Ezt tanítják a pénzről több tízezer magyar diáknak: lehet, már túl késő?

Pénzcentrum2019. október 15. 14:01

Egyre több magyar diák szerezhet az iskolai oktatás keretein belül pénzügyi ismereteket már általános iskolában is. A Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett tankönyvek olyan témákat érintenek, mint a háztartások pénzügyei, hitelek, befektetések, vagy az öngondoskodás. A Pénzcentrum most Daruka Magdolna, egyetemi docens, a pénzügyi oktatás-módszertanában jártas szakember segítségével járt utána, mennyiben hasznosak a tanárok, illetve a diákok számára ebben az életkorban ezek a tankönyvek.

Már az elmúlt tanév adatai szerint is 1500 iskolában 200 ezer diák tanulhatott pénzügyi ismereteket a Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett, 7-10. évfolyamos diákoknak szóló, akkreditált pénzügyi-gazdasági tankönyvekből és munkafüzetekből. A növekvő igényt és érdeklődést jelzi, hogy a 2019 szeptemberétől induló tanévre ezekből a könyvekből és munkafüzetekből további 68 ezer példányt rendeltek az iskolák, és az online letöltések száma eddig már meghaladta a 60 ezret.

A tankönyv első része a családok pénzügyeivel, a második rész a nemzetgazdaság működésével, szereplőivel, kapcsolataival foglalkozik

- írja az előszó. Valóban, a tankönyv első fele érinti a családok, háztartások gazdálkodásának, pénzügyeinek, bevételeinek, kiadásainak, vásárlásainak kérdését. Bemutatja például, hogyan lehet egyensúlyt teremteni a költségvetésben. 

Ezután áttér a megtakarítások, befektetések témájára, körbejárja a hitel témakörét. A tankönyv egyik alfejezete arról szól, milyen gazdasági kockázatoknak van kitéve egy család. Végül a tizenévesek lehetséges bevételeiről és ezek felhasználásáról értekezik. 

A második rész a nemzetgazdaság működésének bemutatásával kezd, majd belevág a piacgazdaság fogalmainak magyarázásába. A következő fejezet világpiaci kitekintést ad. Tíz oldalt szentel annak is a tankönyv, hogy bemutassa az állam szerepét a gazdaságban, majd ezután felhívja az egyén gazdasági és társadalmi szerepére is a diákok figyelmét. 

A 7-8. osztályos generációt a tankönyv úgy igyekszik megszólítani, hogy kerettörténetet is ad a pénzügyi ismeretekhez: a diákok képzeletben felvételt nyerhetnek a Szuperhősképző Intézetbe ("közkedvelt nevén a Hősképző"). A tankönyv által bemutatott hősjelöltekkel közösen oldhatják meg a diákok a feladatokat. 

Pénzcentrum: Melyek azok a pénzügyi témakörök, amellyel jó, ha egy 7-8. osztályos tanuló már találkozik az iskolában, tanul róluk?

Daruka Magdolna: Véleményem szerint minél korábban meg kell kezdeni a gazdasági, pénzügyi ismeretekkel való foglalkozást a gyerekekkel (hangsúlyozom, hogy nemcsak pénzügyi, hanem gazdasági ismeretek is kellenek). A 7-8. osztályos tanulókkal ezeket a kérdéseket az egyén, a tanuló szemszögéből beszélném meg. A tanuló személyes fogyasztásából kiindulva eljutni a pénzügyi fogalmakig, összefüggésekig. 

Gondolok például arra, hogy mibe kerül az (pl. a legújabb okos telefon), amit éppen annyira szeretne megkapni, ezért mennyit kell dolgozni szüleinek, ennek függvényében tényleg szüksége van-e arra, amire vágyik, tud-e segíteni abban a szülőknek (pl. saját megtakarítással), hogy a szükséges pénz összegyűljön. Hogyan tudna ő bekapcsolódni a család gazdálkodásába.

Fontos lenne, hogy a gyerekek ismerjék a fenntartható fogyasztás, túlfogyasztás, túlköltekezés kérdését. 

Érdemes megbeszélni mit tehetne ő személyesen a fenntarthatóságért. Célszerű lenne arról is beszélgetni velük, hogy a társadalmi, gazdasági, kulturális különbségek hogyan jelennek meg a fogyasztásban, érzékenyíteni őket arra, hogy a különböző társadalmi rétegekben, földrajzi régiókban, országokban nagyon eltérő életszínvonalon, fogyasztási szinten élnek emberek.

A 8. osztályos tanulókkal már érdemes lenne arról is beszélni, hogy a családok, szülők anyagi helyzete milyen tényezőktől függ. Ennek során rámutatni a képzettség - jövedelem kapcsolatára, rávezetni a gyerekeket arra, hogy tanulásuk hogyan függ össze jövőbeni anyagi helyzetükkel, milyen értékteremtő tevékenységet tud folytatni egy 8. osztályos tanuló.

Természetesen mindezt játékosan, nem elméletekkel megterhelve kellene feldolgozni a gyerekek aktivitására, élményalapú tanulására támaszkodva.

PC: A Küldetések a pénz világában című tankönyv két nagy részre bontja a tudnivalókat: első része a családok pénzügyeivel, a második rész a nemzetgazdaság működésével, szereplőivel, kapcsolataival foglalkozik. Hogyan illeszthetők be ezek a témák az oktatásba?

