani ugyanakkora behozott volumen mellett ahhoz, hogy a nettó kivitel szintje ne változzon − fogalmazott Hegedűs Miklós.