Pénzcentrum • 2021. október 20. 09:31
Eddig összesen 260 ezer pályázó nemzetközi tapasztalatszerzését tette lehetővé mintegy 193 milliárd forintos forrás felhasználásával a Tempus Közalapítvány. A források nem szűkösek, mégis kevesen jelentkeznek a külföldi kurzusokra, holott sokkal nagyobb aktivitást is tudnának finanszírozni. Az okokat meg kell vizsgálni, de a hallgatók érdeklődését nyilván visszavetették a járvány kapcsán elrendelt utazási korlátozások és a digitális oktatás elterjedése is.
Az 1996-ban létrehozott Tempus Közalapítvány (TKA) az elmúlt 25 évben folyamatosan bővülő lehetőségeket nyújtott a felsőoktatás hallgatóinak és oktatóinak is – mondta a VG-nek Czibere Károly, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő szervezet elnöke. Bár jelenleg is rengeteg ösztöndíj-lehetőség van a Tempusnál, és a források sem szűkösek, mégis kevesen jelentkeznek a külföldi kurzusokra.
Az alapítvány eddig összesen 260 ezer pályázó nemzetközi tapasztalatszerzését tette lehetővé mintegy 193 milliárd forint felhasználásával, a pályázók pedig összesen 19 ezer projektet nyújtottak be. Az Erasmus+ program keretében az idén mintegy 18 milliárd forint áll a pályázók rendelkezésére, a másik két kiemelt program pedig hazai finanszírozásból valósul meg. Ezek egyike a világjárvány miatt elhalasztott Külföldi nyelvtanulási program, amely a kilencedikes és a tizenegyedikes középiskolásoknak kínál idegen nyelvi fejlődési lehetőséget, összesen 70 milliárd forintból. A tervek szerint 2022 nyarán indul. A harmadik nagy projekt a Külgazdasági és Külügyminisztérium Stipendium Hungaricum ösztöndíjprogramja, amely a tehetséges külföldi diákoknak nyújt tanulási lehetőséget magyarországi egyetemeken, ezáltal pedig elősegíti a hazai felsőoktatás nemzetközivé válását.
Az Erasmus+ programok a legkeresettebbek, mert ezek egyre rugalmasabbak, egyre rövidül a pályázatok időtartama: már nemcsak féléves, de akár néhány napos kurzusok is elérhetők a tanulók és pedagógusok számára is.
A Tempusnál arra törekszenek, hogy legyenek többlettámogatások a hátrányos helyzetű, illetve a fogyatékos hallgatók számára, azaz olyan esélyegyenlőségi ösztöndíj, amellyel az érintettek még könnyebben hozzáférhetnek a lehetőségekhez.