Pénzcentrum • 2022. szeptember 4. 16:03
Elkezdődött az idei tanév, ami nem minden gyereknek gondtalan. Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk nem túl lelkes az iskola iránt, zárkózott, és minden vasárnap este rosszul érzi magát, érdemes feltenni a kérdést, hogy az iskolában küszködik valamivel, vagy másról van szó. Ezekre a jelekre figyeljünk, ha úgy érezzük, gyermekünknek esetleg gondja lehet az iskolával.
Az új iskolaév új kihívásokat tartogat mindenkinek. Korábban foglalkoztunk azzal, hogy mennyire elégedettek a szülők az oktatás színvonalával, illetve hogy mennyit költenek a magyar szülők a sulikezdésre. Azonban nem csak a szülőknek stresszes a tanév, a gyermekünk is rosszul viselheti az iskolát - főleg ha nem teljesít túl jól. Fontos időben felismerni a jeleket, és beszélni gyermekünkkel, hiszen minél tovább tart ez az állapot, annál nehezebb lesz orvosolni. Ha gyermekünk lemarad az iskolai tanulásban, ez még tovább rontja a tanulási nehézségeket.
Azonban a gyerekek, és a tizenévesek nem mindig beszélnek nyíltan problémáikról, iskolai teljesítményükről, különösen ha szoronganak tőle. Ezért fontos, hogy a szülő ismerje fel a jeleket, és közbeavatkozzon, ha szükséges.Ugyanis minél előbb tudunk segíteni, annál jobb a gyermekünknek is.
Számos különböző probléma okozhatja azt, hogy gyermekünk nem szeret iskolába járni, esetleg nehéz neki a tanulás. Lehet szó szociális kihívásokról, tanulmányi problémákról, vagy akár fel nem ismert fizikai, tanulási vagy mentális egészségügyi problémáról
- emelte ki a VeryWellFamily magazinnak Hailey Shafir, amerikai szakértő. Hozzátette, hogy a zaklatás, a kortárs kapcsolatok problémái is vezethetnek iskolai problémákhoz, de a tanulási zavarok és mentális problémák is szinte bármely korosztályt érinthetik.
Ha a viselkedési, esetleg tanulmányi problémák újak, akkor az okok általában a körülmények megváltozásával függhetnek össze, legyen szó otthoni problémákról, traumatikus eseményről, esetleg egyéb felzaklató eseményről, amely a tanárral, vagy másik diákkal történt
- mondta a szakértő. Shafir szerint rengeteg iskolai, és iskolán kívüli probléma vezethet iskolai nehézségekhez. A tanulási, vagy fejlődési zavarok, mentális problémák, szorongás, depresszió mind érintheti a diákokat is. Ha a gyermek beteg, nehezen alszik, esetleg túl sok otthon a stressz, ez mind kihathat az iskolai teljesítésre. Gyakran előfordulhat, hogy a gyerek úgy érezheti, a tanár célkeresztbe vette őt, esetleg egyszerűen rossz a kapcsolata a tanárral, zaklatják őt társai. Ezek is vezethetnek nehézségekhez, valamint ahhoz, hogy a diák nem tudja tartani a lépést a tananyaggal.
Melyek az intő jelek?
Amikor gyermekünknek nehézségei támadnak az iskolában, a helyzet okozta stressz, szorongás általában hazáig követi őket, ami viselkedésbeli változásokat, fizikai panaszokat is okozhat. Ilyenkor gyakran a gyermek próbálja kihúzni magát az iskola alól, esetleg órákat tölt a házi feladattal, nem adja be azt, és nem olvassa el az előírt olvasmányokat sem.
Nem ritka az sem, hogy gyermekünk visszahúzódóvá válik, nem beszél sokat, nem olyan élénk mint korábban volt
- tette hozzá Lydia A. Antonatos, mentálhigiénés tanácsadó. Mint mondta, ilyenkor az is feltűnhet a szülőnek, hogy már nem élvezi a gyerek azokat a tevékenységeket, amelyeket korábban szeretett, nem akarja a hobbikat folytatni. Bár minden gyermek más, vannak általános jelei annak, ha a gyermekünkkel történik valami az iskolában.
