Pénzcentrum • 2014. augusztus 17. 07:01
Ha egy havi közlekedési bérlet árával, vagy csak havi egy tank benzinnel számolunk, éves szinten százezreket jelenthet az a megtakarítás, amit úgy nyerünk, hogy biciklivel közlekedünk. Az induló beruházás után minimális a költségünk, emellett az egészségünknek is jót teszünk vele.
A kerékpározás az egyik legolcsóbb közlekedési mód. Egy a városban használatos bicikli már 2-3 tank benzin árából kijön, ugyanígy 2-3 bkv-bérlet árából is beszerezhetünk egy kétkerekűt. Ezen kívül 5-10 ezer forintból megvásárolhatók a szükséges kiegészítők is. A fenntartási költség minimális. A Magyar Kerékpárosklub számításai szerint autóval egy kilométer megtétele (üzemanyag, amortizációs költség, szervízdíjak, biztosítás és parkolás átlagos költségei) 100-150 forint, míg ez az ár biciklivel csupán töredéke.
Magyarországon a népesség majdnem 4 százaléka, körülbelül 480 ezer fő használ kerékpárt munkába járásra. Ez azt jelenti, hogy a 3 és fél millió munkába járó 14 százaléka biciklizik, és Budapesten egyre csak nő a kerekezők száma. Meglepő adat, hogy biciklizők 70 százalékának van autója is, de szívesen közlekedik a kétkerekűvel a városban - derül ki a Magyar Kerékpárosklub felméréséből.
Nem csak a kerékpár használója profitálhat a biciklizésből. A főkökök jól járhatnak, ha beosztottjuk kerekezik, és a vállalkozóknak is érdemes elgondolkoznia a kerékpáros parkolás vagy közlekedés támogatásán.
Jó egy kiskereskedőnek
- Egy münsteri kutatás eredményei szerint míg a kerékpárosok egyes boltokba havonta 11 alkalommal, addig az autósok csak 7 alkalommal tértek vissza.
- A biciklikkel érkezők többet költenek havonta a bárokban és éttermekben, mint az autóval érkezők - derül ki egy Portlandben, az Egyesült Államokban készült kutatásból.
- De az is meglepő, hogy amint elkészült a kerékpársáv Manhattenben az egyik sugárúton, a kiskereskedelmi forgalom 49 százalékkal megnőtt. Összehasonlításképpen: ezzel szemben a környező kerületekben lévő üzleteké csak 3 százalékkal nőtt ugyanabban az időszakban.
- Egy közértlánc Bécsben 800 darab biciklitárolót épített 2010-ben, ennek eredményeképpen 10 százalékkal megnőtt a forgalma.
- Egy autóparkolónyi helyen legalább 10 kerékpár elfér. Így több vásárló érkezhet egyszerre.
Jó egy főnöknek
- Aki rendszeresen kerékpározik, kevesebb betegszabadságot kell kivennie, mert jobb lesz az egészségügyi állapota a kutatások szerint. Sokan azt hiszik, a városban való biciklizés során vagyunk leginkább kitéve a szennyezett levegő veszélyeinek. Pedig a nemzetközi VECTOR projekt kutatási eredményei alapján egy autós több port szippant be közlekedés közben, mint egy kerékpáros. A kerékpáros csak a szennyezés forrásának közvetlen közelében van kitéve jelentős szennyeződésnek. Viszont az autóba a szűrő ellenére is bejut a por, és a szennyezés hosszú perceken keresztül kering tovább.
- A biciklisek azért is kevesebb káros anyagot lélegeznek be, mert a kocsiban ülők alacsonyabban, a forgalom közepén ülnek a rossz levegőben. Ha nem sportosan biciklizünk, nem szívunk be több levegőt és ezzel több káros anyagot, mint gyalogolva - tájékoztat a Magyar Kerékpárosklub.
- Hamarabb munkába érhet az alkalmazott: a gépkocsik, és adott esetben buszsáv híján a közösségi közlekedés nem kötött pályás járatainak átlagos sebessége 13-15 km/óra, ami kényelmes tekeréssel lehagyható. Nem kell várakozni, nincs araszolás a dugóban, csak a folyamatos tekerés.
Mint a szemed fényére!
Azért, hogy tényleg megérje biciklizni, nem árt nagyon vigyázni a bringára. Azt tartják, a bicikli árának minimum 10 százalékának megfelelő összeget érdemes zárra költeni, de minél többet, annál jobb. Emellett nem árt figyelni, hova zárod a biciklit:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- A legtöbb lopás akkor zajlik, amikor valaki egy pillanatra őrizetlenül hagyja a kerékpárt, mondván minek lekötni arra az öt percre, amíg beugrik a boltba. Ne hagyd lezáratlanul soha!
- Jól látható, forgalmas helyen lakatold le a biciklid. Minél több arra a gyalogos, annál jobb.
- Amihez kikötöd a bringád, mindig legyen stabil, nem mozdítható. Például ne kösd olyan oszlophoz, amit ki lehet húzni a földből.
- Ne hagyj rajta semmi értékeset, vagy bármit, ami felkelti a tolvajok érdeklődését! A lámpákat, a mozdítható tartozékokat mindig vidd magaddal.
- Nem feltétlenül biztonságos a gangos ház udvarán hagyni a biciklit, itt ugyanis a tolvajok adott esetben nyugodtan, akár feltűnően dolgozhatnak.
- Ne hagyd a zárad sehol, mondván úgyis holnap is ide zárod. Amíg nem vagy ott, simán meggyengítik a zárat, és miután újra odakötötted a bringát, meglovasítják.
- A lakattal rögzítsd a vázat és az egyik kereket is lehetőség szerint. Pláne, ha gyorskioldós (azaz nem kell a leszereléséhez külön szerszám) a kereked.
- A legjobb az, ha U-lakatot, vagy acélláncot használsz.