Pénzcentrum • 2019. szeptember 19. 14:31
Abban, hogy egy gyermek pénzügyileg tudatos felnőtté tudjon válni, elsősorban a különböző mintáknak van nagy szerepe és annak, mennyi figyelmet fordít már egészen kiskorától a szülő a pénzügyi nevelésre. Már a gyermek 3-6 éves korában rengeteg ismeretet szerez a pénzről, miután pedig már használni is elkezdi, elengedhetetlen, hogy megtanuljon vele bánni. Mikor van itt az ideje, hogy megtanulja a pénz fogalmát, értékét? Hogyan lehet rászoktatni a gyermeket a spórolásra? Mit kell tudnia ilyen idősen a befektetésekről? A Pénzcentrum gyermekek pénzügyi neveléséről szóló kisokosából kiderül, mennyi idősen, mit kell megtanítania a szülőnek a pénzről.
A magyar lakosság kétharmada úgy látja, hogy a gyermek pénzügyi nevelése főként a szülők felelőssége, és tisztában vannak a korai pénzügyi nevelés jelentőségével is. Elsősorban azt tartják fontosnak, hogy megtanulják a gyerekek a pénz értékét, a beosztást és megtakarítás fogalmát. Szakértők szerint, ha ezeket a dolgokat megtanulják, akkor már nagyon sokat tettek a szülők azért, hogy gyermekeik tudatosan gazdálkodó felnőttekké váljanak.
Korábbi cikkünkben a gyermekek 3 évestől 6 éves koráig elsajátítandó pénzügyi tudnivalóit szedtük össze, most az általános iskolás gyermekek számára szükséges ismereteket vesszük sorra.
Legfontosabb lecke hétéveseknek: Mi leszel, ha nagy leszel?
Egy hétéves, iskolás gyermek egyre többször találkozik a kérdéssel, milyen foglalkozást választ majd magának felnőttként. A gyermekeket is egyre inkább érdekli, mi a szülei, rokonai, ismerősei foglalkozása. Mivel hamarosan ígyis-úgyis előtérbe kerül a téma, érdemes ebben a korban a szülőnek is elbeszélgetnie a gyermekkel a karrierről és a munkáról. Fontos, hogy a gyermek lássa az összefüggést a munka és a pénz a között: az egyik szempont, amely szerint a karrierben döntést hozhatunk, hogy mennyi pénzt kereshetünk az adott munkával.
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
A szülő, amikor beszélget a gyermekével annak álmai állásáról, érdemes arról is beszélnie, ő miért választotta a saját hivatását. Ebbe be lehet vonni a többi családtagot is, sőt tulajdonképpen bárkit, akivel a gyermek találkozik, így sokat tanulhat arról, mennyiféle szempont befolyásolhatja a döntését. Fontos, hogy a gyermek szembesüljön vele, hogy a pénzt a felnőttek munkával szerzik meg, és hogy minden munkának megvan a kellemes és kellemetlen része is.
Mit tanulhat ebből a gyermek?
Az emberek többsége elsősorban azért dolgozik, hogy pénzt keressen, viszont a szakmaválasztás során fontos tényező lehet az is, hogy élvezze, amit csinál.
Találd meg a legjobb személyi kölcsön ajánlatot a Pénzcentrum kalkulátorával!
Legfontosabb lecke nyolcéveseknek: Mi mennyibe kerül?
Egy nyolcévesnek már megy olyan jól az összeadás és kivonás, hogy fogalma lehessen arról is, hogyan gyarapszik és apad a pénz a családi kasszában. Ez az életkor éppen megfelelő arra, hogy a szülő elmagyarázza, mire költi egy család a bevételeit.
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
A gyermek és a szülő együtt sorra vehetik az egyszerűbb dolgokat, amelyek pénzbe kerülnek minden hónapban, mint a víz, vagy a villany. Aztán a rezsiköltségen túl elmagyarázhatjuk a gyermeknek, hogy egy átlagos bevásárláskor mennyit fizetünk, és miért. Mivel már ismeri a számokat, meg is mutathatjuk a termékek árát, így ő is tudni fogja, hogy mennyibe kerül a tej, a kenyér, vagy a felvágott.
