Forrás Dávid • 2016. december 5. 05:45
Önkritikát gyakoroltak a bankárok, amikor belátták, hogy jelentős részük egyáltalán nem ügyfélközpontúan működik. Oda a stabilitásnak, jönnek a mindent felforgató internetes cégek. A lakossági bankok eddig a stabilitás szigetei voltak, most viszont egy tanulmány szerint vége a szép időknek. Bankárok nyíltak meg egy nagy könyvvizsgáló cég tanulmányíróinak.
Négyből három bankár szerint veszélyben van az üzleti modelljük egy része. Leginkább attól tartanak, hogy új típusú, internetes vállalkozások miatt csökkenni fog a nyereségük és kisebb lesz a piaci részesedésük is.
Ez egy friss tanulmányból derül ki, amit a PwC, a világ négy vezető könyvvizsgáló cége közül az egyik adott ki.
A bankok teljesen új területről kapnak versenytársakat. Pénzügyi szolgáltatásokat kínáló, internetes cégek jönnek sorban létre, amelyek sokkal jobban szolgálják ki az ügyfelek igényeit, mint a hagyományos pénzintézetek. Ezeket a cégeket hívják összefoglaló néven FinTech vállalkozásoknak.
A kapcsolatot megközelítőleg úgy kell elképzelni, mint az Über és a taxicégek viszonyát, csak itt a taxicégeket a lakossági bankok, az Übert pedig a FinTech vállalatok testesítik meg. A hasonlat abból a szempontból sántít, hogy míg az Über képes átvenni a teljes taxis szektor szerepét egy városban, addig a FinTech vállalatok specializáltan, csak a bankok egy-egy szolgáltatását újítják meg, vagy teszik jelentősen olcsóbbá.
Sok lúd, disznót győz
A nagyobb probléma persze az, hogy nem egy, hanem több FinTech vállalat tud egyszerre megjelenni a piacon, ami jelentős üzleti kárt tud okozni a pénzintézeteknek. Jó példa az ilyen, specializált vállalatokra a Transferwise, amelynek magyarországi megjelenésével mi is foglalkoztunk.
KATTINTS! Olcsó versenytársat kapnak a bankok: mutatjuk, mivel tudsz tízezreket spórolni
Az egyik legnagyobb előnyük a FinTech cégeknek, hogy a bankoknál sokkal jobban kielégítik az ügyfelek igényeit, és ezzel a banki vezetők is tisztában vannak. A PwC tanulmányában a bankárok fele (47%) nem tartotta magát ügyfélközpontúnak, mely arány a FinTech vállalatok körében mindösszesen 20 százalék.
Az Oxfordi Egyetem online angol szótára szerint a fintech olyan számítógépes programokat vagy egyéb technológiákat takar, melyek lehetővé tesznek vagy támogatnak banki és pénzügyi szolgáltatások nyújtását. Tehát a szótár szerint a FinTech maga a technológia, de a sajtóban leginkább azokra a cégekre értik, mely az ilyen szolgáltatásokat nyújtó üzleti szektorhoz tartoznak.
Ha a teljes bankszektor vizsgáljuk, tehát belevesszük a befektetési, vállalati és egyéb részlegeket, akkor is kitűnik, hogy a lakossági szolgáltatások terén van a legnagyobb esély a változásra. A banki vezetők közel háromnegyede (73%) nyilatkozott úgy, hogy a szektoron belül a lakossági részleg van leginkább kitéve annak, hogy a FinTech cégek felforgatják az üzleti modelljét.
Az online virágküldővel versenyeznek
Ahogy feljebb írtuk, a vezetők két legfőbb félelme, hogy csökkenni fog a lakossági ügyfeleken realizált nyereség mértéke illetve, hogy általánosságban csökkenni fog a bankok piaci részesedése. Ezzel párhuzamosan szinte biztos, hogy mi, fogyasztók, jobban fogunk járni. Amely profit ugyanis nem a bankárok zsebében landol, az részben vagy nálunk marad, vagy odavándorol, ahol a bankokénál jobb, esetleg olcsóbb szolgáltatást nyújtanak.
A tanulmány szerint az ügyféligények is változnak, és ezeknek az igényeknek a FinTech cégek jobban megfelelnek, banki versenytársaiknál.
- ragadta meg a bankok előtt álló kihívások egyig fontos pontját egy ausztrál banki vezető.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A FinTech cégek fontosnak tartják az állandó elérhetőséget, és azáltal, hogy a közösségi médiához hasonló, nem hagyományos tereken is jelen vannak szolgáltatásaikkal, jelentős erővel ruházzák fel a fogyasztókat.
Szintén a FinTech cégek malmára hajtja a vizet, hogy a banki válaszadók túlnyomó többsége (71 százaléka) szerint öt éven belül, az ügyfeleik több mint fele (61%) fog mobilapplikációkat rendszeresen használni annak érdekében, hogy hozzáférjen pénzügyi szolgáltatásokhoz. Ez a terep pedig szintén inkább a FinTech cégeknek kedvez.
KATTINTS! Teszt: melyik a legjobb mobilbank Magyarországon?
Nekünk fogyasztóknak egyébként jó hír, hogy a FinTech cégek olyan szegmenseknek is nyújtanak majd megoldást, amelyeket a bankok eddig elhanyagoltak. Ez azt jelenti, hogy az alternatív hitelbírálati rendszereknek köszönhetően olyan emberek is kölcsönhöz juthatnak majd, akik eddig nem kaptak pénzt a bankoktól. A technológia fejlődés ráadásul várhatóan fellendíti majd a fogyasztók által egymásnak nyújtott kölcsönök piacát is.
Feldobod, leesik, mi az?
A bankok természetesen nem ölbe tett kézzel nézik, hogy internetes vállalkozások széthordják az ügyfeleiket és a nyereségük egy részét. Már most a bankok ötöde (19 százaléka) részt vesz olyan tőkealapok létrehozásában, melyek FinTech cégekbe fektetnek, így a technológiai újítás úgy kerül bankon kívülre, hogy a profit egy része legalább azon belül maradhat.
A befektetéseknél nem áll meg a bankszektor. Tízből négy bank (42%) közös vállalkozásokat alapít a technológiai cégekkel. A bankok ilyen vállalatokon keresztül részesedhetnek a technológiai újítások előnyeiből, a FinTech cégek pedig szintén jól járnak, hisz szolgáltatásaikat a bankok kiépített értékesítési infrastruktúráján árulhatják.
Vannak azonban problémák is, amik akkor jelentkeznek, mikor az újfajta, lendületes technológiai cégek és a bankok közösen szeretnének vállalkozásokat létrehozni. Mindkét fél szerint kockázatot jelent a bizonytalan szabályozói környezet, mely arra utalhat, hogy a törvényeket leginkább a régi, pénzügyi szolgáltatók által uralt piacokra alkották meg. További nehézségek adódhatnak a bankok és a technológia cégek vállalati és vezetői kultúráinak eltéréseiből is. A bankok ráadásul tartanak attól, hogy a FinTech cégek nem rendelkeznek elég biztonságos informatikai hálózatokkal, a másik oldal pedig az eltérő üzleti folyamatokban látja az együttműködés akadályát.
Ilyen együttműködés egyébkén Magyarországon sem ismeretlen. Egy hazai banknál 30 millió forint finanszírozást és a közös megvalósítás lehetőségét is meg lehet nyerni egy versenyen, amelyet kifejezetten FinTech ötletek számára írtak ki.
Címlapkép forrása: Shutterstock