Pénzcentrum • 2022. február 18. 11:05
A törvényi előírásnak eleget téve, 2022-ben is minden bank tájékoztatta ügyfeleit arról, hogy mennyit költöttek pontosan bankolásra 2021-ben. Hiába kötelező azonban a tájékoztatás, többféle módon teszik ezt a pénzintézetek, így sokan nem biztos, hogy találkoztak már a kimutatással. Mutatjuk, hol ellenőrizheted a költségeidet.
Mint arról már beszámoltunk, kormányrendelet kötelezi a bankokat (és biztosítókat) arra, hogy minden év január 31-éig kiküldjék ügyfeleiknek az előző éves számlaköltség-kimutatást, amely megmutatja, hogy mennyit költöttünk pontosan bankolásra az adott évben. Idén sem történt ez másképp, ugyanakkor sokan nem is tudnak arról, hogy van lehetőség átláthatóbb formában megtekinteni a banki költségeket.
A bankok viszont nem minden esetben küldenek róla külön értesítést az ügyfeleknek, sőt, sok esetben postán meg sem küldik a dokumentumot. Vagy, ha tudunk is a kimutatásról, egyáltalán nem biztos, hogy könnyen megtaláljuk azt bankunk felületein. A Pénzcentrum, a Bankmonitor szakértőinek segítségével utánajárt a bankoknál a részleteknek. Mutatjuk, hol és hogyan érhető el az egységes, éves díjszámla az egyes pénzintézeteknél.
Miért hasznos az éves díjkimutatás?
Legtöbben csak csóváljuk a fejünket, ha megkérdezik tőlünk, hogy mennyit fizetünk banki költségekre, hogy egyáltalán megéri -e a számlavezető pénzintézetünknél bankolni. Ez nem is véletlen, hiszen ha tisztában is vagyunk az egyes díjtételekről, összességében csupán egyetlen dokumentum segít átlátni az egész éves bankszámlához kapcsolódó költségeket. Ez pedig az az éves díjkimutatás, amit már mindenkinek “kézhez” kellett kapnia 2022-ben.
A kimutatás tehát segít átlátni minden bankszámlához kapcsolódó költséget, ami hatalmas segítség lehet ahhoz, hogy figyelemmel kövessük, mennyit költöttünk tavaly a bankolásért, így pedig már könnyebben átgondolhatjuk szokásainkat, vagy szétnézhetünk kedvezőbb bankszámla-kondíciókat keresve. A kimutatás az alábbi díjtételekbe enged betekintést meghatározott, egységes formában, átlátható módon:
- a bankszámlához kapcsolódó összes díjak (például a havi számlavezetési díj)
- a betéti kártyához kapcsolódó díjak
- az SMS értesítések díjai
- az internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díjai
- a fizetési számlához és folyószámlahitelhez kapcsolódó kamatokat és egyéb költségeket.
Hogyan érhető el a díjösszesítő?
Megkérdeztük a legnagyobb hazai bankokat, hogyan küldik ki a kimutatásokat az ügyfeleknek, valamint, ha a dokumentum elektronikus formában érkezik, akkor hol található meg. Nos, a legtöbb banknál a bevett gyakorlat az, hogy aki postai levélben szokta a havi számlaértesítőket megkapni, az az éves kimutatását is ebben a formában érheti el. Aki pedig elektronikusan igényelte a számlakivonatát, annak az összesítő is így kellett, hogy megérkezzen.
Ugyanakkor több bank részesíti előnyben az online megoldásokat a tavalyi évhez képest, így sok esetben a nagyarányú netbank felhasználószámmal rendelkező pénzintézetek ezen felületükre töltötték fel a dokumentumot. Az már megoszló, hogy mely bank küldött erről értesítést és milyen formában. A Bankmonitor megkeresésére 6 bank válaszolt (ezeket az alábbi felsorolásban *-al jelöltük), a további bankoknál a korábbi év tapasztalatát gyűjtöttük össze. Nézzük meg, hogy mit válaszoltak az egyes pénzintézetek:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- Budapest Bank: A Budapest Banknál a 2021. decemberi számlakivonatot is tartalmazó, elektronikus formában küldött PDF file végén található az éves díjkimutatás.
