Ennyit spórolhatsz az alkoholos autóval!

Pénzcentrum2010. november 3. 04:40

Az E85-ös (85 százalékban bioetanol, 15 százalékban benzin) üzemanyag fogyasztása több mint megtízszereződött 2010-ben az előző évhez képest. Sok vezető fele-fele arányban tankol bioetanolt és benzint, de növekszik az átalakító elektronikus szerkezettel utazók száma is. Az új típusú flexifuel (gyárilag etanolos) autók értékesítésében viszont még nem következett be számottevő növekedés.

A Vám - és Pénzügyőrség (VPOP) a töltőállomások értékesítési adatai alapján elkészítette statisztikáját, mely szerint a magyar sofőrök 2010 augusztusában 3,77 millió liter E85-öt tankoltak, szemben a 2009. szeptemberi 323 ezer literrel. 

Magyarország az egy főre jutó E85-kutak tekintetében a második helyen áll Európában. Jelenleg a 2000 töltőállomás közül 330-nál, és csak bizonyos kutaknál (Avia-nál, Agip-nél, Oil-nál valamint egyes magán üzemanyag értékesítőnél) forgalmaznak környezetkímélő hajtóanyagot.

Az E85 átlagosan csak 100 forinttal kerül kevesebbe, mint a hagyományos benzin, viszont ugyanarra a távolságra 15-35%-kal többet kell belőle tankolni. Ezen felül a piacon fellelhető, a személygépkocsikba beszerelhető átalakítók ára 30-80 ezer forint között mozog. Így könnyen kiszámítható, hogy egy magánszemély esetében kell némi idő, mire megtérül az átállás. A fuvarozó és személyszállító vállalatoknál viszont már jóval hamarabb kifizetődik az új technika alkalmazása.

Nézzünk egy példát: Ha tankolunk 40 liter hagyományos benzint 340 forintos egységáron, az 13 600 forintba fog kerülni. Bioetanolból 25%-os többletfogyasztást feltételezve 50 litert kell vásárolni 240 forint/literes áron, ami 12 000 forint. Tehát egy kisebb teli tank esetében csak 1600 forintot spóroltunk.

Hazánkban jelenleg kukoricából készült bioetanolt lehet tankolni. Már folyik a fejlesztés más cellulóz alapú üzemanyag kinyerésére is, amik hatékonyabbak lennének a mostaninál. Az MTA Mezőgazdasági Kutatóintézetének igazgatója, Bedő Zoltán szerint a kukoricatermesztés lehet a magyar mezőgazdaság húzóágazata középtávon. 

Az E85-ös üzemanyag fő összetevője a bioalkohol. Ez rendkívül környezetbarát folyadék, mivel sokkal tisztábban ég, mint a benzin, és mert az égéstermék nehézfémektől mentes. Ezen felül bizonyítottan 27%-kal alacsonyabb szén-monoxid, 20%-kal alacsonyabb kén-dioxid és 5%-kal alacsonyabb nitrogén-dioxid kibocsátás érhető el általa, így az ezzel működő autóknak kisebb a környezeti terhelése.

A bioetanol ráadásul a megújuló energiák közé sorolandó, elégetésével a növények által megkötött szén-dioxid kerül vissza a légkörbe. Továbbá az alkoholos átalakításkor - a gázossá alakítással ellentétben - nem kell megbontani az autót. 

Harkányi László, az E85 Kft. (az autókba átalakító szerkezeteket forgalmazó és beszerelő cég) egyik forgalmazója a Pénzcentrum.hu-nak elmondta, hogy az év elején óriási volt az érdeklődés az átalakítók beszerelésére. A nyári időszakban viszont csökkent azok száma, akik elszánták magukat a bioetanol tisztán történő használatára. Ennek egyik oka lehet, hogy az alkoholos üzemanyag ára az egyes kutakon 210 forintról 240-255 forintra is megemelkedett. Így azok, akik igazán nagy spórolást szerettek volna elérni a környezetbarát hajtóanyag használatával, valószínűleg lemondtak gépkocsijuk átalakításáról.

Viszont fellépett a magyar fogyasztóknál egy erősebb könnyezeti tudatosság, ami miatt vannak, akik az autózásnak a természetre kevésbé káros megoldását választják. 

Harkányi László szerint többféle átalakító létezik ma a piacon. De szinte akármelyiket is szereljük az autónkba, biztos jelentkezni fog a többletfogyasztás. Azonban ez függ az autó használatától, korától, típusától és egyéb paraméterektől is. Egyes esetekben alig mutatkozik különbség a benzines és az alkoholos fogyasztás között, máskor viszont a 35%-os eltérés sem kizárható. 

