Drávucz Péter • 2024. november 5. 05:25
Bár októberben hatályba lépett a kriptoeszközökre vonatkozó tanácsadást, illetve információt nyújtó természetes személy képzettségére, szakmai gyakorlatára nézve előírásokat megfogalmazó kormányrendelet, a Pénzcentrum információi szerint novemberben újabb „erélyes” szabályok születnek. A portálunknak nyilatkozó szakértők szerint e szigor oka, hogy a kriptoeszköz piac az eddig szabályozott pénzügyi engedélyes területekhez képest speciális terület, az ügyfelek érdekében speciális szakértelem előírása is szükséges. Ezért a követelmények, elvárások a „hagyományos” befektetési tanácsot, vagy információt nyújtó szakemberekhez képest jóval magasabbak. A tendencia a jövőben is megmarad, ráadásul a kriptoeszköz-szolgáltatók tekintetében is hamarosan új rendelkezések látnak napvilágot.
Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az uniós kriptoeszközökre vonatkozó, úgynevezett MiCA rendelete (Markets in Crypto Assets Regulation) 2024. június 30-tól alkalmazandó Magyarországon a stablecoinok tekintetében, az év végétől pedig minden egyéb esetben – mondták el a Pénzcentrum megkeresésére a Magyar Nemzeti Bank szakértői. (Stablecoin: olyan kripto-eszköz, amelynek fő célja a csereeszközként való használat, miközben jellemzően valamilyen eszközhöz van rögzítve az árfolyama. Az eszközalapú és az e-pénz tokent együttesen stablecoinnak nevezzük – a szerk.) A magyarországi részletszabályokat meghatározó, a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvény arról is rendelkezik, hogy június 30-tól a felügyeleti hatósági jogkört a jegybank látja el a MiCA által érintett eszközök, intézmények vonatkozásában. Korábban erre nem volt mód, jogszabályi felhatalmazás hiányában.
Az MNB szerint az alábbi kockázatokkal nem árt tisztában lenni:
- A kriptopiac jellemzően nagyon ingadozó, az árak gyorsan emelkedhetnek, vagy eshetnek.
- A jelenlegi piacokon még a csalások, átverések, árfolyam manipulációk kétségtelenül jelen vannak.
- A kriptoeszközökhöz kapcsolódó infrastruktúra, például az azokat tároló digitális tárcák kiberbiztonsági fenyegetéseknek vannak kitéve, és ha egy tárcát feltörnek, vagy elveszíti valaki a hozzáférést, az eszközök visszaszerzése nem lehetséges.
- Sok kripto-projekt, vagy új szolgáltatás indul, ám nem mindegyik lesz sikeres, kudarcot vall, ami befolyásolja a befektetők eszközeinek értékét.
A Pénzcentrum megkeresésére az act Bán & Partners szakértője rámutatott: a törvény után, október 17-én hatályba lépett a 294/2024. számú kormányrendelet. Ez nem okozott semmilyen meglepetést, maga törvény utalt rá, a tanácsadás elvégzéséhez szükséges ismeretek és szakmai tapasztalatok kritériumrendszerének részletes szabályait majd kormányrendelet határozza meg. Ennek paragrafusai láttak napvilágot pár héttel ezelőtt. Bognár Ivett hangsúlyozta: az előírások szerint annak, aki kriptoeszközökre vonatkozó tanácsadást szeretne nyújtani, rendelkeznie kell a rendeletben meghatározott képzettségek valamelyikével, valamint legalább egyéves szakmai tapasztalattal, gyakorlattal a kriptoeszközök piacán, a pénz-, tőke- vagy biztosítási piacon, vagy a DLT-alapú pénzügyi eszközökhöz kapcsolódóan.
A szakmai követelmények pontos és részletes meghatározása elsősorban fogyasztók és befektetők védelmét szolgálja, emellett az átfogó szabályozást indokolja az is, hogy a kriptoeszközök piaca egy meglehetősen új, innovatív piac. Ennek sajátosságaira a tanácsadást nyújtó személynek feltétlenül figyelemmel kell lennie, ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő szakképzettség, gyakorlat megléte. Az előírások célja tehát, hogy magasan képzett, az érintett piacokon jártas szakemberek adjanak tanácsot a kriptoeszközökre vonatkozóan.
