Pénzcentrum • 2014. szeptember 10. 06:00
Lejárt a régi bankkártyád, de az újat még nem kaptad meg? Arra gyanakodsz, hogy elkeveredett, ellopták vagy a bank hibázott? Pedig könnyen előfordulhat, hogy a többi, feladó nélküli levélszeméttel együtt kidobtad a kukába. De vajon miért nem ajánlva küldik a bankok a plasztikokat?
Sokan meglepődnek, mikor a pénztárnál vagy ATM-nél egyszer csak kiderül, hogy a kártyájuk bizony lejárt az előző hónap végén. Habár a plasztik lejárati dátumát kevesen tartják fejben, általában az új kártya megérkezése emlékeztet minket arra, hogy hamarosan le kell cserélnünk a régit.
De hogyan fordulhat elő az, hogy az előző már lejárt, de mi nem kaptuk meg az újat? Biztos egyáltalán, hogy nem kaptuk meg? Mert bizony könnyen előfordulhat, hogy tudtunkon kívül a többi levélszeméttel együtt a kukába hajítottuk a bankkártyánkat is. Sok pénzintézet ugyanis már nem csak "sima" levélként, de azonosítható feladó nélküli levelet küld az ügyfeleknek.
Ez komoly? Most már minden borítékot figyelni kell?
- mondta el a Budapest Bank lapunk kérésére. Tapasztalataik szerint ugyanolyan biztonsággal es arányban kerülnek kézbesítésre így a kártyák, mint amikor korábban ajánlott küldeményben postázták. Összességében pedig elenyésző a problémás esetek száma, és jórészt megelőzhető azzal, ha az ügyfél az esetleges lakcím változását haladéktalanul jelenti a fiókban. A CIB Bank tájékoztatása szerint is minimális azon esetek száma, amelyek során a kártya a postán elveszik, az pedig nem fordul elő, hogy a kártya ne gyártódjon le. Az FHB-nak sincs tudomása arról, hogy történt volna visszaélés meg nem kapott plasztikkal.
A K&H Bank ugyanakkor úgy nyilatkozott lapunknak, hogy náluk csak a megújított vagy pótolt kártyákat adják fel normál postai küldeményként (értesüléseink szerint szintén feladó nélkül), az új plasztikokat viszont elsőbbségiként küldik ki. A pénzintézet szerint az esetek körülbelül 1 százalékában fordul csak elő, hogy a kártya elkeveredik a postán.
A bankok tapasztalatai egybevágnak az MNB statisztikáival.
2011 és 2012 első félévében például egy ilyen eset sem történt, a legtöbb regisztrált eset száma pedig az ötvenet sem érte el 2012 második felében. (Összehasonlításképpen: ebben az időszakban hamisított kártyákkal 1569 esetben éltek vissza, internetes vásárlás során pedig több mint négyezerszer.)
De miért küldik sima, azonosítatlan levélként?
- mondta el az FHB a Pénzcentrum kérdésére.
Ezenfelül a megújuló plasztikok a legtöbbször megöröklik az előző kártya PIN kódját. Ha esetleg egy szemfüles tolvaj kiszúrja, hogy a banki levélben bankkártya lapul, és mi a legegyszerűbb, legismertebb számsorok egyikét adtuk meg, akkor könnyen aktiválhatják helyettünk is a kártyát.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Sőt, ha megerőltetjük a fantáziánkat, esetleg azt is el lehet képzelni, hogy ha kitalálják, hogy egy kártya van a borítékban, akkor felbontva azt, lejegyzik a plasztik adatait, majd gondosan visszahelyezve (vagy egy új, ugyanúgy feliratozott borítékba téve) megvárják, amíg mi magunk aktiváljuk be a kártyát. Ezután pedig a CVC/CVV kód, a kártyaszám és a lejárati dátum ismeretében vígan vásárolgathat a tolvaj a neten, amíg észre nem vesszük.
Mire gyanakodhatunk még, ha nem kaptuk meg a kártyánkat?
Az FHB tájékoztatása szerint a plasztik az esetben nem gyártódik le, amennyiben az ügyfélnél lévő (lejáró) kártya még nem került aktiválásra a megújítás időpontjáig.
A Budapest Banknál pedig az új plasztikot csak abban az esetben nem készítik el, ha a birtokos ügyfél számláján, vagy a kártyán tiltás van érvényben. A blokkolás oka lehet tartozás is, ilyen esetekben az ügyfél a tartozás megszűnése után, külön kérésére (nem automatikusan) kaphatja meg a kártyáját.
A K&H pedig automatikusan gyártatja le a megújuló plasztikot, amennyiben a számlatulajdonostól a bankkártya lejáratát megelőző 45 napig ellenkező írásbeli rendelkezés a bank részére nem érkezik.
Mikor küldik ki a kártyát, mikor kezdjünk el aggódni?
Fontos tudni, hogy a bankkártyán szereplő lejárati dátum az adott hónap végére vonatkozik. Igaz, az bankonként eltérő, hogy mikor adják postára a megújuló plasztikot:
- K&H: a lejárat előtt 3 héttel postázza
- Budapest Bank: az új plasztikok kiküldésének ütemezése eltér a mágnescsíkos-, illetve chipes kártyák esetében. Mindkét esetben legkésőbb a lejárati hónap közepéig postázzák a kártyát.
- CIB: az új kártya a lejárat előtti hónap végén kerül kiküldésre.
A lejárati hónap végén tehát mindenképpen érdemes felkeresni a bankunkat, ha nem kaptuk meg az új kártyát.