Személyi kölcsön fél órán belül? Nem vicc, nagy dobásra készül az MKB

Pénzcentrum2016. november 7. 11:32

Teljesen átalakítja a pénzügyi gondolkodást az online világ technológiai forradalma. A FinTech, azaz a közérthető, könnyen használható digitális pénzügyi megoldások hatása már most is kézzelfogható, hiszen világszerte milliók használnak ilyen felületeket, alkalmazásokat. A globális fejlődés egyik fontos célja, hogy a fiatal generációk figyelmét is a pénzügyek, a pénzügyi tudatosság felé irányítsa.

Új korszak kezdődik a digitális bankolásban

- hívta fel a figyelmet Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese a pénzintézet által szervezett FinTech Akadémia nyitóelőadásában.

Hetényi szerint új utak nyíltak a bankolásban, a pénzintézetek pedig felismerték, hogy a hagyományosnak tekinthető szolgáltatási módszerekkel már nehézkes elérni az ügyfeleket.

Éppen ezért határozta el az MKB Bank, hogy a tettek mezejére lép: FinTech Versenyt szervez, valamint FinTech Inkubátor Programot indít, hogy az ötletgazdákkal közösen, exportképes FinTech termékek hódíthassák meg a magyar és nemzetközi piacokat.

Mint Hetényi elmondta, arra ösztönzik a hazai vállalkozó kedvű fejlesztőket, hogy lépjenek be a magyar és nemzetközi FinTech-piacra, azaz hozzanak létre olyan megoldásokat, amelyek a digitális bankolás, a mobilbankolás, illetve a mobilfizetés fejlődését segíthetik elő.

Hetényi úgy látja, a pénzintézetek és a fejlesztők együttműködése hozhatja el a valódi fejlődést. Ezzel egyrészt gyorsulhatnak és egyszerűsödhetnek a banki folyamatok, másrészt új ügyfeleket is el tudnak érni.

A digitális fejlődésre példaként Hetényi az MKB Bank core rendszerének közelgő cseréjét említette, és hamarosan lesz digitális aláírás is a banknál, illetve iPadekkel szerelik fel a fiókjaikat.

Az MKB új core rendszere már képes lesz arra, hogy akár néhány napon belül elintézhessünk egy jelzáloghitel-igénylést, vagy fél órán belül személyi kölcsönhöz jussunk. Erre eddig nem volt példa Magyarországon

- szögezte le az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese.

A fejlődés ráadásul azért is elkerülhetetlen, hiszen a banki API-k megnyitásáról szóló PSD2 irányelv 2018-as életbe lépése igazi forradalmat hozhat azokon a piacokon, ahol a FinTech cégek eddig csak másodhegedűsök lehettek.

Minden egy ötlettel kezdődik

Azt persze nehéz meghatározni, hogy mi is az a FinTech. Jellemzően az új típusú, digitális, internetes, okostelefonon is működő pénzügyi megoldásokat értjük alatta, a becslések szerint 30 ezer ilyen megoldás működik világszerte. A FinTech cégeket úgy is nézhetjük, hogy ők a pénzügyek YouTube-ja, Skype-ja, Facebookja, akik részben más, korábban is létező technológiát egyszerűsítettek, felhasználóbaráttá tettek, és ezzel értek el sikereket.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Lemák Gábor FinTech-szakértő szerint a technológia rendkívül gyorsan fejlődik. Jó példa erre a 2011-ben alapított TransferWise: a megoldás segítségével 4 óra alatt lehet Londonból Budapestre utalni, ráadásul fontból forintba, banki középárfolyamon. Sőt, hamarosan ez a nemzetközi átutalás 1 órára csökken. Sok fiatal tech-vállalkozó fejleszt saját pénzügyi megoldásokat, ezek pedig részben a bankokkal együttműködve gyorsan beépülhetnek a mindennapok pénzügyi gondolkodásába.

Lemák szerint a FinTech ahhoz is hozzájárulhat, hogy a bankok még hatékonyabban beszéljék a fiatalok nyelvét, hogy a tradicionális pénzügyi megoldások még könnyeben érjék el az új generációs ügyfeleket, akik már a digitális világban élnek. Kiemelte: manapság már nem csak az olyan "egyszerűbb" pénzügyi folyamatokat lehet okostelefonról, digitálisan elintézni, mint az utalás, hanem a komplex pénzügyi hátteret igénylő műveletek - mint például a hitelfelvétel - is egyre inkább digitalizálódnak és ezzel egyszerűsödnek.

Tipikus FinTech cég a magyar Blueopes: a startup (azaz induló tech-vállalkozás) a gyakorlatban egy befektetőszoftver, portfóliókezeléssel foglalkozik. Faluvégi Balázs, a cég társalapítója előadásában kiemelte, hogy a most felnövő már radikálisan másképp fognak gondolkozni, mint napjaink felnőttjei. Az 1995-től született "millenial" generáció egyre több pénz felett rendelkezik: számukra fontos, hogy a befektetésük pozitív hatást gyakoroljon a környezetre - a FinTech cégeknek erre is figyelmet kell fordítaniuk.

De hol vannak a FinTech ügyfelek?

A digitális pénzügyi megoldások persze akkor működhetnek, ha van egy egészséges piaci környezet, és persze az újdonságokra nyitott ügyfelek.

A helyzetet nehezíti, hogy a magyar lakosság 80 százalékának nettó 160 ezer forintos átlagbért kell beosztania. Ebből kellene megtakarítani, vagyonmenedzsmentet végezni

- mondta el Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.

Madar hozzátette, hogy ehhez az anyagi helyzethez tartozik egy erős pénzügyi tudatlanság is. A digitális átállásra, a digitális világba való belépésre azonban előbb-utóbb ezek a fogyasztók is reagálni fognak - bármilyen nehéz is ez a folyamat egy készpénz-központú társadalomban.

A FinTech-megoldások tehát a pénzügyi tudatosság növelésében is segíthetnek, például abban, hogy hatékonyabban tudjunk megtakarítani.

A kutató úgy látja, a fejlődéshez szükség van egyfajta nyitottságra az új technológiák iránt. Első körben tipikus célközönsége lehet a FinTech megoldásoknak az a (egyre erősebb) réteg, aki gyakran vásárol a neten, akár külföldről is.

Cikkünk megjelenését az MKB Bank támogatta.

Címkék:
digitális, mkb, pénzügyek, fintech, hetényi márk,