Pénzcentrum • 2015. szeptember 3. 14:01
Leggyakrabban a termékbemutatókon próbálják átverni a nyugdíjasokat. Az ezzel kapcsolatos szabályozások a közelmúltban szigorodtak, és most újabb változások jöhetnek, persze kérdés, hogy ezzel vajon meglehet állítani a csalókat?
Bár a szabályok szigorodnak, évről évre egyre több panasz érkezik a fogyasztóvédelemhez: 2011 és 2014 között összesen 2 152 bejelentési tettek termékbemutatókkal kapcsolatban.
A leggyakoribb fogyasztói panaszok
- Ha a vállalkozás nem engedi, hogy visszalépjünk a vásárlástól
- Ha a visszaléptünk a vásárlástól, de a foglalót nem kapjuk vissza, vagy csak akkor, ha adminisztrációs díjat vagy bánatpénzt fizetünk
- Ha az ajándékot csak akkor kapjuk meg, ha terméket is vásárolunk
A visszaélések miatt tovább szigorít az árubemutatókra vonatkozó szabályokon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a tárca ezért egyeztetést kezdeményezett a társhatóságok és civil szervezetek bevonásával. Jelenleg még dolgoznak a jogszabályokon.
Kiemelt ellenőrzések
Nem véletlen, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az idei évben is fokozottan ellenőrzi a termékbemutatókat.
Ezeken az eseményeken a tisztességtelen vállalkozások nagyon gyakran visszaélnek az idősek hiszékenységével - tette hozzá az NFH.
Egy mondat, amely az egyik olyan termékbemutatón hangzott el, amelyen a Fogyasztóvédelmi Hatóság munkatársai ellenőriztek. A termékbemutatók során előfordult olyan eset is, hogy a résztvevőkben az előadást tartók szégyenérzetet igyekeztek kelteni. Azt állították, hogy aki nem vásárol, sajnálja szerettei, családtagjai egészségére a pénzt.
- válaszolta megkeresésünkre Kiss Anita az NFH szóvivője.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Elterjedt átverésnek számít, hogy az árubemutatót a szervezők egészségnapként vagy egészségügyi szűrővizsgálatként hirdetik meg. Ezekről azonban a helyszínen szinte minden alkalommal kiderül, hogy csupán egy eszköz arra, hogy meggyőzzék a fogyasztókat a több százezer forintos termékek megvásárlásáról.
A leggyakoribb megtévesztések
- Valótlan állítás, amely szerint a bemutatott termék alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak, rendellenességeinek gyógyítására.
- Az előadást tartó személy azt a hamis benyomást keltette, hogy a fogyasztó már megnyert egy nyereményt, miközben nem volt ilyen nyeremény, illetve a nyeremény meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez volt kötött.
- Megtévesztő módon arról tájékoztatták a résztvevőket, miszerint a bemutatott áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre.
- A termékért annak ellenére fizetnie kellett a fogyasztónak, hogy azt korábban ingyenesen, térítésmentesen hirdetették. Mindkét alkalommal több, "ingyenes" ajándékot kínáltak a fogyasztóknak, amelyekhez azonban csak az utolsó, "ajándékként" átadott termék előállítási költségének (közel 150 000 forint) kifizetése esetén juthattak hozzá.
Mit tehetünk, ha már bedőltünk a trükknek?
A termékbemutatón vásárolt terméktől, ha a termékbemutató nem a cég telephelyén zajlik, akkor a vásárló a termék átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat. Ezt írásban kell jeleznie a cégnek. A jogszabály szerint elállás esetén a fogyasztó köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni.
Kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza. Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés megkötésével egyidejűleg a terméket kifuvarozták a fogyasztónak, a vállalkozásnak kötelessége saját költségén visszafuvarozni a terméket, ha az jellegénél fogva postai küldeményként nem küldhető vissza.