Biró Attila • 2020. március 30. 13:30
"A helyzet változatos képet mutat" - összegezte véleményét a digitális oktatásra való átállásról a Pénzcentrumnak adott interjújában Székely György, a Veres Péter Gimnázium igazgatója. A szakember lapunknak elmondta, a kollégák terhelése nemhogy csökkent volna, hanem ellenkezőleg, sokkal-sokkal több időt igényel most az órák előkészítése. A diákokon és tanárokon kívül ráadásul a szülők terhelése is jócskán megnőtt.
Pénzcentrum: Kicsivel több mint egy hét utána hogyan megy most a digitális oktatás az iskolában?
Székely György: A helyzet változatos képet mutat. Azt kértük a kollégáktól, hogy ne akarjanak túl sok tananyagot "átadni", sok házi feladatot adni és ne túl sok csatornán közvetítsék mindezt. Kötelezően a Kréta rendszert használjuk, de emellett rengeteg kapcsolattartásra használják a kollégák a Zoom-ot, a Skype-ot, Messengert. Egységesen szeretnénk átállni a Google Classroomra (G Suite for Education), ennek március 26-án, este kaptuk meg az iskolai licensz változatát. Így most a betanulási fázis következik.
Mi az, ami nagyon jól működik és mi az, ami nem?
Példaértékű a kollégák hozzáállása a kialakult helyzethez és a diákok együttműködési hajlandósága. A közeljövőben fontos feladatunk lesz annak felmérése, hogy mit bír a gyerek, melyik tantárgyra mennyit kell tanulnia (de azért vannak visszajelzések szülőktől, diákoktól is).
Mely tantárgyak esetében működik flottul a rendszer, melyek esetében nem?
Ez nem tantárgyfüggő. A tanárok többsége kreatív, megoldják ezt a feladatot is úgy, hogy "nem lőnek túl a célon". A rendszer természetesen jobban működik, ha a tanár magabiztosan kezeli az IKT-eszközöket, a csoport kisebb létszámú és a diákok életkora magasabb (kevésbé vannak rászorulva szülői segítségre).
Mik a legnagyobb kihívásai a digitális oktatásnak?
A diákok számára talán a legnagyobb kihívás a megfelelő napirend kialakítása (sokszor éjjel érkeznek tőlük a házi feladatok). A tanárok számára pedig a rengeteg lehetőség közül a megfelelő oktatási platform kiválasztása. Sok bába közt elvész a gyermek, rengeteg ajánlat, lehetőség van, de ami csak 1-2 hónapra ingyenes, arra kár építeni, hosszú távon nem fogjuk használni.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Minden diák hozzá tud jutni a tananyagokhoz? Megfelelő az eszközellátottság?
Úgy látjuk, hogy megfelelő. A tanulóknak volt (van) lehetősége arra, hogy az iskolából tableteket kölcsönözzenek. Nem volt nagy tolongás. Amelyik kollégának szüksége volt rá, vihetett haza iskolai laptopot, tabletet.
A tapasztalatok alapján hogyan élik meg az átállást a diákok, illetve a tanárok? Kinek nehezebb?
Ezt a kérdést kiegészítenénk a szülők terhelésével. Főleg fiatalabb (ötödikes-hatodikos) diákok esetében az ő terhelésük is számottevően megnövekedett. Nagyon fárasztó mindenkinek (szülőnek, diáknak, tanárnak egyaránt) az állandó, koncentrált jelenlét.