Pénzcentrum • 2014. július 28. 15:05
Az utóbbi időben ismét egyre több bejelentés érkezik trükkös tolvajokról; ráadásul a hírek szerint leginkább nyugdíjasokat próbálnak meg kifosztani a régi-új trükkel. Nyugdíjintézet, rendőrség, ÁNTSZ: sokszor hivatkoznak a csalók hivatalos szervekre.
Egészen elképesztő, alaposan kitervelt csalás-sorozatról számolt be egy XII.kerületi lakos a városrész honlapján, akit ugyan nem sikerült átverniük a bűnözőknek, de azóta több helyre is betörtek a környéken. A csalók legújabb módszere az, hogy a "Nyugdíjintézet" nevében telefonálnak (ebben az esetben például szombat délelőtt), majd pontosan megmondják a keresett személynek a nevét, lakcímét (emelet, ajtó), amivel valószínűleg bizalmat próbálnak ébreszteni. Majd azt ígérik, ha pár kérdésre válaszol az illető, akkor egyrészt év végén 10 ezer forintot szétosztanak a rászorulók között, másrészt pedig 8500 forintos Erzsébet utalvánnyal "jutalmazzák" a segítségét.
A kérdések leginkább az áldozat anyagi helyzetére és életkörülményeire vonatkoznak: mennyi a rezsije, hogyan jön ki a nyugdíjából, mennyit költ gyógyszerre, van-e megtakarítása, hányan laknak egy lakásban. Miután a hívott fél kezdett gyanút fogni, és rákérdezett, hogy honnan is keresik, akkor a nő sietve letette a telefont. Az viszont rögtön meg is csörrent újra, ezúttal pedig a "Kerületi Kapitányságtól" keresték, hogy elfogták a csalót, aki a Nyugdíjintézet nevében próbálta meg őt is átverni. A további intézkedések miatt pedig hamarosan fel fogja két rendőr keresni, civil ruhában. A nyugdíjas azonban ahelyett, hogy felengedte volna őket, rögtön tárcsázta a Kapitányságot, ahol természetesen semmit sem tudtak a történtekről.
Trükkök tárháza: Nyugdíjintézet, ÁNTSZ, Csatornázási Művek....
Időről-időre egyre jobban kitervelt csalásokkal próbálják meg kifosztani (elsősorban) az időseket a bűnözők. Hallottunk már olyan esetről, amikor a Fővárosi Csatornázási Művek alkalmazottjának adták ki magukat a csalók, 40-70 ezer forintokat legombolva az áldozatokról, máskor azt hazudták, hogy az ÁNTSZ-től érkeztek, mert a lakók bejelentést tettek, hogy csótányok vannak a lakásban. Sőt, volt olyan is, amikor pénznyereményt ígértek telefonon keresztül, melyért cserébe "csak" a banki adatokat kérték. Habár a trükkös tolvajok ellen nem könnyű védekezni, általában a figyelmetlenség vezet a bajhoz. Vannak ugyanis árulkodó jelek, amik a legtöbbször azonosak. A fenti esetben például helyesen fogadta kétkedéssel az idős úr, hogy a rendőrök civilben érkeznének hozzá. Ugyanakkor telefonon sose adjunk ki semmilyen adatot magunkról, anyagi helyzetünkről, életkörülményeinkről, banki adatainkat pedig főleg ne áruljuk el soha senkinek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezenfelül általánosságban a következő biztonsági tippeket érdemes mindig szem előtt tartani, ha ismeretlen szakemberek vagy hivatalos szerv alkalmazottai keresnek minket telefonon vagy csengetnek be hozzánk:
- Ne adj ki magadról adatokat! Soha ne adjuk ki idegeneknek a bankszámlánk vagy a bankkártyánk adatait. Hiába tűnik ez magától értetődőnek, a csalók nagyon rafináltak tudnak lenni, és elhitetni velünk, hogy ebből nem lehet probléma. A bankunk például soha nem fogja elkérni a PIN kódunkat vagy a kártyánk adatait, ahogy hivatalos szervek sem fognak arról érdeklődni, hogy mennyit költünk rezsire vagy gyógyszerre.
- Telefonálj vissza! Ha bármilyen gyanú felmerül benned a telefonáló hitelességével kapcsolatosan, inkább kérdezd meg a nevét, és hogy pontosan honnan is telefonál. Ezután keresd ki a telefonkönyvből vagy az internetről a hivatalos szerv valódi számát, és visszahívás után hivatkozz az előző hívásra.
- Ellenőrizd az igazolványát! Legtöbb esetben a szolgáltató munkatársai fényképes, logóval, érvényességi dátummal és azonosítószámmal ellátott igazolvánnyal rendelkeznek. Kérd el, és amennyire lehet, próbáld megvizsgálni a hitelességét! A legjobb, ha addig be sem engeded, amíg ezt nem tetted meg.
- Telefonálj! Hívd fel az adott szolgáltatót vaggy hivatalos szervet, és kérd le a kiérkező szakember adatait, azonosítószám és név alapján meg kell találniuk őt a rendszerben. Ha már vonalban vagy, arra is kérdezz rá, valóban végeznek-e a környékeden karbantartási munkálatokat.
- Ne írj alá semmit csak úgy! A kiérkező szakember nem jöhet ki hozzád azzal, hogy írj alá itt és most egy szerződést - ki tudja milyen rejtett apró betűs résszel akarnak becsapni a csalók, akik utólag állnak elő követeléseikkel. Az ilyen ügyeket a cég hivatalos úton intézi, szintén előzetes egyeztetés alapján.
- Riasztás! Ha azonban már megtörtént a baj, mindenképpen jelezd a felé a szolgáltató felé, amire hivatkoztak, így ők is tudnak lépéseket tenni az ügyben. Emellett a rendőrségen tegyél feljelentést!