Nem elég a tanárhiány: magas lemorzsolódás és gyenge eredmények, ez az oktatási rendszer

Pénzcentrum2024. október 25. 09:11

Egy év alatt szinte megduplázódott azoknak az intézményeknek a száma, ahol átfogó vizsgálatokra volt szükség a gyenge eredmények és a magas tanulói lemorzsolódás miatt – tudta meg a Népszava.

Az elmúlt időszakban 120 köznevelési intézményben végeztek átfogó, komplex ellenőrzést, és további 25 intézmény vizsgálata várható idén októberben és novemberben. A legtöbb esetben a gyenge kompetenciamérési eredmények és a magas lemorzsolódási arányok vezettek az ellenőrzésekhez. Az Oktatási Hivatal (OH) adatai szerint az ilyen intézmények száma egy év alatt majdnem megduplázódott, mivel tavaly még csak 68 intézményt vizsgáltak, és eddig 15 intézményben végeztek utóellenőrzést.

Az ellenőrzések fő oka a gyenge tanulmányi teljesítmény és a magas lemorzsolódási arány, de a pedagógiai-szakmai ellenőrzés során hiányzó fejlesztési vagy intézkedési tervek is fontos tényezők. Az intézményeken belül több szempont alapján is indulhat vizsgálat, így az ellenőrzések száma meghaladja az érintett iskolák számát. Az eredmények alapján 82 esetben a kompetenciamérések, 77 esetben a tanulói lemorzsolódás, és 41 esetben a fejlesztési terv hiánya miatt indultak vizsgálatok.

A komplex ellenőrzések egy 2022-es rendeletmódosítás nyomán kezdődtek meg, és elsősorban akkor szükségesek, ha az iskolák eredményei jelentősen elmaradnak az országos átlagtól. A kritikák szerint azonban az intézményekre hárítják a felelősséget a problémák megoldásában, például a tanulói lemorzsolódás csökkentésében, miközben az okok gyakran kívül esnek az iskola hatáskörén.

Címkék:
iskola, oktatás, tanulás, eredmények, tanárok, lemorzsolódás, tanulók,