Pénzcentrum • 2016. november 5. 07:03
Jobb jegyek, kevesebb konfliktus az iskolában és otthon, nyugodtabb tinédzserek - ehhez pedig elég lenne, ha egy órával később kezdődne az iskola, és egy kicsit tovább maradhatnának ágyban. Legalábbis jónéhány példa ezt mutatja.
Sokkal jobban teljesítenek a tinédzserek az iskolában, ha ki tudják magukat aludni. A magyar oktatási rendszer viszont nem veszi figyelembe a fiatalok alapvető biológiai igényeit, és éveken keresztül kínozza őket a korai felkeléssel. Mintha nem lenne már így is bőven elég probléma nekik - és a szüleiknek - az, hogy kamaszok.
Az Egyesült Államokban is hasonló problémákkal küzdenek a tizenévesek. Elindult azonban egy mozgalom, amelyhez már több tucatnyi iskola csatlakozott, és nagyon jó eredményekről számoltak be. Tavaly szeptemberben a New York-i Dobbs Ferry iskola csatlakozott egy kicsi, de egyre növekvő csoporthoz, amely szerte az Egyesült Államokban a kialvatlan középiskolások mellett kampányolnak. Ugyanis
Az említett iskola egyik vezetője, dr. Lisa Brady a Business Insidernek elmondta, hogy korábban a felső tagozatosoknak 8.15-kor, a középiskolásoknak pedig 7.30-kor kezdődött az oktatás. Az új irányelveket követve most mindenki fél órával később kezdi a tanulást, és negyed órával később fejezi be. Tapasztalataik szerint ez hatalmas javulást eredményezett az egész iskola életében.
Az egyik legjobb hozadéka az volt, hogy a szülők és a gyerekek sokkal kevésbé voltak stresszesek reggel. Több idő jutott a reggelizésre és a készülődésre, a szülőknek nem kellett kikiabálniuk a gyerekeket az ágyból, és nem kellett siettetni sem őket. A diákok is kevésbé érezték magukat fáradtnak az iskolában. Ehhez persze az is hozzátartozott, hogy az esti lefekvés menetrendjén nem változtattak.
Seattle-ben az iskolák 85 százalékában megcserélték a tizenévesek és a kisebbek iskolakezdési idejét, így az alsó tagozatos korosztály 7.55-kor kezdi a tanulást, az idősebbek pedig 8.45-kor.
Pennsylvániában ez a tendencia már néhány éve elindult. Átlagosan tízből csak egy visszajelzés negatív, tehát a többségnek tetszik a későbbi kezdés. A fiatalok jobban teljesítenek, és nyugodtabbak is, ami a tanároknak is nagy könnyebbséget jelent a tanórákon.
A szülők is örülnek az új rendszernek, mert így kevesebb a súrlódás a tinikkel. Tény, hogy a serdülők szervezete máshogyan működik, mint a felnőtteké, és több alvásra van szükségük.
A későbbi kezdés viszont nagy kihívást is jelent, hogy a tanítás utáni különórák és elfoglaltságok hogyan férjenek bele a napba. Mivel a későbbi kezdés egyben azt is jelenti, hogy tovább tart a tanítás. A tengerentúli tapasztalatok szerint a délutáni szakkörök látogatottsága egy kicsit visszaesett. Emellett hátrányként említették azt is, hogy kevesebb idő jut a házi feladatokra.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nem tiltja a magyar rendszer
A magyar oktatási rendszerben is van lehetőségük az iskoláknak arra, hogy eltérjenek a reggel 8 órás kezdéstől. Ennek a kivitelezése viszont nem egyszerű. Igaz, hogy az irodában és a kereskedelemben dolgozók többsége később kezdi a napot, de még mindig százezrek kezdenek korán (8 óra vagy, még előbb) a munkahelyükön. Ez sajnos többnyire az egykori feudalista társadalmi berendezkedésünk hagyatéka.
Tehát míg egyes szülőknek könnyebbséget jelentene, ha mondjuk, csak 9 órára kellene iskolába vinni a gyereket, addig másoknak szinte megoldhatatlan problémát jelentene. Csakúgy, mint ahogy jelenleg sok szülő küzd azzal, hogy a tanítás végére odaérjen a gyerekért az iskolába - többségében ők azok, akik később kezdenek a munkahelyükön, és értelemszerűen tovább is tart a munkaidejük. Tehát kizárólag a szülők nézőpontjából tekintve a dolgot: a későbbi kezdés ugyanakkora problémát okozna nekik, mint a jelenlegi.
Ezen a ponton viszont vegyük figyelembe azt is, hogy az Egyesült Államokban csak a tizenévesek kezdenek később, ők pedig már általában egyedül és nem szülői kísérettel járnak iskolába.
A biológiát nem lehet átverni
Szervezetünk működését a saját biológiai ritmusunk határozza meg, nem lehet társadalmilag befolyásolni.
- mondta korábban Bódizs Róbert alváskutató, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének kutatási igazgatóhelyettese az Indexnek. Egészségtelen feltételek közé szorítjuk őket, amiben álmosan kezdik a tanulást, majd akár egész nap kialvatlanok lehetnek.
Mindennek igen nagy egészségügyi kockázata is lehet. Ha valakit a biológiai működésétől nagyon eltérő életfeltételek közé igyekeznek szorítani, annál kedvetlenség, memóriaproblémák, depresszió léphet fel, de az alvásproblémákkal összefügg a 2. típusú diabétesz, a szív- és érrendszeri problémák, a magas vérnyomás és az elhízás is.