D. M.: Azt gondolom, hogy némi fantáziával sok színtér jelenhet meg egy iskolában a témakörök feldolgozására. A jelenlegi NAT (Nemzeti Alaptanterv) szerint a közoktatásban a történelem és földrajz tantárgyakban kerülnek elő többé-kevésbé részletesen ezek az ismeretkörök. Ezeken az órákon kívül még az osztályfőnöki órák (ahol megmaradtak) adhatnak teret órarend szerint. 

Nagyon fontosnak tartanám, hogy más tanórákon is megjelenjenek ezek a tartalmak. 

Például matematika órán lehetne a példák szövege ezekkel kapcsolatos. (Mellesleg így a matematikai is ismeretek jobban kötődhetnének a mindennapi gyakorlathoz.) Magyar nyelv- és irodalom órákon is számos olyan regény, vers kerül be a tananyagba, amely közvetlenül vagy közvetve gazdasági, pénzügyi vonatkozással bír. Ezeknél érdemes megállni, s a felmerülő kérdéseket megbeszélni. 

Vetélkedők, versenyek (osztály, iskolai, vagy éppen iskolák közötti), intenzív heti programoknak, projektmunkák során jó témája lehet bármely témakör.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

PC: A családok pénzügyeivel foglalkozó részen belül kerülnek elő olyan témák, mint a háztartások fogalma, erőforrásai; családok bevételei, kiadásai, költségvetése; megtakarítások, befektetések; hitelekkel kapcsolatos tudnivalók; gazdasági kockázatok; és a diákok lehetséges bevételei, és azok felhasználása. Mit lenne érdemes még egy 7. osztályos gyermek számára megtanítani ezeken túl?

Fontosnak tartom, hogy a gyerekek számára ne csak a pénz jelenjen meg értékként, a pénzszerzés értékteremtő tevékenységként. 

Végig kell gondoltatni velük, hogy ők maguk milyen értékteremtő tevékenységeket tudnak folytatni (önmaguk, társaik, a család számára), amellyel csökkenthetők például a kiadások, növelhető a szabadidő, az együttlét értéke, egyszóval jobban érezhetik magukat saját bőrükben. 

Érzékenyítés történhet itt is, hogyan tudnak ők segíteni azokon, akiknek kevesebb van, illetve azt megértetni, hogy ha valkinek kevesebb van, a szegényebb rétegbe tartozik, az nem csak rajta és családján múlik.

PC: A nemzetgazdasággal foglalkozó részben erőforrásokról; a növekedés fenntarthatóságáról; a piacgazdaság fogalmáról és a piac szerepéről; a pénz fogalmáról, és szerepéről; gazdasági kapcsolatokról és szereplőkről; a külkereskedelemről; az állam szerepvállalásáról és költségvetéséről; illetve az egyén szerepéről van szó a gazdaságban és társadalomban. Mit lenne érdemes még egy 8. osztályos gyermek számára megtanítani ezeken túl?

Ez a felsorolás már önmagában túl tömény, de még érdemes lenne beszélni az infláció, gazdasági válság, technikai haladás fogalmáról, rövid- és hosszú távú hatásáról. 

Kiemelném fontossága miatt azt is, hogy egy másik országban kialakuló természeti társadalmi-gazdasági problémák hogyan hathatnak a magyar gazdaságra, ezen keresztül a magyar családokra. 

Természetesen mindezt úgy, hogy a középpontban az egyén és a család állna (például: ezek hogyan befolyásolhatják a család gazdasági helyzetét, potenciális bevételeit, kiadásait, fel lehet-e készülni ezekre, stb.). 

PC: Az általános iskolás oktatásban korábban - háztartástan órán - volt hagyománya a pénzügyi nevelésnek, manapság viszont ezek a tankönyvek és ismeretek elavultak. 2017-ben viszont a Pénziránytű Alapítvány jelentkezett ezzel az új tankönyvvel, amelyet a statisztikák szerint tavaly 1500 iskolában 200 ezer diák forgatott (a 9-10. osztályosoknak szóló kiadványaikat is ide értve). Az új, a fiatalok nyelvén szóló tankönyv alkalmas rá, hogy egy diák ez alapján elboldoguljon a pénz világában?

Igen. Fontos ismeretek elsajátítását segíti színes, korszerű módszerekkel, példákkal és igényes kivitelezéssel.

PC: Ritkaság, hogy általános iskolában pénzügyi előképzettségű pedagógus tanítson. Ez a tankönyv megfelelő segítség annak a tanárnak, aki vállalja ezeknek az óráknak a megtartását? Tud ebből a tankönyvből olyasvalaki tanítani, akinek nincs ilyen képzettsége?

A 7-8. osztályosoknak szükséges gazdasági és pénzügyi ismeretek tanításának-tanulásának folyamatát jól támogatja a tankönyv. Úgy gondolom, hogy egy tájékozott, naprakész ismeretekkel rendelkező pedagógus - különösen, ha ismeri a korszerű tanulási-tanítási módszereket, és eszközöket - jól ki tudja alakítani azt a tanulási környezetet, amelyben a gyerekek hatékonyan ismerkedhetnek meg ezekkel a nehéznek tűnő, de a mindennapi életben nélkülözhetetlen ismeretekkel. 

Ennek ellenére érdemes rövid képzésekkel segíteni a kollégákat munkájukban. A Budapesti Corvinus Egyetemen már kialakítottunk egy ilyen továbbképzést fölrajz és történelem szakos kollégáknak.

Címkék:
család, iskola, oktatás, megtakarítás, tankönyv, állam, pénzügy, túlfogyasztás, nemzeti alaptanterv, nat, piacgazdaság,