Így bankolnak a jómódú, diplomás magyarok: tudnak valamit?

Pénzcentrum2018. május 25. 19:01

A magyarok nagy többségnek (80%) a fintech, mint fogalom még mindig ismeretlen, viszont sokan hallottak az olyan megoldásokról, mint a mobilos fizetés (57%), videós azonosítás (41%) vagy virtuális pénzzel, pl. bitcoinnal történő fizetés (39%). A legújabb pénzügyi informatikai technológiákra a többség nyitott (57%), de még kevesen használják azokat a mindennapok során (17%). Ez utóbbiak jellemzően városi, diplomás, magas keresettel rendelkező fiatalok, míg az elutasítók táborába (43%) elsősorban az 50 évnél idősebb, kisebb településen élő emberek tartoznak - derül ki egy országos reprezentatív kutatás friss adataiból.

A fintech fogalma annyira ismeretlen a magyarok többségének (80%), hogy aki hozzá is tud társítani valamit, az is valamilyen általános fogalomra gondol, amire következtetni lehet a szóból, mint például pénzügyi megoldás vagy technológia. Viszont magukat a konkrét megoldásokat - főként, amelyek szerepeltek a hírekben, a sajtóban - hallott legalább egyről (68%), és már vagy használják (17%), vagy nyitottak arra, hogy a jövőben használják (40%) azokat - derült ki a a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.

2016-ban tovább bővült az elektronikus pénzforgalom, köszönhetően a bankkártyás fizetési mód népszerűségének és az infrastruktúra fejlődésének. A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom 2016-ban még nagyobb mértékben, közel negyedével bővült a megelőző évhez viszonyítva. Ugyanígy fordulópont következett be az érintéses technológia használatában, a kártyás vásárlásoknak már több mint fele történt ilyen módon. Az infrastruktúra fejlődése révén 2016-ra a POS terminálok több mint háromnegyede, míg a kibo-csátott kártyák közel 63 százaléka volt alkalmas az érintéses fizetésre. Az új technológia népszerűvé válása mára használatban is erőteljesen megmutatkozott és az összes kártyás vásárlási tranzakció több mint felét bonyolították ilyen módon, ami az összérték 35 százalékát jelentette.

A fintech megoldásokba vetett bizalom alapján a magyar társadalom 3 jól elkülönülő csoportra oszlik. A lakosság 17 százaléka tartozik a pionírok közé: ők nemcsak, hogy nyitottan állnak az újdonságokhoz, de használják is a legújabb informatikai pénzügyi szolgáltatásokat. Ők inkább a 30 év alatti, magas keresettel és iskolai végzettséggel rendelkező városi férfiak. A második csoport a fontolva haladóké (40%): rájuk jellemző az óvatosság, kicsit bizalmatlanok a fintech megoldásokkal kapcsolatban, de úgy gondolják, hogy lesznek olyan szolgáltatások, amiket igénybe fognak venni. Demográfiai jellemzőik nagyságrendileg megegyezik a pionírokéval, a nemek közti megoszlás kiegyensúlyozottabb (a férfiak 42, a nők 39 %-a tartozik ide), illetve az egyel idősebb korcsoport (30-39) is magasabb arányban képviselteti magát (54%). Az utolsó csoport az elzárkózóké (43%): a jellemzően 50 évesnél időseb, kisebb településeken lakó, alacsony keresettel rendelkezők közül sokan teljes mértékben bizalmatlanok az innovatív technológiákkal kapcsolatban.

A legismertebb fintech megoldások

Az egyes megoldások közül leginkább azokat ismerik, amikről a sajtóban vagy hirdetésekben lehet hallani. Ezek közé tartozik a mobilos fizetés (57%), a videós azonosítás (41%) vagy a virtuális pénzzel történő fizetés (39%). Az érthetőség szempontjából fordul a sorrend, hiszen ez utóbbi kevesebbek számára (43%) érthető szemben az első kettő megoldással (65%, 58%). A megoldások további ismertség szerinti sorrendje: online hitelfelvétel, személyes ügyintézés nélkül (38%), mobiltelefonnal való biztosításkötés (32%), aktuális ügyintézés nyomon követése online (29%). A kutatás legfrissebb 2018 áprilisi mérései szerint a 18-69 éves lakosság körében növekedést mutatnak a videós azonosítás szolgáltatás3 körében mért adatok: a megkérdezettek 44 százaléka hallott már erről a megoldásról (2018 február: 11%) és 27 százaléka a Cofidishez köti a szolgáltatás elérhetőségét (2018 február: 7%).

Felújítanál, korszerűsítenél, esetleg előtörlesztenél de nincs elég megtakarításod? A Pénzcentrum LTP kalkulátorával a legjobb lakás-takarékpénztári ajánlatokat hasonlítsd össze. Hívd le a busás állami támogatást, és kerülj egy lépéssel közelebb álmaid otthonához!

A magyarok a fintech megoldások általános előnyei közül azt emelik ki, hogy gyors (43%), bankoktól függetlenül is használható (34%), mindig kéznél van (34%) és rugalmas (31%). A hátrányok között felmerül, hogy nem helyettesíti a személyes ügyintézést, tanácsadást (47%), félnek attól, hogy csalók is hozzáférhetnek az adatokhoz (46%), és attól is, hogy nem biztos valóban úgy működik, ahogy azt mondják (38%). A válaszadók harmada eleve semmit nem talál, ami bizalmat ébresztene benne ezen megoldások iránt. A bizalmat leginkább az tudná erősíteni, ha garancia volna arra, hogy biztonságban vannak az adatai (37%), hogy a szolgáltatás valóban úgy működik, ahogy mondják (34%), és hogy mindent el lehet vele intézni, amit személyesen is (23%). Leginkább az ismeretlentől való félelem húzódhat a bizalmatlanság mögött. A válaszadók hitelesebbnek látják, ha banknak van ilyen szolgáltatása nem független cégnek.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A biztonság, a garancia, a könnyű, érthető és transzparens működés azok a tényezők, amelyek segíthetik, hogy növekedjen a fintech megoldásokba vetett általános bizalom. Mindez a széles körökben történő kommunikáción, az információ megosztáson és a technológia érthető elmagyarázásán múlik. Nagyon friss, izgalmas terület most ez, érezhető, hogy a lakosság befogadó, nyitott az innovatív megoldások felé és foglalkoztatja a téma. A biztonsági félelem várhatóan akkor oszlik majd el, ha még nagyobb lesz ezen szolgálatásoknak a használata, ha tömegek fogják könnyedén beilleszteni a mindennapjaikba

- mondta el Holló Bence, a Cofidis Magyarország ügyvezető igazgatója.

Címkék:
digitalizáció, bankszámla, megtakarítás, bankolás, fintech,