Magyar Nemzet • 2015. november 16. 09:15
Jelentős a szakemberhiány van a fejlesztőpedagógia területén, ami miatt az autizmussal és különféle nevelési problémákkal küzdő diákok nagy része nem kapja meg a szükséges terápiát - írja a Magyar Nemzet.
Az ombudsman jelentése szerint súlyos problémákat okoz a logopédiai, valamint az óvodai és iskolai pszichológiai ellátás területén feltárt szakemberhiány, ami miatt az autizmussal és különféle nevelési problémákkal küzdő diákok közül sokan nem kapják meg a szükséges terápiát. Ráadásul sokszor a gyermekekről készülő szakvélemények is használhatatlanok, az oktatási intézmények egy része pedig nincs felkészülve a különleges bánásmódot igénylők szakszerű ellátására.
Számos panasz érkezett arról, hogy a gyermekek egészségi és fejlettségi állapotát tekintve jelentős visszaesés tapasztalható a szükséges terápiák hiánya miatt. Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának vezetősége szerint a tanítók és a tanárok képzésében nem jelenik meg erőteljesen az autizmussal élő tanulók integrációjával kapcsolatos ismeretanyag, a fenntartók pedig gyakran nem fektetnek kellő hangsúlyt arra, hogy szakirányú végzettségű gyógypedagógust alkalmazzanak - írja a lap.
Székely László ombudsman megállapítása szerint további problémát jelent, hogy maguk a szakértői eljárások is rendkívül hosszúak: ha a jogszabályoknak megfelelően folytatják le őket, általában minimum két hónapig tartanak, ez pedig komolyan hátráltathatja, hogy a fejlesztésre szoruló gyermek az állapotának megfelelő bánásmódot kapjon.