Nem hajlandó beszélni az iskoláról
Ha a gyermekünk hirtelen nem akar beszélni arról, hogy mi volt az iskolában, hogyan telt a napja, ez jelezheti azt, hogy valami nincs rendben. Ez különösen akkor igaz, ha korábban nyitott, és beszédes volt. A szakértők kiemelik, hogy fontos tiszteletben tartanunk gyermekünk személyes határait, és ne kényszerítsük arra, hogy beszéljen, ha még nem áll készen rá, azonban ezt a figyelmeztető jelet nem szabad figyelmen kívül hagyni. Próbáljunk olyan módon résztvenni a gyermek mindennapi iskolai életében, hogy annak ne kelljen konkrét kérdésekre válaszolnia. Antonatos arra bátorítja a szülőket, hogy naponta szakítsanak időt arra, hogy a gyerekkel és az iskolával foglalkozzanak.
Nézzék át együtt az iskolai feladatokat, aláírandó űrlapokat, segítsen a házi feladatban. Ezáltal képben maradunk, képet kapunk arról, hogy hogyan teljesít a gyerek, hogyan viselkedik, és ez segíthet felismerni a felmerülő problémákat is
- tette hozzá a szakértő.
Megváltozott a gyermek hozzáállása a sulihoz
Nem mindig, és nem mindenki szeret iskolába járni, de ha gyermekünk korábban pozitívan állt hozzá a sulihoz, azonban mostanra távolságtartó, dühös ha szóba kerül az iskola, akkor szinte bizonyos, hogy nem tetszik neki, ahogy a dolgok alakulnak. Ilyenkor vagy a tanulással küszködik, vagy a szociális kapcsolataival, esetleg mindkettővel. A másik attitűdváltozás, amire figyelni kell, az az unalom és az apátia. Ha a gyerekek gyakran panaszkodnak arra, hogy unatkoznak, akkor általában nem értik azt, ami az órán történik. Ilyenkor fontos mélyebbre nézni, hogy megtaláljuk az unalom okát. Lehet, hogy már ismeri a tananyagot, amit tanmenet szerint tanítanak, de az is lehet, hogy nem tudja jól megfogalmazni azt, hogy nem érti az anyagot, esetleg el van veszve.
Ha a gyermek kevesebb időt tölt a barátaival, kevésbé érdeklődik a régen kedvelt hobbik iránt, esetleg hirtelen fel akar hagyni egy sporttal, bezárkóznak, visszahúzódnak, a szülő ott is érezheti, hogy valami baj történt a gyermekkel
- tette hozzá Shafir.
Fizikai tüneteket mutat
Legyen szó alvásproblémákról, étkezési szokások megváltozásáról, fájdalmakról - ezek mind jelezhetik azt, hogy gyermekünk küszködik az iskolában. Az alvási, és étkezési problémák gyakran fakadhatnak aggodalomból, különösen akkor, ha tudják, hogy lemaradnak a többi diákhoz képest.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Gyakoribb, hogy a kisebb gyerekek számolnak be fizikai tünetekről akkor, amikor stressz, esetleg szorongás éri őket. Panaszkodhatnak fej-vagy hasfájásra, általános rosszullétre. A kisgyerekek gyakran nem rendelkeznek a megfelelő nyelvezettel ahhoz, hogy leírják mit éreznek, így gyakran a testükben jelentkező tüneteket írják le
- emelte ki Shafir. A kisgyermekek a felnőtteknek is jobban meg akarnak felelni, így aggódhatnak amiatt is, hogy nem teljesítenek jól a suliban, és ezért haragudni fognak rájuk. A tizenévesek már tisztában vannak azzal, hogy összességében az iskola fontos a jövőjük miatt, és ezért aggódhatnak. Ezek mindkét esetben fizikai tünetekhez vezethetnek.
Túl sok időt töltünk a házi feladatokkal
Ha a gyermekünk túl sok időt tölt a házi feladattal, ez is jelentheti azt, hogy valami nincs rendben a suliban. Bár van, aki több házit ad, és van, aki kevesebbet, fontos tisztában lenni azzal, hogy gyerekünk átlagosan mennyi időt tölt ezekkel a feladatokkal. Így ha megnyúlna ez az idő, rögtön észlelhetjük a különbségeket. A Pénzcentrum iskolakezdési kutatásában például felmértük azt, hogy a szülők szerint a diáknak túl sok házit adnak, amiben a szülők segítenek ugyan, de ettől függetlenül még le van terhelve a gyermek. Ha azt látjuk, hogy a gyermekünk nem halad a leckeírással, és egyre csak növekszik ez az idő, érdemes felülvizsgálni a helyzetet.
