Mégcsak meg sem próbálkozott a komplex módszerrel a tanárok negyede

Magyar Hírlap2017. február 2. 10:00

Felmérés készült tavaly októberben arról, hogyan oldják meg a szakgimnáziumokban a komplex természettudomány tantárgy bevezetését. A kutatás szerint a pedagógusok nagy része nehezen boldogul a feladattal, a jelenségek különböző tudományterületek összekapcsolásával való értelmezését lehetővé tevő tantárgyat többnyire nem tematikus, hanem tantárgyi bontásban oktatják - írja a Magyar Hírlap.

A szakgimnáziumok 9. évfolyamán a komplex természettudományt új tantárgyként vezették be az idei tanévben. Tavaly októberben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) online kérdőíves felmérést készített arról, hogy a pedagógusok és az iskolák hogyan oldották meg a tantárgy tanítását a bevezetés időszakában.

A felmérés alapján a pedagógusok döntően tantárgyi bontásban (tehát néhány óra biológia, néhány óra fizika stb.) kezdték el tanítani a tárgyat: kétharmaduk alapvetően így tanít, további 13 százalék arról számolt be, hogy néha előfordul ez is, és 21 százalékuk válaszolta azt, hogy soha nem alkalmazza ezt a módszert.

A tárgyat tanító pedagógusok csupán harmadának tanítási szemléletét jellemzi a tematikus bontás, tehát egy-egy jelenség értelmezése, magyarázata, megértése különböző szaktudományos szempontok szerint. További harmaduk tanítási gyakorlatában esetenként előfordul ez a mód is, 28 százalékuk tanítására viszont ez a szemlélet egyáltalán nem jellemző.

Címkék:
karrier, oktatás, tanár, tanítás, természettudomány, továbbképzés,