Jóval magasabb követelmények
Nagyon fontos, hogy a jelenleg érvényes jogi rendelkezések két eltérő személyi körre vonatkoznak. A kormányrendelet azokat az előírásokat tartalmazza, amelyeknek a tanácsadást nyújtó személynek meg kell felelniük ahhoz, hogy kriptoeszközökre vonatkozóan tanácsadási szolgáltatást nyújthassanak. Ezzel kapcsolatban elmondható, a követelmények, a szakmai képzettségre vonatkozó előírások valóban mutatnak némi hasonlóságot a befektetési tanácsot vagy információt nyújtó szakemberekkel szembeni elvárásokkal, azonban semmiképp sem azonosak. A kriptoeszközökre vonatkozó tanácsadáshoz szükséges követelmények sok tekintetben jóval magasabbak. A kriptoeszköz-szolgáltatókra pedig szintén speciális szabályok érvényesek, minderre a jövőben is tekintettel lesz a jogalkotó.
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy az ügyfeleknek pénzügyi eszközökről befektetési tanácsot, információt nyújtó, a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló, immár 17 éves, 2007. évi CXXXVIII. törvény ne lenne szigorú – húzta alá az act Bán & Partners szakértője.
Novemberben újabb etap várható
Pajor Dávid ügyvéd is arra hívta fel a Pénzcentrum figyelmét, az októberi kormányrendelet az ügyfelekkel közvetlen kapcsolatba kerülő és a kriptoeszközökkel kapcsolatosan ténylegesen tevékenységet végző személyi állományra vonatkozó szabályok, elvárások összefoglalása. Ám ez csak a tisztánlátás iránti igény egy részét elégíti ki, hiszen valóban ott van a szolgáltatók kérdése. Mind a MiCA rendelet, mind 2024. évi VII. törvény előírja az engedélyek megszerzésének és annak alapján a működés részleteinek kidolgozását. Ezek az ominózus részletszabályok a törvény módosításával együtt előkészítési fázisban vannak és már novemberben várható elfogadásuk. Mivel jelenleg is több kriptoeszköz-szolgáltató tevékenykedik a piacon, a szakértelem rendelkezésre áll, ám a megfelelősség vizsgálata mégis elkerülhetetlen.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A piaci információk szerint a MNB-nél, mint felügyelettel megbízott hatóságnál az engedélyezési és ellenőrzési rendszerek kialakítása folyamatban van, ezzel kapcsolatosan zajlanak az egyeztetések és azok elkészültét követően hirdetik ki a szisztémákat. A jelenlegi állapotot leginkább a felkészülési időszaknak lehetne hívni, érvényes mindez a működésre, az engedélyszerzésre – mondta a Pénzcentrumnak Pajor Dávid.
Ezeket a lépéseket tette meg és tervezi a jegybank
A jegybank ugyanakkor már az elmúlt jó egy évben megkezdte a felkészülést az új feladat végzésére – hangsúlyozták a Pénzcentrumnak az MNB szakértői. Ennek érdekében önálló felügyelési szervezeti egységet hozott létre a jegybank felügyeleti és fogyasztóvédelmi alelnökségén belül. Az európai uniós, illetve magyarországi jogszabályalkotás során pedig szakmai véleményezőként folyamatosan támogatták mind az európai, mind pedig a hazai jogalkotókat, valamint a kapcsolódó nemzetközi szervezeteket. Többek közt készülőben van egy MNB-rendelet is az ügyféllel kötött szerződéses kapcsolatra vonatkozó szabályokról.
Továbbá: folyamatos oktatásokat tartanak saját munkatársaiknak, illetve az egyéb érintett szereplőknek, társintézményeknek, szabályozóknak, érdekképviseleteknek, befektetőknek, lehetséges piaci szereplőknek. A honlapjukon már közzétették a hazai kriptopiac lehetséges szereplői számára rendkívül fontos engedélyezési útmutatókat, illetve a piaci szereplők adatszolgáltatási, kommunikációs felületének (ERA) űrlapjait mind az eszközalapú tokenek kibocsátói, mind az elektronikuspénz-alapú tokenek kibocsátói kapcsán. Ezeket érdemes áttekinteni, mivel részletes útmutatást, eligazítást tartalmaznak a tevékenység végzésének feltételeiről. A tevékenységi engedély megszerzését megkönnyítő útmutató is készül a leendő kriptoeszköz-szolgáltatók, így tanácsadók számára is.
A Pénzcentrum információi szerint a törvény a panaszkezelési eljárására vonatkozó minimum követelményrendszert és a felügyeleti díjak megfizetésének mértékét is meghatározza, illetve már működő eszközalapú-tokenektől, vagy elektronikuspénz tokenektől eltérő kriptoeszköz szolgáltató tekintetében illeszt be egy rendelkezést. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy kevesebb, mint két hónap múlva, ezek a szolgáltatók 2025. január 1-ig kötelesek megfelelni – az ebben a cikkben is – oly sokat emlegetett MiCA-rendeletnek.