Portfolio • 2017. szeptember 30. 14:32
Egyre több magyar milliomost szolgál ki a hazai prémium banki szektor, a Portfolio Prémium Banki Felmérése alapján már több mint 200 ezer ügyfélszámlát kezelnek a szolgáltatók. A prémium banki magasabb színvonalú kiszolgálást sok banknál már havi 200-300 ezer forintos havi számlajóváírással is igényelni lehet, a másik lábon 2 millió forintos megtakarítás is elég ahhoz, hogy valaki prémium ügyféllé váljon. A felmérésből kiderül az is, hogy a vidékről egyre inkább a főváros felé tolódik a prémium ügyfelek koncentrációja.
Havi 200 ezerrel is lehet valaki prémium ügyfél
A prémium szolgáltatók adatközlése alapján 2-30 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 200-1000 ezer forintos jóváírás kell ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen. Az adatszolgáltatók közül a K&H-nál és a Diófánál is változtak a prémium limitek. A K&H esetében a korábbi, életkor szerinti szegmentáció megszűnt, és az eddigi, 3-5 millió forintos limit helyett 5 milliós megtakarítást ír elő a bank, vagy havi szinten 300 ezer forintos jövedelem-jóváírást. A K&H esetében a magasabb limit összefügghet azzal, hogy a privátbanki szegmensükben is újrapozícionálták az ügyfeleket. A Diófánál pedig új szegmenst vezettek be, a korábbi 10 milliós limit megmaradt, de egy második prémium banki szegmenst is kialakítottak, ahol minimum 30 millió forintos megtakarítással lehet bekerülni.
Egyes prémium banki limitek egy-két esetben elérik vagy meg is haladják a privátbanki szolgáltatók által alkalmazott belépési küszöböket, bár utóbbi esetben 50 millió forint alatti limittel csak kevés szolgáltató rendelkezik a piacon. Az FHB-nál például azért magasabb a belépési limit a prémium ügyfeleknek, mivel az ehhez kapcsolt szolgáltatásukat a prémium és privátbanki szolgáltatás közé pozícionálják, a banknak például nincs külön privátbanki szegmense.
Tarolt az Erste a prémium piacon
A prémium banki felmérésünkhöz az UniCredit és a Budapest Bank továbbra sem hajlandó kezelt vagyonra vonatkozó adatokat kiadni, ráadásul idén, valószínűsíthetően az új ügyfélszegmentáció miatt, a K&H sem közölt vagyonadatokat, így a piaci összvagyon visszaesést mutat. Amennyiben a K&H tavaly év végi, 600 milliárd forint környéki kezelt vagyonát is hozzávesszük a számokhoz, már a 3000 milliárd forintos kezelt vagyont is meghaladhatja a prémium banki piac.
Az adatokat szolgáltatók közül
- továbbra is az OTP kezeli a legnagyobb prémium vagyont mintegy 800 milliárd forinttal,
- ezt követően majdnem duplázva berobbant a második helyre 609 milliárddal az Erste, miután a citis ügyfelek átvétele főként a bank prémium szegmensében csapódott le,
- harmadiknak pedig a CIB került fel a dobogóra 448 milliárddal.
(Fél évvel ezelőtti számai alapján a K&H is ott lenne a dobogón, mostani felmérésünkhöz azonban nem közöltek vagyonadatokat). A legnagyobb vagyonnövekedést nem nagy meglepetésre az Erste mutatta fel közel több mint 75%-kal, fél év alatt közel 262 milliárddal bővült a prémium ügyfelek vagyona, egy év leforgása alatt pedig duplázta kezelt vagyonát a szolgáltató. Az Erstét az MKB követi közel 32%-kal, a CIB pedig a harmadik 5%-ot meghaladó vagyonnövekedéssel féléves időtávon.
200 ezer felett a prémium ügyfelek száma
Idén félévkor a prémium szolgáltatók összesen több mint 212 ezer ügyfélszámlát kezeltek, ami valamivel több mint 14%-os emelkedés a tavaly év végi adatokhoz képest, és közel 40%-os bővülés egy év alatt. Nem volt olyan a szolgáltatók között, amelyek az idei első félévben ne tudták volna megtartani vagy bővíteni prémium ügyfélállományukat, közülük is kiemelhető
- az Erste, ahol a vagyonnövekedés mellett az ügyfélszámlák számában is jelentős bővülés történt idén, közel 80%-os bővüléssel a piacon a második legnagyobb ügyfélállománnyal bírnak,
- és ott van például a K&H, ahol több mint 17%-kal nőtt az ügyfélszámlák száma, vélhetően ez is a privátbanki ügyfelek újraszegmentálásának eredménye.