Ezen felül a bioetanolos üzemanyagok között minőségi különbség van a hazai és a külföldi kutakon kaphatóknál, csak úgy, mint a benzin esetében. Erős a gyanú, hogy a külföldi etanol jobb égésű, ezért hosszabb utat lehet ugyanakkora mennyiséggel megtenni, mint az itthonival.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A fogyasztás függhet a keverék összetételétől is. Van a nyári és a téli keverék, amikkel változhat a teljesítmény. Egyes felmérések szerint az etanolos személygépkocsik hosszabb ideig lehetnek üzemképesek és az is előnyük lehet, hogy sokkal halkabbá válik a motor. 

Szólás Nándor, az Avia egyik vezetője elmondta, hogy valóban növekedett az E85-ös üzemanyag felhasználása az idei évben. Azonban ez nem az egyes kutak megnövekedett forgalmával, hanem az új töltőállomások üzembe helyezésével magyarázható. Amíg 2008-ban csak 13 állomáson, addig idén már 44 benzinkúton forgalmazzák a környezetbarát üzemanyagot. Gyakorlatilag ez az Avia állomások felét érinti (jelenleg 110 kész és épülő egységgel rendelkeznek).

A Magyar Bioetanol Szövetségtől (MBSZ-től) megtudtuk, hogy jelenleg hazánkban egyetlen olyan üzem van (a szabadegyházi Hungrana Kft.), amelyik ténylegesen E85-öt állít elő. Azonban több más beruházás is a tervezés vagy a megvalósítás különböző fázisaiban tart már. 

A Hungrana természetesen nem csak E85-öt, hanem más termékeket (keményítőket, szőlőcukrot, izocukrot, takarmányt) is előállít. A gyár üzemanyag-termelési kapacitása mintegy 150 000 tonna/év. Hozzávetőlegesen félmillió tonna kukoricát dolgoznak fel évente.(Magyarországon összesen kb. 6 millió tonna kukorica terem minden évben. Ebből kb. 4 millió tonna fogy el étkezési és takarmányozási célra.)

A Népszabadság 2010 januárjában azt írta, hogy 2007-től kezdődően 250 bioetanollal is üzemeltethető új autót vásároltak Magyarországon; ezekből 220-at a Ford, harmincat pedig a Saab értékesített. A Peugeot is forgalmaz BioFlex néven saját modellt, amiből összesen 5 darabot adtak el.  Az alacsony eladási adatokon nagyot segíthetne az állami szabályozás és kedvezmények bevezetése a környezetkímélő gépkocsikra. 

Az MBSZ számításai alapján átlagosan 10 % megtérülést jelent az E85 használata (a nyári időszakban ez lehet jobb is), ami nem csekély. Nagyobb fuvarozó és szállítási cégeknek biztosan megéri. Ezen felül az E85 előnyei nem merülnek ki pusztán a gazdaságosságban, ennél sokkal fontosabbak a környezetvédelmi és nemzetgazdasági előnyök.

A szövetség szerint a második generációs bioetanol (alapanyaga a földön leggyakrabban előforduló szerves anyag, a cellulóz) termelésével kapcsolatban vannak nagyon biztató kezdeményezések, bár ezek még nem jutottak túl a kísérleti stádiumon. Nagyon komoly áttörés lesz viszont, ha sikerül gazdaságosan és ipari méretekben bioetanolt előállítani cellulózból, vagyis gyakorlatilag mindenféle növényi hulladékból. Ez lényegesen lecsökkenthetné az üzemanyag árát.

Ha visszatekintünk a múltba, láthatjuk, hogy az alkohol már régi barátunk, Magyarországon a két világháború között a hazai autózás is alkohollal indult. A Motalko nevű benzin-alkohol 1:4 arányú keverékéből álló üzemanyag 1927 és 1942 között volt forgalomban nálunk, majd hosszú évek után 2007 nyarán tért vissza ismét. Brazília az alkoholos autózás Mekkája, ott évtizedek óta használják az eredetileg benzines autókban is némi átalakítás után. 

Az Európai Unió is pártolja a környezetbarát hajtóanyagot és szorgalmazza a megújuló energiaforrások elterjesztését. 2020-ig uniós szinten 20%-ra kell növelni a megújuló energia felhasználását, a közlekedési szektoron belül elég 10%. A nemzeti fejlesztési minisztérium szerint 2009-ben a megújuló energia-felhasználás az összes energiafogyasztás 7,3%-a volt, amit tíz éven belül 13%-ra kell növelnünk.


 

Címkék:
hungrana,