Pénzcentrum • 2019. május 29. 18:32
Egy nemzetközi kutatás eredményei szerint a család mindennapos pénzügyi döntéshozatalában a nőknek jut kiemelt szerep. Azonban ha lakás, autó vagy szórakoztató elektronikai eszköz vásárlására kerül sor, akkor a férfiak mondják ki a végső szót. Szakértők szeirnt azoban akár az apa, akár az anya dönt, a gyereket mindig érdemes bevonni. A mindennapos bolti vásárlás vagy a nagyobb értékű tárgyak megvételének mérlegeléséből, megtervezéséből is sokat tanulhatnak gyermekeink.
Nagyon sok sztereotípia övezi a férfi és női pénzkezelési szokásokat, mely szerint a nő költekezik, ha rossz a kedve, a férfi pedig utál vásárolni. A Statista felmérése szerint ez épp fordítva van: ugyanis a férfiak többször döntenek ösztönösen és gyorsan, míg a nők körüljárják a kérdést és a legjobb ajánlat mellett teszik le a voksukat. Egy tavalyi kutatás szerint az idősebb korosztály még hajlamosabb az impulzusvásárlásra: az 50-59 év közöttiek 61, míg a 60 év felettiek 72 százaléka dönt gyorsan. A 18-24 évesek épp ellenkezőleg, 69 százalékuk hosszas mérlegelés után vásárol - eleveníti fel az adatokat közleménye eljén a K&H Bank.
- mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Családi szerepek
A nemzetközi kutatás arra is kitért, hogy a napi bevásárlásokat inkább a nők intézik, a nagyobb horderejű dolgokban, mint az autó, az ingatlan vagy épp biztosítási és pénzügyi szolgáltatások, inkább a férfiak döntenek, ugyanakkor a nők szerepe egyre erősebb a pénzügyek terén.
A női és férfi szerepek közvetítésével a pénzügyekről is mintát adunk gyerekeinknek. "Előnyös, ha a döntéseket a család közösen hozza meg, ha a felelősséget együtt viszik a szülők" - mondja Szél Dávid, pszichológus.