Megnyílt a magyar milliomosok titkos klubja: alig kell valami a belépéshez

Portfolio2017. szeptember 30. 14:32

Egyre több magyar milliomost szolgál ki a hazai prémium banki szektor, a Portfolio Prémium Banki Felmérése alapján már több mint 200 ezer ügyfélszámlát kezelnek a szolgáltatók. A prémium banki magasabb színvonalú kiszolgálást sok banknál már havi 200-300 ezer forintos havi számlajóváírással is igényelni lehet, a másik lábon 2 millió forintos megtakarítás is elég ahhoz, hogy valaki prémium ügyféllé váljon. A felmérésből kiderül az is, hogy a vidékről egyre inkább a főváros felé tolódik a prémium ügyfelek koncentrációja.

Havi 200 ezerrel is lehet valaki prémium ügyfél

A prémium szolgáltatók adatközlése alapján 2-30 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 200-1000 ezer forintos jóváírás kell ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen. Az adatszolgáltatók közül a K&H-nál és a Diófánál is változtak a prémium limitek. A K&H esetében a korábbi, életkor szerinti szegmentáció megszűnt, és az eddigi, 3-5 millió forintos limit helyett 5 milliós megtakarítást ír elő a bank, vagy havi szinten 300 ezer forintos jövedelem-jóváírást. A K&H esetében a magasabb limit összefügghet azzal, hogy a privátbanki szegmensükben is újrapozícionálták az ügyfeleket. A Diófánál pedig új szegmenst vezettek be, a korábbi 10 milliós limit megmaradt, de egy második prémium banki szegmenst is kialakítottak, ahol minimum 30 millió forintos megtakarítással lehet bekerülni.

Egyes prémium banki limitek egy-két esetben elérik vagy meg is haladják a privátbanki szolgáltatók által alkalmazott belépési küszöböket, bár utóbbi esetben 50 millió forint alatti limittel csak kevés szolgáltató rendelkezik a piacon. Az FHB-nál például azért magasabb a belépési limit a prémium ügyfeleknek, mivel az ehhez kapcsolt szolgáltatásukat a prémium és privátbanki szolgáltatás közé pozícionálják, a banknak például nincs külön privátbanki szegmense.

Tarolt az Erste a prémium piacon

A prémium banki felmérésünkhöz az UniCredit és a Budapest Bank továbbra sem hajlandó kezelt vagyonra vonatkozó adatokat kiadni, ráadásul idén, valószínűsíthetően az új ügyfélszegmentáció miatt, a K&H sem közölt vagyonadatokat, így a piaci összvagyon visszaesést mutat. Amennyiben a K&H tavaly év végi, 600 milliárd forint környéki kezelt vagyonát is hozzávesszük a számokhoz, már a 3000 milliárd forintos kezelt vagyont is meghaladhatja a prémium banki piac.

Az adatokat szolgáltatók közül

  • továbbra is az OTP kezeli a legnagyobb prémium vagyont mintegy 800 milliárd forinttal,
  • ezt követően majdnem duplázva berobbant a második helyre 609 milliárddal az Erste, miután a citis ügyfelek átvétele főként a bank prémium szegmensében csapódott le,
  • harmadiknak pedig a CIB került fel a dobogóra 448 milliárddal.

(Fél évvel ezelőtti számai alapján a K&H is ott lenne a dobogón, mostani felmérésünkhöz azonban nem közöltek vagyonadatokat). A legnagyobb vagyonnövekedést nem nagy meglepetésre az Erste mutatta fel közel több mint 75%-kal, fél év alatt közel 262 milliárddal bővült a prémium ügyfelek vagyona, egy év leforgása alatt pedig duplázta kezelt vagyonát a szolgáltató. Az Erstét az MKB követi közel 32%-kal, a CIB pedig a harmadik 5%-ot meghaladó vagyonnövekedéssel féléves időtávon.

200 ezer felett a prémium ügyfelek száma

Idén félévkor a prémium szolgáltatók összesen több mint 212 ezer ügyfélszámlát kezeltek, ami valamivel több mint 14%-os emelkedés a tavaly év végi adatokhoz képest, és közel 40%-os bővülés egy év alatt. Nem volt olyan a szolgáltatók között, amelyek az idei első félévben ne tudták volna megtartani vagy bővíteni prémium ügyfélállományukat, közülük is kiemelhető

  • az Erste, ahol a vagyonnövekedés mellett az ügyfélszámlák számában is jelentős bővülés történt idén, közel 80%-os bővüléssel a piacon a második legnagyobb ügyfélállománnyal bírnak,
  • és ott van például a K&H, ahol több mint 17%-kal nőtt az ügyfélszámlák száma, vélhetően ez is a privátbanki ügyfelek újraszegmentálásának eredménye.

