Pénzcentrum • 2009. május 15. 08:32
A családi kiadások egyre nagyobb hányadát viszi el a villany, a gáz, az informatika, a víz, a csatorna és a szemét díja. Ha egy közszolgáltatóval kell ügyet intéznünk, sokszor szembesülünk azzal, hogy a dokumentáció bonyolult, a szerződések szövege pedig általában nehezen értelmezhető.
Sokszor hallani olyan esetekről, amikor a fogyasztó tehetetlenül állt a szolgáltatóval szemben. Gyakori eset a félreértés miatti kikapcsolás vagy az, amikor váratlanul horribilis összeget tartalmazó számla érkezik. Sokak számára nem járható út, hogy ügyvéd kíséretében kössenek, vagy módosítsanak szerződést, pedig néha szükség lenne rá.
Ajánlott odafigyelni a rendszeres mérőhely-ellenőrzéskor. A szolgáltató ilyenkor a helyszínen megvizsgálja a zárakat, plombákat. Van, hogy lecserélik az órát, erről a szolgáltató emberei, vagy általuk megbízott vállalkozók jegyzőkönyvet vesznek fel. Rögzítik a régi és az új óra állását, és a következő havi számlán már nyoma is van a cserének. Az esetek zömében az eljárás rendben megtörténik.
Minden szerződésszerű dokumentumot ajánlott alaposan elolvasni és a kérdéseket a szolgáltatónál, vagy annak felügyeleti szerveinél szóban, írásban feltenni. Az órák, és a fogyasztás rendszeres ellenőrzésére jó, ha az ügyfél maga olvassa le. Ha pedig a szolgáltató a lakásba jön, akkor érdemes a találkozóhoz egy saját tanút szerezni. Ezen kívül nem árt - a mostani digitális világban nem is túlságosan bonyolult -, ha az órát, annak környezetét rendszeresen lefényképezik. Egy esetleges perben jól jöhetnek a fényképek, vagy a tanú segítsége.
Az egyik leggyakoribb probléma az, hogy az ingatlant bérbe adják és a bérlő adósságot hagy hátra. Nem ritka a milliós tartozás, amiért végül az ingatlan tulajdonosának kell helyt állnia. Ezt meg lehet előzni azzal, hogy az ember kezdeményezi a közüzemi szerződés módosítását, és a bérlő nevére íratja a fogyasztási órákat.