Pénzcentrum • 2021. március 26. 13:34
Európa-szerte nőtt a pénzügyi tudatosság a válság hatására, különösen a fiatalok körében, akik már leginkább a közösségi platformokon tájékozódnak a pénzügyekről, mintsem a hagyományos médiából. Az Európai Bankszövetség publikálta az aktuális European Money Week programját és ennek alkalmából az Intrum is bemutatta pénzügyi edukációs kutatását.
A European Money Week témahét célja a pénzügyi tudatosság növelése, a pénzügyekkel kapcsolatos oktatás fejlesztése, ennek érdekében a résztvevők országonként számos rendezvényt tartottak, köztük konferenciákat, pedagógus-továbbképzéseket, valamint egy nemzetközi pénzügyi vetélkedőt 12-15 éves diákoknak.
Nagyobb válság, nagyobb tudatosság
- fogalmazott Felfalusi Péter, az Intrum magyarországi vezérigazgatója. Az éves európai fogyasztói felmérésen (ECPR) alapuló publikáció rámutatott, hogy az elmúlt évben Európa-szerte egyre többen törekedtek arra, hogy bővítsék pénzügyi ismereteiket: a válaszadók összesen 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem elégedett pénzügyi tudásával, ezért próbál többet megtudni a témáról. Ez az arány magasabb, mint az éves felmérések kezdete óta bármikor.
Az Intrum jelentéséből egyértelműen látszik az összefüggés a válság súlyossága és a növekvő pénzügyi tudatosság között. A gazdasági válság által erősebben érintett országok, például Portugália, Görögország és Olaszország lakóira jellemző leginkább, hogy próbálnak bővebben informálódni a pénzügyekről, Magyarország az európai középmezőny elején található ebből a szempontból. A kutatás rámutatott arra is, hogy
Ezzel összefüggésben, Magyarországon a 18-21 éves fiatalok a legnyitottabbak arra, hogy bővítsék pénzügyi tudásukat, mintegy 65 százalékuk jelezte ezt a felmérésben. A 22-37 évesek között 57, a 38-44 éves korosztályban 62 százalék ez az arány. Az adatok arra utalnak, hogy a válság Európa-szerte növeli a generációk közti feszültségeket: 2020-ban a válaszadók 10 százalékponttal kisebb része hagyatkozik szülei tanácsára pénzügyi kérdésekben. Ennek ellenére a 18-21 éves korosztály számára még mindig a szülők útmutatása jelenti az alapot fő információforrást, ha pénzről van szó.
Ahol a közösségi média megelőzte a hagyományosat
Tavalyhoz képest fontos változás, hogy minden korosztály nagyobb mértékben igyekszik saját maga utánanézni a pénzügyi fogalmaknak és a problémák megoldásának. A legtöbben az internetről tájékozódnak, és már a 65 év felettiek is egyre gyakrabban használják az internetet (32 százalék), bár ők a leggyakrabban továbbra is inkább a bankot kérdezik a pénzügyekről.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A közösségi média elsősorban a fiatalok pénzügyi edukációjában játszik szerepet: a 18-22 évesek között már 20 százalék nyilatkozik úgy, hogy elsősorban a közösségi platformokon tájékozódik a pénzügyekről. Magyarországon a fiatalok 10 százaléka válaszolt így, többen, mint akik elsősorban a hagyományos média (hírportálok, tévé, újságok) tájékozódnak a témában.
A válaszok alapján a nők általában kevésbé bíznak pénzügyi tudásukban és az iskolában tanult ismeretekben, mint a férfiak. Magyarországon 2019-ben a férfiak és a nők még azonos arányban mondták azt, hogy kifejezetten elégedetlenek az ismereteikkel (14-14 százalék), most a nők jóval nagyobb része bizonytalan (férfiak 28, nők 36 százalék). Ugyanakkor a nők nagyobb arányban bővítették ismereteiket a válság kezdete óta, és nyitottabbak az új ismeretek tanulására.
A European Money Week (Európai Pénzhét, EMW) az OECD globális pénzhetének tematikus hete, melyet az EU országaiban az Európai Bankszövetség tagintézményei szerveznek. Magyarországon a rendezvénysorozat hivatalos partnere a Magyar Bankszövetség.