Ráadásul vagyon- és ügyfélszámla-oldalon további bővülés előtt áll a piac, egyrészt a prémium banki piac még nem olyan telített, mint a privátbanki, másrészt a szolgáltatók több mint fele 4-12%-os ügyfélbővülésre számít a következő egy évben.

Nő a fővárosi ügyfelek aránya

Érdekes trend kezd kirajzolódni a prémium ügyfelek megoszlását nézve: míg eddig egyértelműen domináltak a vidéki ügyfelek a szegmensben, egyre inkább kezdenek feljönni a fővárosi prémium ügyfelek is. Június végén már csak 52-48% volt a vidék javára az arány, míg egy évvel ezelőtt még 58-42%-ot mérhettünk. Ebben a tekintetben az egyes szolgáltatók között is jelentős eltéréseket látni, van olyan, ahol közel 70% a fővárosi ügyfelek aránya, más szolgáltatónál pedig alig haladja meg a 20%-ot.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A szolgáltatók adatközlése szerint a fővárosi és a vidéki bankfiókok is fontos szerepet kapnak a prémium ügyfelek kiszolgálásában, bár a fővárosban nagyobb azoknak a bankfiókoknak az aránya, amelyeknél prémium szolgáltatások is elérhetőek. Az adatközlő bankok összesen 1105 bankfiókkal rendelkeznek, ezek közül 630-nál érhetőek el prémium banki szolgáltatások, tehát a bankfiókok több mint felében, ami növekedést jelent a tavaly év végi adatokhoz képest. Ez is mutatja, hogy a bankok komoly erőforrásokat allokálnak a prémium ügyfelek kiszolgálására, a globálisan továbbra is alacsonynak mondható hozamkörnyezet is jelentős nyomást helyez a banki profitabilitásra, a jövedelmezőséget a bankok részben a prémiumügyfelek felé való nagyobb elmozdulással próbálják javítani.

Továbbra is a befektetési alapokban van a legtöbb pénz

A prémium ügyfelek átlagos vagyonösszetétele alapján a befektetési alapok jelentik az abszolút kedvenc befektetési lehetőséget, a kezelt vagyon közel 47%-a van ebben a kategóriában. E mellett fél év alatt megnőtt a bankbetétekés a készpénz aránya is a december végi 23,5%-ról 27%-ra. Összességében az látszik, hogy a prémium ügyfelek kockázatvállalóbbak egy átlagos magyarhoz képest, az MNB értékpapír-statisztikái szerint ugyanis a magyar háztartások megtakarításainak jelentős része bankbetétben és állampapírban van, a készpénz és a befektetési jegyek aránya nagyjából hasonló, 15% körüli. Az idei első féléves adatok alapján a háztartások körében az állampapírok voltak a legkeresettebbek megtakarítási termékek.

Sokan 10% feletti vagyonbővülésre számítanak

Megkérdeztük a prémium szolgáltatókat arról is, hogy a saját, illetve a piaci vagyont tekintve milyen növekedésre számítanak 1 és 3 éves időtávon. A következő egy évben a válaszadók 30%-a úgy véli, hogy 16%-ot meghaladó mértékben bővül a kezelt vagyon, a teljes piacra vonatkozóan pedig a többség 4-8% közötti vagyonnövekedést jósol.

Három éves időtávon a saját vagyonbővülést tekintve nemhogy visszafogottabb, hanem merészebb becslések születtek, ez esetben a válaszadók már több mint 40%-a mondta a 16%-os átlagos bővülést. A teljes piacra vonatkozóan ez esetben is egy közepes, 4-8%-os bővülésre számítanak.

A prémium szektorra leselkedő kockázatok közül most a szabályozói és piaci környezettől tartanak a legjobban a szolgáltatók, ahogyan a privátbankoknál, úgy itt is főként a MiFID 2-nek való megfelelés okoz kihívásokat. A pénz- és tőkepiaci környezet a második helyre szorult, míg a harmadik legnagyobb kockázatnak a hazai gazdaságpolitikát látják a válaszadók.

A Portfolio prémium banki piacra kiterjedő, féléves gyakoriságú felmérésének célja, hogy a hazai nagybankokat és prémium szolgáltatókat megszólaltatva bemutassa az egyik legdinamikusabb növekedést mutató lakossági szegmens fontosabb jellemzőit. Az idei féléves felmérésünkben szinte minden hazai prémium szolgáltató képviseltette magát, voltak azonban olyan bankok, amelyek az ügyfélszámlák számáról és a kezelt vagyonról egyelőre nem kívántak adatot közölni.

Címkék:
privátbank, befektetés, öngondoskodás, spórolás, megtakarítás, otp bankfiókok száma, profitabilitás,