Hogyha a szülők vezetnek havi költségvetést - vagy ha eddig nem vezettek, most elkezdhetik, akkor kérhetik a gyermek segítségét abban, hogy lássák, miből tevődnek össze a havi kiadások. Még az is lehet, hogy a gyermek élvezni is fogja: ha tetszik neki ez a fajta gyakorlás, "könyvelés", akkor a szülők összegyűjthetik neki a számlákat a bevásárlásokról. Így hónap végére a gyermek is láthatja, mire mennyi pénz ment el.
Mit tanulhat ebből a gyermek?
A gyermek megtanulja, hogy vannak olyan költségek minden hónapban, amelyre muszáj rászánni a pénzt: ilyen a rezsi, és a lakhatás egyéb költségei, az élelmiszerek költsége, stb. A gyermek így látja, hogy ezekkel a kiadásokkal minden hónapban számolni kell, és az azon túl fennmaradó összeg az, amivel szabadabban lehet gazdálkodni.
Legfontosabb lecke kilencéveseknek: Hogyan kell megtakarítani?
Azt már egy hatéves is belátja, ha a szülő tudatosan vezeti rá a jó pénzügyi mintákra, hogy a türelem és a vágyak visszafogása fontos, mert nem kaphat meg mindent azonnal. Egy kilencéves viszont már elég nagy hozzá, hogy megértse a spórolás lényegét általában: ne csak egy rövidtávú cél elérése érdekében tegyen félre a zsebpénzéből.
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
Egy ilyen idős gyermeknek már nyithatunk takarékszámlát, amelyen az összespórolt zsebpénzét, vagy egyéb bevételeit (karácsonyi, szülinapi pénz) gyűjtheti. Magyarázzuk el a számla célját: ide rendszeresen félretéve egy bizonyos összeget később nagyobb dolgokat is megvásárolhat belőle - és ha még most nincs is szüksége ilyesmire, később örülni fog, hogy félretett. Sok kilencévesnek még nincsenek olyan vágyaik, amelyekre tetemesebb összeget kellene költeniük a saját pénzükből - viszont pár éven belül már lehetnek. Ez egy hosszútávú lecke.
Bevonhatja a szülő a gyermeket abba is, ahogy a pénzt rendszeresen elhelyezik a számlán: ezzel a gyermek megtanulja azt is, hogyan kell hivatalos ügyeket, pénzügyeket intézni. Amikor pedig lesz valamilyen célja a pénzzel, azt szintén meg tudja beszélni a szülővel. Mire vágyik? Az mennyibe kerül? Mekkora összeg áll rendelkezésre? Mennyit kell még spórolni?
Mit tanulhat ebből a gyermek?
Megtanulhatja, hogy hogyan gondoskodjon előre arról, hogyha lesz valamilyen kiadása, arra legyen pénze.
Legfontosabb lecke tízéveseknek: Mire valók a kártyák?
Egy tízéves gyermek hamarosan maga mögött hagyja az alsó tagozatot. Mire betölti ezt az életkort, már rengeteg rossz pénzügyi mintát közvetítő hatás érhette: osztálytársaktól, a tévéből, az internetről rosszul tájékozódhatott. Egy ilyen idős gyermeket még nem nehéz félrevezetni, akár egy becsapós "Ön nyert!" levéllel.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szülő gyakran elfelejti, hogy amíg ő már élből felismeri az átveréseket, addig a gyermeke nem - hiszen először találkozik velük. Fontos, hogy a szülő ellássa a gyermekét megfelelő információkkal, mielőtt még tévedésekkel talákozna: hiába gondolja, hogy egy tízévesnek még nincs szüksége ismeretekre például a hitelkártyákról, a gyermek úgyis hamarabb találkozik vele, minthogy használná. Így már túl korán rossz információkhoz jutva később is megtévesztő lesz számára egy-egy konstrukció, ajánlat.
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
Vegyük elő a kártyáinkat a pénztárcánkból, és magyarázzuk el a gyermeknek, hogy melyiket mire használjuk. A bankkártya használatot valószínűleg látta már tőlünk. Ideje megmutatni, hogyan is működik: akár a boltban a paypass, akár az automatából a pénzfelvétel. A többi kértyával is foglalkozhatunk, mint a pontgyűjtő kártya, kedvezménykártya vagy a hitelkártya.
A hitelkártya működésével sajnos sok felnőtt sincsen tisztában, főként a kockázatait ítélik meg a legtöbben tévesen. Ha a szülőnek nincs is hitelkártyája, érdemes elmondani a gyermeknek, hogy nem csak egyféle bankkártya létezik, vannak kártyák, amelyek hitelkeretet biztosítanak, de ennek ára van.
