Pénzcentrum • 2017. augusztus 26. 12:00
Augusztusban hagyományosan az iskolakezdés pörgeti a kiskereskedelem motorját. Egy friss felmérés szerint a szülők közel fele (45 százalék) nyár végére hagyja a tanszerek beszerzését. A válaszadók 55 százaléka egy, 34 százaléka pedig két iskoláskorú gyermeknek vásárol iskolaszereket. Többségük 15-25 ezer forintnyi összeget szán az iskolakezdésre, míg 72 százalékuk kizárólag új árucikkeket vásárol gyermekének. Ez egybecseng a KSH adataival, amelyek szerint az őszi tanévkezdés egy magyar családnak átlagosan 19.600 forintjába kerül gyermekenként.
A Vatera felmérésében részt vevő felhasználók többsége (35%) 15000 és 25000 forint közötti összeget áldoz a beiskolázásra gyermekenként. A válaszadók közel harmada (27%) 10-15 ezer forintot költ tanszerekre, míg 20 százalékuk akár 25-40 ezer forintot is hajlandó erre a célra szentelni. Elenyésző, mindössze 9 százalék azok aránya, akik 10 ezer forint alatti összegből hozzák ki a kötelező iskolaszer-vásárlást.
Gyermekenként legalább 15 ezerrel számolhatunk
Az adatokból az is kiderül, hogy a többség által megjelölt, 15-25 ezer forintos gyermekenkénti összeg abban az esetben sem változik számottevően, ha több gyermek számára kell iskolafelszerelést venni. Sőt, még akkor sem, ha a család nehéz anyagi helyzetben van: a saját bevallásuk szerint rossz vagy átlag alatti keresetűek esetében is 28 százalék a gyermekenként 15 ezer és 25 ezer forint között költők aránya.
Az eggyel magasabb, 25-40 ezer forintos árkategóriában érdekes módon még kisebb a különbség: a rossz és átlag alatti anyagi helyzetűek 22 és 16, az átlagos, jó vagy kifejezetten jó anyagi helyzetűek pedig 21, 20 illetve 25 százaléka költ ennyit a tanszerekre. Vagyis egy bizonyos összeg alatt semmiképp nem lehetséges megoldani a tanszervásárlást.
Használt és új - közbeszól az anyagi helyzet
A felmérés szerint a vaterázók 72 százaléka inkább új termékeket vesz gyermekének, míg 27 százalékuk újat és használtat is vegyesen. Mindössze a felhasználók 1 százaléka vásárol kizárólag használt tanszereket. Utóbbiak körében a legkelendőbbek a mágnes- és parafatáblák (26%), az iskolatáskák (18%) és tornazsákok (14%), de ezek aránya még mindig csekély az új termékekéhez képest.
A használt termékek iránti érdeklődés összefügg a család anyagi helyzetével: a kevésbé tehetősek 50 százaléka használt és új árut együttesen vásárol iskolakezdésre, míg az átlagos keresetűek csupán 27 százalékáról mondható el ugyanez. A kimondottan rossz anyagi helyzetűek pedig hatszor nagyobb arányban vásárolnak kizárólag használt termékeket és kétszer nagyobb arányban használtat és újat együttesen, mint az átlagos keresetűek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Egyre kelendőbbek a tanszerek online
A családok többsége (72%) még mindig ragaszkodik a fizikai boltokhoz iskolakezdés előtt, ám egyre többen (26%) nyitottak az internetes tanszervásárlásra. 62 százalékuk a kényelem, 60 százalékuk az ár-összehasonlítás lehetősége, 53 százalékuk pedig a tolongás elkerülése érdekében választja az iskolaszerek beszerzésének ezen módját. Interneten a legszívesebben uzsonnás dobozt, kulacsot (38%), iskolatáskát (37%) és tornazsákot (36%) szereznek be a szülők, ezek ugyanis azok a kategóriák, ahol a legnagyobb az összes vásárláson belül az internetes vásárlás aránya.
- mondta Szanitter Áron, a Vatera ügyvezetője.
Nem csak veszünk, el is adunk
A válaszadók 26 százaléka iskolakezdés előtt szeretne túladni gyermeke feleslegessé vált, megunt vagy kinőtt iskolai dolgain. A Vaterán ebben az időszakban a kategórián belül leggyakrabban eladásra kínált termékek az iskolatáska (70%), a tornaruha, tornacipő, váltócipő (53%) és a tornazsák (30%). Ezek jellemzően egybeesnek a használt árukat kereső vásárlók igényeivel: 18 százalékuk keres használtan iskolatáskát, 13 százalékuk tornaruhát, tornacipőt, váltócipőt, 14 százalékuk pedig tornazsákot.