Pénzcentrum • 2023. február 22. 09:14
A koronavírus világjárvány rányomja a bélyegét a magyar gyermekek fejlődésére, egy életen cipelhetik ennek súlyát. Ráadásul a magyar oktatási rendszerrel alapvetően több probléma is van. A tanársztrájkok a nagyobb megbecsültségért és az oktatás minőségéne javításáért folyamatosan zajlanak, mégsem látszanak olyan hatékonynak, mint egy vasutas-, taxis- vagy kukássztrájk. Hogy miért, arról Lannert Judit, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Zrt. senior kutatója beszélt a Forbesnak. A tanárhiányt enyhítheti az iskolák, tantárgyak összevonása, de ez a diákok tudásán is meg fog látszódni.
Lannert Judit arról is beszélt, hogy a szülők érthető okokból nem csinálnak forradalmat, mivel ilyen kérdésekkel csak akkor tud foglalkozni az ember, mint az oktatás helyzete, ha nincsenek napi megélhetési problémái. A vidéki tanároktól a szakértő szerint botorság elvárni, hogy ők fognak az élére állni a változásnak, mert ehhez nincs erőforrásuk. "A városi elit, aki kilát a köldökéből, nyelveket beszél, járja a világot, az érzékeli, hogy probléma van, a többség sajnos nem, vagy ha látja is, nincs ereje változtatni" - mondta el.
A tanársztrájkok eredményessége kapcsán kiemelte: "a pedagógia egy női szakma, és a nőket arra szocializálják, hogy rendesek legyenek és szó nélkül végezzék a láthatatlan munkát. Erről szólt az elmúlt negyven év, és azért működik mind a mai napig a rendszer, mert a nők hajlandók ezt megtenni, ami nem jó. A kukás, a taxis és a vasutas kimegy tüntetni: ők szinte mind férfiak. De ápolónőként nehéz egyszer csak felállni és ott hagyni a beteget. A kormány rosszhiszeműen visszaél ezzel."
Az is visszaveti az érdekérvényesítés sikerességét, hogy a tanárok csak úgy lehetnének tudatosak, magabiztosak, ha professzionális szakmabelinek éreznék magukat a szakértő szerint. Ez pedig nem csak az alacsony bérek miatt nincs így: régóta a tanárképzésben a legalacsonyabb a felvételi pontszám, ráadásul a fiatalabb pedagógusok a módszertani kultúrában elmaradnak az idősebbektől.
A tantárgyak összevonása, iskolák összevonása megoldás lehet, de következményei is lesznek. A szakértő szerint már az MTA is belátta például, hogy a kormány részéről előremutató kezdeményezés, hogy a felső tagozaton komplexen tanulják a gyerekek a természettudományt. Viszont a magyarországi matematika-eredmények visszaesése mögött az van, hogy kevesebb matematika óra, mint más országokban, mert sokkal többféle tantárgyat kell tanítani. A régióban hetente 5 matekóra a sztenderd, Magyarországon három - mondta el.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Lannert Judit szerint Magyarországon is mérethatékony iskolahálózatot kellene létrehozni, de a helyiek bevonásával, a demográfiai viszonyok figyelembe vételével. "A tankerületek kialakításával nálunk is lett volna esély optimalizálni az iskolák számát, de ehelyett politikai okokból újranyitották a kisiskolákat. Ebben a formában semmi értelme a tankerületeknek" - mondta a szakértő.
A teljes interjú a Forbes oldalán olvasható.