Pénzcentrum • 2022. október 23. 17:02
Egy friss kutatásban 11 európai országban kérdezték meg a tanárokat arról, milyen oktatási programokkal erősítenék a fiatalok digitális kompetenciáit. A felmérés rámutatott: a pedagógusok ugyan rendkívül fontosnak tartják a diákok ezen ismereteinek bővítését, ugyanakkor nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén.
A Vodafone Alapítvány új nemzetközi jelentése szerint az európai tanárok nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén. A tizenegy európai ország 3000 tanárának megkérdezésével készült felmérés rámutat, hogy a társadalmi és technológiai igények hogyan alakítják át az európai oktatást, és hol van szükségük a tanároknak támogatásra ahhoz, hogy boldoguljanak a technológia által vezérelt világban.
A világjárvány alatti iskolabezárások miatt sok intézmény mozdult el a digitális oktatás felé, az európai tanárok digitális készségei között mégis jelentős eltérések mutatkoznak: a megkérdezettek 20 százaléka állítja, hogy kevés vagy semmilyen tapasztalattal nem rendelkezik a digitális technológia tanításban való használatáról. A pedagógusok 92 százaléka úgy véli, hogy az iskolák felelőssége a digitális írástudás előmozdítása, ugyanakkor nagyobb részük azt érzi, több képzésre lenne szükségük ezen a területen. A felmérés szerint a digitális tanítással kapcsolatos képzések három legvonzóbb témája a digitális technológia használata a személyre szabott tanulás támogatására, a digitális tanítási és tanulási források tantárgyspecifikus használata, valamint a digitális technológia pedagógiai integrációja a tanítási és tanulási folyamatokba. A továbbképzésükhöz a tanárok maguk is az online térben hozzáférhető tananyagokat, online tanfolyamokat tartanák a leghasznosabbnak.
A tanárok és diákok digitális kompetenciafejlesztését támogató tananyagokra azért is van különösen nagy szükség, mert a 2021 májusában kiadott, a „21. századi olvasók” című OECD PISA-jelentéséből – amely elkészültét a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozta – kiderül, hogy az európai diákok nehezen tudják kezelni az interneten és a digitális szolgáltatásokon keresztül érkező információáradatot.
Idehaza tovább árnyalja képet az Európai Bizottság által közzétett DESI mutató is, miszerint 2022-ben Magyarország a digitális gazdaság és társadalom fejlettsége tekintetében a 27 uniós tagállamból a 22. helyen áll.