Ezt rengeteg magyar szülő hibázza el a saját kislányával: súlyos árat fizetnek érte egy életre

Pénzcentrum2024. március 7. 18:31

A felnőttek és gyerekek körében elvégzett felmérés eredményei alátámasztják, hogy a lányok kreativitását akár már egészen kicsi, ötéves korban korlátozza az elfogultság és a nyomás, hogy tökéletesek legyenek - olvasható a LEGO Csoport közleményében. A lányok úgy érzik, hogy a felnőttek jobban elismerik a fiúk kreatív munkáját, a tanulmány szerint ebben elsősorban a dicsérethez választott szavaink játszanak fontos szerepet, amelyek nemek szerint sokszor eltérőek, hazánkban még inkább mint általában.

A LEGO Csoport új globális kutatása a gyerekek kreatív önbizalmát befolyásoló társadalmi trendeket vizsgálja. Az eredményekből kiderült, hogy a tökéletesség nyomása és az, hogy milyen szavakkal dicsérjük gyerekeinket a hétköznapokban óriási jelentőséggel bírnak, különösen a lányok esetében, mert visszatartják őket abban, hogy szabadon kibontakoztathassák kreativitásukat. A vállalat azt reméli, hogy a kutatás segítségével rá tudnak világítani arra, hogy szavaink tudatos megválasztásával sokat segíthetünk a lányoknak önbizalmuk megerősítésében.

A 36 országban – köztük Magyarországon - több mint 61 500 szülő és 5-12 éves gyermek bevonásával készített tanulmány eredményei nagyon összecsengenek a hazai válaszokkal, és alátámasztják, hogy fontos társadalmi változás szükséges ahhoz, hogy a lányok valóban megvalósíthassák kreatív törekvéseiket. A résztvevők által adott visszajelzések alapján a kutatók azt találták, hogy lányok kreatív önbizalmát akár már ötéves korban korlátozzák.

Ebben a fiatal korban háromnegyedük (76%) bízik saját kreativitásában, de ez az idő előrehaladtával csökken, és a lányok kétharmada gyakran aggódik, hogy megossza-e ötleteit. Ezt tetézi a perfekcionizmus és a hibázás miatti szorongás (72%). A szülők 71 százaléka szerint a lányok nagyobb valószínűséggel tartják vissza ötleteiket e nyomás miatt.

Jennifer Wallace, a Harvard neveléskutatója és szerzője elmondta: „Amikor a gyerekek félnek a kudarctól, az gátolja bennük a felfedezés és a kereteken kívüli gondolkodás iránti hajlandóságot. Ez hatással van a kreatív magabiztosságukra, amely kulcsfontosságú és a felnőttkorra is kihat. A kreatív magabiztosság önbizalmat jelent, hogy ötletekkel álljunk elő, kockázatot vállaljunk és egyedi megoldásokat keressünk a kudarctól való félelem nélkül. A Világgazdasági Fórum szerint ez a jóllét egyik fontos alapköve, mivel erősíti az önbecsülést, csökkenti a stresszt és növeli a boldogságot, továbbá a jövőben ez lesz az egyik legfontosabb készség a munkahelyeken. A lányok több mint háromnegyede kreatív iparágakban szeretne majd dolgozni, ami rávilágít arra, hogy sürgős változásra van szükség.”

A tökéletesség nyomása és miért fontos, hogy hogyan fogalmazunk?

5-ből több mint 3 lány számol be arról, hogy nyomasztja, hogy a társadalom tökéletességet vár el tőle. Noha ez minden gyermek számára aggodalomra ad okot, a szülők és a gyerekek is elismerik, hogy a lányok fokozott nyomásnak vannak kitéve, hogy tökéletesek legyenek, és jobban aggódnak a hibák miatt.

A jó hír, hogy a szavaink helyes megválasztásával hozzájárulhatunk a jövő megváltoztatásához. A tanulmány alátámasztja, hogy szavaink gátolják a lányokat abban, hogy szabadon mutassák meg kreativitásukat. Valójában az 5-12 éves lányok közel kétharmada azt állítja, hogy a felnőttek megfogalmazásukkal aggodalmat keltenek bennük, hogy hibáznak, úgy érzik, nem szabad kísérletezniük, emellett tovább erősíti bennük a tökéletesség iránti igényt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az eredmények rámutatnak egy fontos társadalmi előítéletre is, amely aránytalanul érinti a lányokat: a szülők azt a tendenciát figyelték meg, hogy más szavakkal dicsérjük a fiúk és más szavakkal a lányok kreatív teljesítményét. Pontosabban, a társadalom körülbelül hétszer nagyobb valószínűséggel használ a lányok esetében olyan kifejezéseket, mint az „édes”, „csinos”, „aranyos” és „szép”. Ez a jelenség hazánkban még erőteljesebb: az olyan lányosnak ítélt jelzőket, mint az „édes” 13-szer, a „csinos” 17-szer, vagy a „gyönyörű” 22-szer gyakrabban használjuk amikor a lányokat dicsérjük. Ezzel szemben az olyan elismeréseket, mint a „bátor”, „menő”, „zseniális” és „innovatív”, kétszer, mi magyarok pedig háromszor nagyobb valószínűséggel tulajdonítjuk kizárólag a fiúknak.

Az adatokból az is kiderül, hogy a gyerekek több mint fele úgy gondolja, hogy a felnőttek jobban hallgatnak a fiúk kreatív ötleteire, mint a lányokéra. A szülők 68 százaléka egyetért azzal is, hogy a társadalom komolyabban veszi a férfi kreatívokat, mint a női kreatív szakembereket.

A lányok tízből nyolcan azt mondják, hogy kevésbé félnének új dolgokat kipróbálni, ha a hibákat inkább tanulási lehetőségként fognák fel, 89 százalékuk magabiztosabban mutatná meg munkáját, és jobban értékelné a fejlődést mint a tökéletességet. Tízből kilencen úgy gondolják, hogy az önbizalmukat megerősítené, ha a felnőttek a végső eredmény helyett inkább a munkájuk kreatív folyamatára összpontosítanának – 86 százalékuk elismerte, hogy ilyenkor kevésbé aggódnának a hibák miatt. Pontosabban, a lányok arról számolnak be, hogy felvillanyozták őket az olyan fejlődésorientált dicséretek, mint például a „fantáziadús”, „bátor” és „inspiráló”.

Címlapkép: MTVA/Bizományosi: Róka László

 

Címkék:
gyerekek, gyerek, kutatás, gyerekvállalás, lego, gyereknevelés, gyerekjáték, társadalom, szülők,