Pénzcentrum • 2015. június 4. 05:51
Az elszámolási időszak kezdete óta sok olvasói megkeresést kapunk amiatt, hogy a bankok ügyfélszolgálatai vagy az online rendszerek nem megfelelően működnek. Utánajártunk, hogy mi áll a háttérben, és mi az oka a netbankok furcsa működésének.
Többek között ezek miatt akadtak ki a bankok ügyfelei:
- Használhatatlan, elérhetetlen call center
- Nem válaszolnak a levelekre
- A netbank sokszor elérhetetlen/nem lehet utalni/véletlenszerűen könyvelik le a tételeket
- A hitelkártyás tranzakció nem jelenik meg időben (webshopos igazolás miatt okozott gondot)
Az elszámolás miatt áll le a rendszer, vagy mégsem?
Több olvasónk panaszkodott arra, hogy problémái vannak a banki ügyintézéssel. Volt, akinek a folyószámlájával vagy hitelkártyájával, volt, akinek a devizahitelével akadtak gondjai.
Arról korábban írtunk, hogy az MNB bankokat büntetett meg amiatt, hogy nem tudtak időben elszámolni az ügyfeleikkel, ennek oka a pénzintézetek leterheltsége. Arról is írtunk korábban, hogy a bankok belső informatikai rendszerét jelentős megpróbáltatásoknak teszi ki az elszámolás. Ezek a gondok most úgy látszik, hogy már az ügyfelek által is érzékelhetőek.
A devizahitelekkel akad a legtöbb probléma
- panaszkodott a Pénzcentrumnak egy olvasó.
Ugyan a hitelkiváltó verseny megkezdődött, akad olyan bank, ahol "ottfogják" az ügyfelet, ugyanis elérhetetlenek a kijelölt devizahiteles ügyintézők. Olvasónk e-mail-jére ugyanis olyan automatikus választ kapott a hitelügyintézőjétől, hogy az elszámolási és forintosítási kérdésekben keressék a központi ügyfélszolgálatot.
A beszámoló szerint viszont a központi call center lassú, nehezen elérhető és az ottani ügyintéző nem kifejezetten hitelszakértő, így pedig nem egyszerű a hitelkiváltás.
Más területen is akadoznak a rendszerek
Úgy tűnik, hogy nem csak a devizahiteles ügyintézéssel kapcsolatban vannak problémák, információink szerint ez azért lehet így, mert a bankok informatikai szakemberei is részt vesznek az elszámolás banki folyamataiban, így kevesebb idejük marad a szokásos rendszerek kezelésére, karbantartására. Emiatt nem elszámoláshoz köthető banki informatikai rendszerek is akadozhatnak.
Több olvasónk panaszkodott arra, hogy a netbankjában össze-vissza könyvelik le a tételeket, így nem látja, hogy adott napon mekkora összeg van a számláján.
- írja egy feldühödött olvasónk.
- teszi hozzá.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egy másik olvasónk a folyószámlája mellett a hitelkártyás elszámolásokra is panaszkodott. Ez elsősorban azért jelentett problémát neki, mert webshopból rendelt áru után a vámkezelés miatt a vámügyintéző elkérte a fizetési visszaigazolást, amit csak napokkal később tudott felmutatni, így a rendelt árut is csak napokkal csúsztatva tudták házhoz szállítani neki. Az eset további érdekessége, hogy először a bank a devizában megadott összeget emelte le a számláról, csak később vették észre az eltérést, és számolták át forintra fizetendőt.
A példátlan mértékű pénzintézeti elszámolási folyamat során a hazai bankok egy évtizedes időszak alatt felépült ügyfélállomány adatait számolták újra, majd küldték ki ennek eredményét, csaknem 2 millió darab ajánlott-tértivevényes levélben - és kezelik most az ügyek kapcsán beérkező kérdéseket, észrevételeket.
A terhelés mértéke bankonként eltérő, annak megfelelően, hogy mekkora egy-egy adott bank érintettsége a fogyasztói hitelek (a deviza alapú hitelek) terén, illetve milyen széles volt a termékkínálata, és milyen összetettek a korábbi kalkulációs modelljei. Ezeket kellett újraszámolnia ügyfelenként 10 évre visszamenőleg a bankoknak.
Több pénzintézet az "éles", folyamatosan működő rendszere mellé gyakorlatilag egy azonos "modellező" rendszert kellett felépítenie. Ez hatalmas munkát jelentett, és alapvetően ezért sem érintheti az élő rendszerek zavartalan működését. A kapacitások viszont végesek, rengeteg emberi és gépi erőforrást kellett az elmúlt hónapokban, és jelenleg is az elszámolásra fordítani az előkészítés, a kalkuláció, kiértesítés és az ügyféltájékoztatás tekintetében egyaránt.
Milyen határidők közelegnek a devizahiteleseknek?
- A legtöbb devizahitelesnek már lejárt a panaszbenyújtási határideje, ha nem volt megelégedve az elszámolásával. A panasz benyújtásától viszont a bankon van a sor, ugyanis 60 napon belül választ kell adnia a panaszra. Ha ezt nem tenné meg, vagy elégedetlenek vagyunk a válasszal, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhatunk.
- A másik fontos határidő a hitelfelmondásé. Az értesítőnk kézhezvétele után 31. napon módosul a szerződés (ami a legtöbb devizahitelesnél a napokban történt meg vagy fog megtörténni), és ez után 60 napunk van arra, hogy díjmentesen felmondjuk a szerződésünket. Ennek köszönhetően élhetünk a hitelkiváltás lehetőségével. A bankok lassú munkája viszont fenyegetheti azt, hogy az előzetes hitelelbíráláson túlessünk mielőtt a 60 nap lezárul.
Az elszámolások lezárulása után ezek a hibák valószínűleg kevésbé fordulnak majd elő, de azt nehéz kijelenteni, hogy adott hiba az elszámolás miatt keletkezett. Ennek oka, hogy a Bankszövetség információ szerint a bankoknak a már működő informatikai rendszerek mellé gyakorlatilag egy második rendszert kellett felhúzniuk ahhoz, hogy végre tudják hajtani az elszámolást.
Ez egyébként a törvény adta szűk keretekhez képest rekord sebességűnek mondható, a sietségből adódó hibák kiküszöbölésén a pénzintézetek folyamatosan dolgoznak.