Mit tanulhat ebből a gyermek?
Már nem csak a készpénzt és a megtakarítás működését fogja ismerni, hanem a bankkártyahasználatot is. Attól függetlenül, hogy neki még nincs saját bankkártyája, hamarabb eljöhet az az idő, hogy először használnia kell, mint a szülő gondolná. Ezen túl megtanulhatja a többi kártyáról is, mire valók, és hogy a hitelkártya használat pedig nagy felelősséggel jár.
Legfontosabb lecke tizenegy éveseknek: Reklámok!
Egy felső tagozatos gyerek élete a megfelelésről, közösségbe illeszkedésről szól. Mivel a gyermek már egy kis kamasz, egyre inkább igénye van, hogy elhagyja a szülők, az iskola, a barátok által eddig nyújtott burkokat. A világból pedig egyre több inger éri a gyermeket, amelyek között el kell igazodnia. Mit tehet a szülő, amikor a gyermeke ezerféle elvárásnak egyszerre akar megfelelni, hirtelen a legdrágább ruhákra, biciklire, telefonra, stb-re vágyik?
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
Hogyha járnak a gyermeknek különféle magazinok - egy képregénymagazinnal nem sokra megyünk persze, vegyük őket elő, ha nem járnak, akkor kivételesen a szülő vehet egyet és lapozzák fel közösen a gyermekkel. Akár a szülő a saját újságjait is megmutathatja összehasonlításképpen. Mit üzennek a cikkek? Mire ösztönöznek, hogyan próbálnak rávenni a vásárlásra?
Demonstrálhatja a szülő a gyermekének a tévéreklámokon, vagy akár az interneten keresztül is, hogyan próbálják minden nap becserkészni a vásárlókat a különféle reklámok. A szülő ismeri a saját gyermekét és annak környezetét: így párhuzamba tudja állítani a közösségi trendeket azzal, mi zajlik éppen a világban. Segíthet abban, hogy a gyerek mérlegelni tudja, valóban szüksége van-e az aktuális divatcikkekre, stb.
Mit tanulhat ebből a gyermek?
Megtanulhatja, hogyan ne legyen a trendek és az ügyes marketingstratégiák áldozata.
Legfontosabb lecke tizenkét éveseknek: Költs okosan!
A lassan pubertáskorba érő gyermekeket ideje felkészíteni rá, hogy lassan nekik is felelős pénzügyi döntéseket kell majd hozniuk. Sok tizenkétéves 6 osztályos középiskolába felvételizik, már sokkal nagyobb önállóságra lesz szüksége a költései terén. Ilyenkor már a kamaszok már megnézik a boltban, milyen ruhát, sminket választanak, hogy melyik kütyü mit tud az áráért, stb. Tehát maguk is keresik a minőséget - sokszor persze csak a trendek hatására. Ideje megtanulniuk azt is, hogy miről szól az ár-érték arány, és hogy miből éri meg minőséget venni, és melyik terméknél lényegtelen a márka. Ilyen idős korban már azt is könnyen megtaníthatja a szülő, hogyan szúrják ki a kedvező ajánlatokat.
Hogy csináljuk a gyakorlatban?
A legjobb, mivel sokszor ilyenkor a szülő és a gyermek még együtt jár vásárolni, ha a boltban mutatja meg, mi számít jó vételnek. Attól, hogy azt mondja a szülő, hogy "tedd vissza, az egy ócskaság", a gyermek még nem fogja tudni, mi a gond a termékkel. El kell neki magyarázni, miből láthatja egyből, hogy rossz minőségű egy áru.
Ez arra is alkalmat ad, ha a szülő vall bizonyos elveket fenntarthatósági, környezetvédelmi okokból, hogy ezekkel a gyermek is megismerkedjen - ilyen idős korban már meg fogja érteni, hogy nem mindegy, melyik terméket vásárolja.
Mit tanulhat ebből a gyermek?
Az ár nem mindig a legmeghatározóbb tényező vásárláskor, és nem egyenesen arányos a minőséggel.
Amíg korábbi cikkünk a 3-6 éves korú gyermekek pénzügyi nevelésével foglalkozott, jelen cikk a 7-12 évesek tudnivalóival, sorozatunk következő részében a 13-18 éves korosztály ismeretit, készségeit vesszük majd sorra. Természetesen a pénzről még ezen a koron túl is van mit tanulni.