Pénzcentrum • 2017. július 10. 05:30
Egyre többet vesszük elő a boltokban a bankkártyáinkat, havonta átlagosan 5 tranzakciót bonyolítunk le a plasztikokkal. A kártyás tranzakciók növekedésével persze a visszaélések száma is megemelkedett, azonban ezek aránya forgalomhoz viszonyítva még mindig alacsonynak mondható. A kártyás csalásokkal kapcsolatos szabályozással mindenkinek érdemes tisztában lennie. A Pénzcentrum mutatja a részleteket és azt is, jövőre milyen fontos változások léphetnek életbe.
2016-ban nagyot ugrott a bankkártyás fizetéseknek a népszerűsége. A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom tavaly közel a negyedével bővült 2016-hoz viszonyítva. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy jelentősen bővült a bankkártyát elfogadó helyek száma, napjainkban csaknem 110 ezer POS terminálnál lehetséges a kártyás fizetés.
Hazánkban jelenleg 10, 4 millió bankszámla és 9,1 millió fizetési vagyis, hitel- és bankkártya van forgalomban. A növekvő kártya használat miatt persze a kártyás visszaélések száma is megemelkedik, hamarosan azonban a fogyasztókat védő két fontos új változás is életbe léphet.
KATTINTS! Fotókon a legújabb ATM-es csalások: téged is könnyen kifosztatnak
Nem szabad elfelejtenünk, hogy bár a bankkártyás csalások száma a tavalyi évben emelkedett, de arányaiban a forgalomhoz képest a kártyás visszaélések aránya mégis alacsonynak mondható.
- olvasható a Magyar Nemzeti Bank 2017-es Fizetési Rendszer jelentésében.
A kártyás visszaélések irányukat tekintve elsősorban a határon átnyúló forgalmat, visszaélési fajták szempontjából pedig főleg az internetes vásárlásokat érintették - olvasható a jelentésben. Vagyis a statisztikák azt mutatják, hogy leginkább az internetes vásárlásokkor kell odafigyelnünk arra, pontosan kinek és milyen formában adjuk meg a kártyaadatinkat. Ennél már jóval kevesebb visszaélés történik hamisított kártyákkal, vagy elveszett, ellopott plasztikokkal. A meg nem érkezett bankkártyákkal való visszaélések száma pedig csak ezek után következik a sorban.
Bár sokan tartanak az érintőkártyás fizetési formától, a tapasztalatok mégis azt mutatták meg, hogy a visszaélések aránya az ilyen típusú kártyáknál nem számít kiemelkedőnek.
Ki fizet a végén?
Fontos tudnunk, hogy már most is az ügyfelekre hárított kár az összes veszteség csupán 10 százalékát teszi ki, hiszen a visszaélések terhét
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A bankkártyás visszaélések esetében a pénzforgalmi törvény részletesen meghatározza a felelősségi és kárviselési szabályokat. Jelenleg például, abban az esetben, ha nem rosszhiszeműen és nem csalárd módon járunk el, és ellopott vagy elveszett bankkártyánkkal, a PIN kódunk használatával történt a visszaélés, annak a pénzforgalmi szolgáltatóhoz történt bejelentéséig keletkezett károkból legfeljebb 45 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig kell nekünk viselni a kárt.
A bankkártya eltűnésének, ellopásának bejelentését követően a keletkezett kárt már teljes mértékben a pénzforgalmi szolgáltató viseli. Ám ez a szabály nem vonatkozik ránk például akkor, ha súlyosan gondatlanul járunk el, például ha a PIN kódunk és a bankkártyánkat egy közös helyen tartottuk.
Mindemellett nem szabad elfelejtenünk, hogy nekünk is kötelességünk bejelenteni, ha elveszik, vagy ellopják a kártyánkat. Ellenben a bankok is észlelhetnek a gyanús tranzakciókat, amelyek esetén értesítenek minket, de akár le is tilthatják a kártyánkat. A külföldi utazásokat éppen ezért érdemes lehet jelezni külön a bankunk felé.
- válaszolta korábban Pénzcentrum megkeresésére a CIB Bank.
Mit tegyünk, ha már megtörtént a baj?
A kártya elvesztése esetén fontos, hogy mihamarabb jelezzük a problémát bankunk felé, hogy ne lehessen visszaélni kártyánkkal.
A már megtörtént jogosulatlan tranzakcióról egy reklamációs nyomtatványt kell kitöltenünk (ez a legtöbb banknál elküldhető e-mailben, vagy kérhető/leadható személyesen bankfiókban), amely alapján a bank kivizsgálást indít az elfogadóhely felé, ahol a reklamált tranzakció történt. A kivizsgálás kártyatársasági előírások alapján maximum 120 nap, az eredmény határideje az elfogadóhely bankjának válaszától függ.