Ráadásul vagyon- és ügyfélszámla-oldalon további bővülés előtt áll a piac, egyrészt a prémium banki piac még nem olyan telített, mint a privátbanki, másrészt a szolgáltatók több mint fele 4-12%-os ügyfélbővülésre számít a következő egy évben.
Nő a fővárosi ügyfelek aránya
Érdekes trend kezd kirajzolódni a prémium ügyfelek megoszlását nézve: míg eddig egyértelműen domináltak a vidéki ügyfelek a szegmensben, egyre inkább kezdenek feljönni a fővárosi prémium ügyfelek is. Június végén már csak 52-48% volt a vidék javára az arány, míg egy évvel ezelőtt még 58-42%-ot mérhettünk. Ebben a tekintetben az egyes szolgáltatók között is jelentős eltéréseket látni, van olyan, ahol közel 70% a fővárosi ügyfelek aránya, más szolgáltatónál pedig alig haladja meg a 20%-ot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szolgáltatók adatközlése szerint a fővárosi és a vidéki bankfiókok is fontos szerepet kapnak a prémium ügyfelek kiszolgálásában, bár a fővárosban nagyobb azoknak a bankfiókoknak az aránya, amelyeknél prémium szolgáltatások is elérhetőek. Az adatközlő bankok összesen 1105 bankfiókkal rendelkeznek, ezek közül 630-nál érhetőek el prémium banki szolgáltatások, tehát a bankfiókok több mint felében, ami növekedést jelent a tavaly év végi adatokhoz képest. Ez is mutatja, hogy a bankok komoly erőforrásokat allokálnak a prémium ügyfelek kiszolgálására, a globálisan továbbra is alacsonynak mondható hozamkörnyezet is jelentős nyomást helyez a banki profitabilitásra, a jövedelmezőséget a bankok részben a prémiumügyfelek felé való nagyobb elmozdulással próbálják javítani.
Továbbra is a befektetési alapokban van a legtöbb pénz
A prémium ügyfelek átlagos vagyonösszetétele alapján a befektetési alapok jelentik az abszolút kedvenc befektetési lehetőséget, a kezelt vagyon közel 47%-a van ebben a kategóriában. E mellett fél év alatt megnőtt a bankbetétekés a készpénz aránya is a december végi 23,5%-ról 27%-ra. Összességében az látszik, hogy a prémium ügyfelek kockázatvállalóbbak egy átlagos magyarhoz képest, az MNB értékpapír-statisztikái szerint ugyanis a magyar háztartások megtakarításainak jelentős része bankbetétben és állampapírban van, a készpénz és a befektetési jegyek aránya nagyjából hasonló, 15% körüli. Az idei első féléves adatok alapján a háztartások körében az állampapírok voltak a legkeresettebbek megtakarítási termékek.
Sokan 10% feletti vagyonbővülésre számítanak
Megkérdeztük a prémium szolgáltatókat arról is, hogy a saját, illetve a piaci vagyont tekintve milyen növekedésre számítanak 1 és 3 éves időtávon. A következő egy évben a válaszadók 30%-a úgy véli, hogy 16%-ot meghaladó mértékben bővül a kezelt vagyon, a teljes piacra vonatkozóan pedig a többség 4-8% közötti vagyonnövekedést jósol.
Három éves időtávon a saját vagyonbővülést tekintve nemhogy visszafogottabb, hanem merészebb becslések születtek, ez esetben a válaszadók már több mint 40%-a mondta a 16%-os átlagos bővülést. A teljes piacra vonatkozóan ez esetben is egy közepes, 4-8%-os bővülésre számítanak.
A prémium szektorra leselkedő kockázatok közül most a szabályozói és piaci környezettől tartanak a legjobban a szolgáltatók, ahogyan a privátbankoknál, úgy itt is főként a MiFID 2-nek való megfelelés okoz kihívásokat. A pénz- és tőkepiaci környezet a második helyre szorult, míg a harmadik legnagyobb kockázatnak a hazai gazdaságpolitikát látják a válaszadók.