Ezeknek a diákoknak esélyük sincs otthonról tanulni: mi lesz velük, hogyan tovább?

Magyar Nemzet2020. április 28. 08:31

A köznevelésben sem könnyű, a gyakorlatorientált szakképzésben még nehezebb megoldást találni a hatékony távoktatásra, különösen az online üzemmódban kivitelezhetetlen kétkezi munkák esetén. A duális képzésben részt vevő vállalatok eltérő módszereket vetnek be, a szabályozás ugyanis lehetőséget ad a diákok személyes fogadására, a foglalkozások elhalasztására, tömbösítésére, de ideiglenesen az iskolák vissza is vehetik a tanulókat a cégektől. Utánajártunk, tényleg működhet-e a virtuális bútorfaragás, és mennyire tartanak a tanulók az órákon való személyes részvételtől?

Határozatlan időre elhalasztjuk a villanyszerelő-képzés gyakorlati óráit, tekintettel arra, hogy a gyakorlati foglalkozásokat nem lehet távoktatással megoldani

- üzeni honlapján nagy piros betűkkel az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakközépiskolával együttműködő Kolofon Kft. Nem ez az egyetlen cég, amelyik a járvány miatt felfüggeszti az oktatást. Az Innovációs és Technológiai Miniszté­rium felhívása szerint a tanévet lehetőleg digitális munkarendben kell folytatni, ám azzal a tárca is tisztában van, hogy sok szakma jellege és eszközigénye nem teszi lehetővé az online gyakorlatozást. A szakképzésben ezért több lehetőséget nyitva hagyott a veszélyhelyzeti szabályozás, a tanműhelyek és a vállalati partnerek változatos módszerekkel dolgoznak - írja a Magyar Nemzet.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától (MKIK) információi szerint, a tanulók 15-16 százaléka tudja csak folytatni fizikai jelenléttel a gyakorlatát a veszélyhelyzetben, 65-70 százalékuknál pedig a vállalkozásoknak sikerült átállniuk digitális munkarendre.

A gyakorlat halasztása vagy az iskolának történő végleges átadása csekély mértékű: a tanulók aránya egyik formában sem éri el a tíz százalékot. Hozzátették: valószínűsíthető, hogy ebben a két utolsó kategóriában tovább csökken a tanulók száma, mivel a digitális átállási folyamat még nem zárult le. 

A kereskedelmi ágazatban több képző vállalta a hagyományos oktatási módszert, a gépészet szakmacsoport pedig egy jó példa arra, hogy az innovatív ötleteknek köszönhetően még ott is át lehet állni a digitális munkarendre, ahol az eleinte kivitelezhetetlennek tűnt. Nem meglepő, hogy az informatikaágazat teljes mértékben áttért a digitális oktatásra. A turizmus-, a vendéglátás-, a szépészet-, az egészségügyi és a szociális ágazatokban ugyanakkor a képzők jellemzően kivárnak és halasztanak 

- fűzte hozzá az MKIK.

Címkék:
hrcentrum, digitális, iskola, oktatás, tanulás, diákok, tanrend, távoktatás,