A tanárok panaszkodnak a gyermekre
Minden szülő nehezen fogadja a kritikát, ha a gyermekéről mondják, azonban ne felejtsük el, hogy a tanár egy osztálynyi diáknak tanítja ugyanazt az anyagot, ő látja elsőkézből a gyermek haladását, így ha a tanár mondja, hogy a gyermekünk küzd a tananyaggal, érdemes ezt komolyan venni. A tanároknak a véleményen túl általában javaslatuk is van arra vonatkozólag, hogy mi segíthetne a gyereken, így érdemes megfogadni a tanácsukat.
A tanár gondolatai, ötletei kombinálva azzal, amit a szülő tud a gyerekről jobb irányt adhatnak azzal kapcsolatban, hogy hogyan segítsenek a gyereknek. Antonatos hozzátette, hogy bármiről is legyen szó, mindig van olyan forrás, amely segíthet a gyereknek, ha probléma adódik az iskolában.
Rossz magaviselet
A legárulkodóbb jel arról, hogy a gyermekünk rosszul érzi magát az iskolában az a magaviselet. A helytelen viselkedéssel próbálja ugyanis a gyermek elterelni a figyelmet arról, hogy gondja van az iskolában. A gyerekek, és a tizenévesek gyakran így fejezik ki, ha problémájuk van.
A 8 és 11 éves kor közötti gyerekek gyakran mutatnak viselkedési problémákat, amikor az iskolában nehézségük támad. Az agresszió, a kirohanások, a dacos viselkedés mind mutathat erre is. A tizenéveseknél pedig emellett még jellemző lehet a lógás, a verekedés, iskolából való felfüggesztés is
- emelte ki Shafir. Ha gyermekünk általában jól viselkedik, és hirtelen vált a viselkedésén, érdemes jobban odafigyelni arra, hogy mi állhat ennek hátterében.
Egyre rosszabbak a jegyek
Amennyiben gyermekünk egyébként jó tanuló, majd hirtelen romlani kezdenek az osztályzatok, ez lehet a jele annak, hogy a gyermekünk küzd valamivel az iskolában. Sok szülő gondolja azt, hogy a gyermeke, ha rossz jegyet kap, egyszerűen csak nem igyekszik, és majd kinövi. Bár egy-egy rossz jegy még nem ad okot aggodalomra, azonban a rossz jegyek sorozata már probléma jele is lehet.
Fontos tudatosítani, hogy a gyermekünk számára is sokat jelent az, ha rosszak a jegyei. Ha ezt tapasztaljuk, próbáljuk megérteni a helyzetet, és rájönni a problémára, hiszen valami megakadályozza őt a sikerben, szülőként pedig segítenünk kell abban, hogy rájöjjünk, mi a baj.
Hogyan segíthetünk?
Ha gyermekünk nehézségekkel küzd, akár az iskolai feladatok miatt, akár a kortársaival kapcsolatos prpblémák miatt, fontos hogy megértőek és támogatóak legyünk. A gyermeknek szüksége van arra, hogy a szülő kiálljon mellette, és segítsen a problémák megoldásában. Ezért fontos, hogy legyünk jó hallgatóság, szánjunk időt a beszélgetésre, hallgassuk meg amit mond.
Egy érzelmileg biztonságos, és hitelesítő környezet kialakítása, és fenntartása sokkal gördülékenyebbé teheti a kommunikációt
- emelte ki Antonatos, aki hozzátette, hogy gyermekünk akkor fog hozzánk fordulni problémáival, ha nyugodtnak érzi magát, és úgy érzi, meghallgatjuk. A tudat, hogy ott vagyunk vele, támogatjuk, szeretjük nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy enyhüljön a gyermekben a szorongás. Ezen felül fontos, hogy gyakorlati támogatást is nyújtsunk, a gyerekkel és a tanárral együtt dolgozzunk ki egy tervet, ami segíthet a krízis átvészelésében. Amennyiben pedig nagyobb a probléma, úgy ne féljünk szakmai segítséget kérni, akár pszichológus bevonásával.