Pénzcentrum • 2017. június 12. 17:32
Az MNB 18,5 millió forint bírságot szabott ki a Hajdú Takarékszövetkezetre, egyebek közt hitelkockázat-kezelési, ügyfélminősítési, értékbecslési, befektetési, informatikai nyilvántartási és adatszolgáltatási hiányosságok miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében célvizsgálatot folytatott a Hajdú Takarékszövetkezetnél. A vizsgálat 2014. december 31-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több hiányosságot is feltárt, ezek miatt ügyfeleket nem ért érdeksérelem, s nem volt negatív hatásuk a pénzügyi intézményrendszer tagjaira sem.
Mint az MNB megállapította, a takarékszövetkezetnél egyebek közt a hitelkockázatok azonosítása, mérése és kezelése, egyes ügyfélminősítések és azok felülvizsgálatai, az ingatlanfedezetek értékbecslése, a kockázatvállalási fedezetek nyilvántartása, az ügyletek nyomon követésének kontrollpontjai, a problémás követelések megtérülésének biztosítása, az átstrukturált ügyletek minősítése, a bizonylatolt értékvesztések, a szabályzatoknak megfelelő befektetések, a függő kamatok elszámolása, egyes informatikai nyilvántartások és adatszolgáltatások kapcsán merültek fel hiányosságok.
A bírságösszeg meghatározásakor az MNB figyelembe vette többek közt - különösképp a hitelkockázat kezelése, a számvitel és az adatszolgáltatás terén - a feltárt hibák számát, összhatását. Enyhítő körülménynek számított a takarékszövetkezet mérete, hatásbesorolása, illetve, hogy a Hajdú Takarék már a jegybanki vizsgálat során több hiányosság kiküszöbölésére intézkedéseket hozott.