hvg.hu • 2018. október 2. 09:32
2017-ben fogadta el a kormány az idegennyelv-tanítás hatékonyságának fejlesztéséről szóló kormányhatározatot, amely tartalmazza egy a jelenlegi nyelvoktatással kapcsolatos felmérés elkészítését is. Ennek eredményeit tette közzé az Eduilne.hu. Kiderül, több sebből vérzik az iskolai nyelvoktatás, a diákok motiválatlanok, óriási gond a tanárhiány és a technikai eszközök hiánya is nehezíti a helyzetet.
2017-ben fogadta el a kormány az idegennyelv-tanítás hatékonyságának fejlesztéséről szóló kormányhatározatot, amely tartalmazza egy a jelenlegi nyelvoktatással kapcsolatos felmérés elkészítését is. Ennek eredményeit tette közzé az Eduilne.hu. Kiderül, több sebből vérzik az iskolai nyelvoktatás, a diákok motiválatlanok, óriási gond a tanárhiány és a technikai eszközök hiánya is nehezíti a helyzetet.
- A kutatók több mint nyolcezer hetedikes és tizenegyedikes diákot, 1118 nyelvtanárt, 149 iskolaigazgatót és kutatási koordinátort, 70 nyelvi szaktanácsadót kérdeztek az iskolai nyelvtanításról. A válaszokból az alábbi kép rajzolódik ki:
- A gimnáziumi és szakgimnáziumi igazgatók szerint a diákok motiválatlanok.
- Gondot okoz a szaktanárok hiánya és anyanyelvi lektorokra is szükség lenne.
- A technikai eszközök (wifi vagy okostábla például) és a nyelvi labor hiánya is komoly problémát jelent az iskolaigazgatók szerint.
- A diákok szerint kevés a páros és a csoportmunka, sokat beszélnek az órákon magyarul, és még mindig alig jut idő arra, hogy egy-egy diák megszólaljon az adott idegen nyelven. Úgy érzik, a tanár túl sokat beszél, nekik alig jut idejük megszólalni.
- Elsősorban nem az órák számával, hanem az oktatás hatékonyságával lehet baj.