- CIB Bank: A CIB Bank ügyfelei a Netbankon belül a “Szolgáltatások” menüpontban találják meg az előző évi díjösszesítőt. Fontos, hogy a mobilbanki applikációban ez a dokumentum egyelőre még nem érhető el.
- Erste Bank*: A díjkimutatást az Erste Bank ügyfelei a számlakivonatukkal megegyező módon postai úton, emailben vagy George web-en keresztül kapják meg. Az éves kimutatást az ügyfelek a George Weben tudják megtekinteni az „Üzenet ikon/Összes megtekintése/Digitális tárhely” menüpont alatt. A George mobilapplikáción keresztül ugyanakkor nem elérhető a digitális tárhely, így a díjösszesítő sem. Pótlás kérésre vonatkozó igényt az Erste Bank ügyfelei az ügyfélkommunikációs csatornákon keresztül tudják jelezni: a George weben, a George applikációban, emailben, postai úton, a contact centeren keresztül és személyesen a bankfiókokban.
- Gránit Bank*: Mivel ügyfeleik közel 100 százaléka rendelkezik Netbank hozzáféréssel, a díjkimutatásokat is ide töltötték fel. Postán csak azok kapták meg az értesítést, akik a küldéskor nem rendelkeztek érvényes Netbank regisztrációval. A feltöltésről a Gránit Bank tájékoztató e-mailt és netbank-üzenetet is küldött, amelyben megtalálható, hogy a Netbankban a Számlainformációk/éves díjkimutatás menüpont alatt érhető el a dokumentum. Jó tudni, hogy amennyiben az ügyfelek pótlást szeretnének kérni a postai kimutatásról és ezt jelzik bármely ügyfélszolgálati csatornán (VideóBankon, telefonos ügyfélszolgálaton, vagy személyesen a bankfiókban), akkor a Bank ismét kiküldi az összesítő dokumentumot.
- K&H Bank*: A K&H elektronikusan készíti el a díjkimutatást, de azon ügyfeleknek, akiknek nincs elektronikus elérése, illetve az év folyamán megszűnt a számlája, ő papíralapon, postai úton kapja meg. A 2021. évi díjösszesítő a K&H e-bank “dokumentumok” menüpontja alatt, valamint a K&H elektronikus postaládában is elérhető. Papíralapú összegzőt évente egyszer díjmentesen kérhetnek az ügyfelek a TeleCenteren keresztül, a K&H mobilbankból indított digitális hívás segítségével, valamint személyesen az ügyfélpontokon is. Innentől olyan bankok következnek, amelyek nem válaszoltak a Bankmonitor megkeresésére, az információ a korábbi évek gyakorlatán, tapasztalatán alapul.
- OTP Bank: Az OTP Bank ügyfeleire is érvényes, hogy a kimutatásukat aszerint kapták meg, ahogyan a számlaértesítőjüket igényelték. Akik elektronikusan, azok a Netbank felületén a “Számlakivonatok, szerződések, egyéb dokumentumok” menüpontban, az “Összes/Díjkimutatás” oldalon találják meg a 2021-es összesítőt. A legújabb mobilbank applikációban a dokumentum sajnos egyelőre nem tekinthető meg.
- Raiffeisen Bank*: A Raiffeisen Bank minden Direktnet szolgáltatással rendelkező ügyfél számára elérhetővé teszi ezen a felületen az éves költségkimutatást, de azon ügyfeleknek ki is postázzák, akik a havi számlakivonat küldésénél a postai kézbesítési módot részesítik előnyben. Az elektronikusan küldött kimutatás az internetbanki rendszerben a számlakivonatok/értesítők menüpontban érhető el. A pótlás a Raiffeisen Banknál úgy lehetséges, hogy aki az internetbanki felületen éri csak el a kimutatást, annak részére az első alkalommal a papíralapon történő pótlás díjmentes. Aki megkapja postán, annak a pótlás már a 2. papíralapú alkalomnak számít, ezért az díjköteles lesz.
