Pénzcentrum • 2022. március 10. 20:07
A BÁV évenkénti kutatása a műtárgybefektetési szándékot több különböző irányból méri fel, és ezek indexéből kalkulál egy összevont mutatószámot. A 2022. évi index a tavalyi 40,1-ről idén 37,6-ra mérséklődött, és ezzel visszaállt a két évvel korábbi szint közelébe. Az okok között a meglóduló infláció és a kivárásra késztető gazdasági-politikai bizonytalanság állhat, ám több tényező is arra utal, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó. A legtöbben még mindig folyószámlán, készpénzben vagy bankbetétben tartják a pénzüket, de ezen megtakarítási formák népszerűsége – legfőképpen az infláció miatt – az elmúlt két évben csökkent. Egyetlen megtakarítási forma volt, amely nem veszített népszerűségéből, sőt, jelentősen javult a megítélése. A megkérdezettek által kifejezetten inflációállónak tartott arany-, ékszer- és műtárgyba fektetők aránya több, mint a duplájára nőtt tavaly óta. Az arany rövid- és hosszútávú árfolyam növekedésében bízva az utóbbi két hónapban jelentősen nőtt az aranyékszerek és a befektetési aranytömbök forgalma is a cégnél.
A BÁV Műtárgybefektetési Indexet, nemzetközi példákra építve, 2019-ben vezette be a BÁV Aukciósház. Az idén immár negyedik alkalommal elvégzett felmérés fókuszában a műtárgyakba való befektetési szándék mérése áll. A BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. friss, reprezentatív kutatása 2022 februárjában (de még a február végén kirobbant ukrajnai háborús konfliktus előtt) zajlott. Az index a 2021-es évre vonatkozó műtárgybefektetési hangulatot méri, de már az idei évre szólóan is tartalmaz előzetes trendet.
A befektetési szándékokat hét különböző irányból mérik fel, s ezek alindexeiből kalkulálnak egy összevont mutatószámot. Az index a tavalyi 40,1-ről 37,6-ra mérséklődött, azaz visszaállt a két évvel korábbi szint közelébe. Az okok között a meglóduló infláció és a kivárásra késztető gazdasági-politikai bizonytalanság állhat, ám több tényező is arra utal, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó.
Anyagi kilátások és befektetési formák
Ilyen például, hogy az emberek egyre nagyobb hányada bízik saját anyagi helyzete javulásában. A válaszadók 52%-a nem vár változást, 22%-a pedig kifejezetten optimista a pénzügyeivel kapcsolatban. Ez az adat egyébként az elmúlt három év messze legmagasabb eredménye. A többség még mindig folyószámlán, készpénzben vagy bankbetétben tartja a pénzét, de az is igaz, hogy ezek népszerűsége – legfőképpen az infláció miatt - csökkent 2020-hoz képest. Egyetlen megtakarítási forma volt, amelynek jelentősen javult a megítélése: az arany-, ékszer- és műtárgyba fektetők aránya több, mint a duplájára nőtt tavaly óta.
A befektetési órák utolérték a műtárgyakat a népszerűségben
Az emelkedés egyik oka lehet, hogy 2 év alatt 80%-ra nőtt azok tábora, akik szerint a műtárgyakba való befektetés legalább a reálérték megőrzését biztosíthatja, 41% pedig úgy gondolja, hogy infláció feletti hozamot is várhatnak tőlük. Vagyis ezeket a lehetőségeket kifejezetten inflációálló befektetésnek tartják a megkérdezettek.
A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében változatlanul a festmények a legkedveltebbek, ezt 50% vásárolna, de szorosan mellettük ott vannak az ékszer-befektetések is 46%-os népszerűséggel. Sokatmondó adat, hogy harmadik helyen a műtárggyal holtversenyben, az órák állnak. Érdekes fejlemény, hogy az elmúlt évhez képest is emelkedett a szobrok, kisplasztikák népszerűsége.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nem csak a befektetésért vásárolnak
A befektetésen túl ezeket a tárgyakat kifejezetten nagy becsben tartják. A kutatásban résztvevők közel fele (43%) ugyanis úgy véli, hogy egy művészeti alkotás növeli egy lakás vagy iroda presztízsét.
A felmérés a lakosság műkereskedelemmel kapcsolatos jártasságát is vizsgálta, s az eredmények arról árulkodnak, hogy az emberek csak kis hányada követi a műkereskedelemmel, művészettel kapcsolatos híreket. A megkérdezettek túlnyomó többsége azonban legalább egy aukciósházról vagy galériáról már hallott, a legtöbben (85%) a BÁV Aukciósházat ismerik. Ezzel immár négy éve folyamatosan a BÁV a legismertebb brand a szektorban.