Forrás Dávid • 2016. október 6. 11:00
Vészesen fogy az idő október 29-ig, amikortól elvileg sokkal egyszerűbben lehet majd bankot váltani, egy újonnan életbe lépő szabályozásnak köszönhetően. A Pénzcentrum banki forrása szerint azonban semmi nem fog megváltozni, mert azok a kiskapuk, melyek segítségével a bankok magukhoz láncolják ügyfeleiket, továbbra is nyitva maradnak. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk első része.
Erre hívta fel a Pénzcentrum figyelmét egy banki vezető, amikor egy augusztusi kormányhatározatról kérdeztük, mely azt hivatott elősegíteni, hogy október 29-től az eddigieknél lényegesen egyszerűbben lehessen ügyfélként bankot váltani Magyarországon.
Most kicsit átszínezzük
Az egyszerűstett bankváltás nem számít újdonságnak Magyarországon. 2009 óta létezik egy bankszövetségi ajánlás, ami elviekben pofonegyszerűvé teszi azt, hogy egyik banktól a másikhoz vándoroljunk, a csoportos beszedési megbízásainkkal és állandó átutalásainkkal együtt.
A szabályozás papíron most még kényelmesebb lesz. A csoportos beszedési és állandó átutalási megbízásainkon túl, munkahelyünk számlavezető bankjának értesítésével, a munkabérünk is automatikusan átirányíthatóvá válik az új számlánkra.
Szép lenne, de nem úgy van az
- mondta el a Pénzcentrumnak a banki szolgáltatásokat jól ismerő forrása.
Állítása szerint egy nagyon egyszerű ok miatt nem fogja egy banki ügyintéző felajánlani az egyszerűsített bankváltás lehetőségét egy ügyfélnek:
A szabályozásnak tényleg úgy tűnik, hogy legalább két Achilles-ina van.
- Az egyik abban testesül meg, hogy a régi bank megtagadhatja, sőt meg is kell tagadnia az együttműködést az új bankkal abban az esetben, ha a hozzá benyújtott kérvény adatait hiányosnak találja, vagy éppenséggel az ügyfél aláírása nem egyezik azzal az aláríásmintával, amit a saját rendszereiben tárol.
- A másik ilyen probléma, hogy a régi bank, ha együtt is működik az új bankkal a bankváltás érdekében, könnyen megakasztja a régi bankszámla bezárását, mondjuk azért, mert néhány száz forinttal még tartozik neki az ügyfél.
Amíg ennyire bizonytalan a folyamat, tehát könnyen elakad, addig valóban nehéz elvárni egy banki ügyintézőtől, hogy lehetőségként ajánlja azt ügyfeleinek. Egyfelől senki nem szeret fölöslegesen dolgozni, másfelől pedig egy banki tanácsadó csalódást sem szeret okozni újdonsült ügyfelének.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mit szól ehhez az állam?
Amennyiben a forrásunk által ismertetett piaci gyakorlat igaz, az a nagyobb bankoknak kedvezhet, hiszen jellemzően onnan lehet ügyfeleket elcsábítani a magyar piacon. A fent leírt folyamat torzítja a piaci versenyt, hisz a fogyasztók nem tudnak megfelelően élni bankváltási jogukkal, és ezáltal rontja a kisebb bankok pozícióit.
KATTINTS! Itt az igazság a bankszámládról: ezt neked is tudnod kell
Természetsen megkérdeztünk több hazai bankot, a Nemzetgazdasági Minisztériumot, a Magyar Nemzeti Bankot és a Bankszövetséget is arról, hogy mi a véleményük a hazai bankváltási gyakorlatról. A piaci szereplők, a felügyelet és a szabályozó álláspontját, az egyszerűsített bankváltással foglalkozó cikksorozatunk következő részéből ismerheted meg.