- Sberbank: A Sberbank ügyfeleinél is feltételezzük, hogy a tavalyi eljárásrend nem változott, vagyis minden ügyfél postai úton kapta meg az éves kimutatást. Ugyanakkor érdemes figyelni arra, hogy a Netbankon belül csak a havi számlakivonatok érhetők el, az éves díjösszesítő nem.
- Takarékbank*: Akinek papíralapú bankszámlakivonata van, az postai úton a levelezési címére, akinek elektronikus kivonata van, az a Netbanki rendszerében találhatja meg díjértesítőjét. Akinek régebbi eljárás szerinti, e-mailes kivonata van, ha van Netbank szolgáltatása, akkor a bank oda töltötte fel, ha nincs, akkor postai úton, levelezési címre küldte ki részére. A Netbankba belépve a Kivonatok és kimutatások menüpont Díjkimutatás almenüjében található meg az éves dokumentum. Pótlás pedig a Takarékbank bármely fiókjában, vagy Telebankon keresztül igényelhető.
- Unicredit Bank*: Azok az ügyfelek, akik rendelkeznek elektronikus banki csatornákkal, az eBanking rendszeren és az mBanking mobilalkalmazás-szolgáltatáson keresztül érhetik el a díjkimutatásukat. Azok számára, akik bankszámlájukhoz nem igényelték az elektronikus banki csatornák használatát, postai úton érkezett meg a kimutatás. Az eBanking internetbanki rendszerben a Számlakivonat/Elektronikus számlakivonatok menüpont alatt, a „Mutassa a kategóriákat” menüben a „Díjkimutatás”-t kell választani, ezt követően a zöld „Keresés” gombra kattintva jelenik meg a kért dokumentum. Az mBanking mobilalkalmazásban az applikációba történő belépést követően az „Egyéb” fülre kattintva, azon belül a „Dokumentumok” menüpontot választva található meg az adott számlához kapcsolódó összesítés. Az Unicredit Banknál díjmentesen kérhető papíralapú díjkimutatás-pótlás személyesen a bankfiókokban.
A legtöbb banknál tehát igyekeztek részünkre egészen pontos információkkal szolgálni. Ha pedig valaki végképp nem találja az éves kivonatot, akkor az is előfordulhat, hogy azt a januári számlakivonat végéhez csatolta a bank, vagy ha így sem elérhető, érdemes a pénzintézet ügyfélszolgálati csatornáin, online, vagy személyesen érdeklődni.
Hogyan lehet csökkenteni a költségeken?
Az éves kivonat tehát remek alkalom arra, hogy átgondoljuk és esetleg újratervezzük a bankszámlánkkal kapcsolatos kiadásokat, főleg abban az esetben, ha régen nyitottuk már a számlát, és sokat fizetünk érte havonta, évente. A legmodernebb bankszámla konstrukciók ugyanis akár 0 Ft-os éves díjjal is elérhetők, vagyis teljesen ingyenes pénzhasználatot biztosítanak. A Pénzcentrum bankszámla kalkulátorával könnyedén összehasonlíthatók az aktuálisan elérhető legjobb ajánlatok.
Sokan a bankváltást igen körülményesnek gondolják, és csak azért nem lépnek évek óta, mert kényelmesebb maradni. Jó hír, hogy erre is van már megoldás, az egyszerűsített bankváltás, ami a legtöbb esetben csupán egyetlen személyes jelenlétet igényel, mégpedig a kiválasztott új pénzintézetben. Egy megbízás után ugyanis a teljes folyamatot az új pénzintézet menedzseli helyettünk.
Természetesen nem kell azonnal bankot váltanunk, ha csökkenteni szeretnénk kiadásainkon. Már azzal is rengeteget spórolhatunk, ha finomhangoljuk bankolási szokásainkat, például okosan kihasználjuk a havi két ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét (összesen 150 ezer forintig), vagy a drága SMS értesítéseket lecseréljük a banki mobilapplikációban beállítható telefonos értesítésekre, amelyek jelenleg minden banknál díjmentesek.