Pénzcentrum • 2014. április 29. 05:31
A Magyar Nemzeti Bank március közepén kiadott határozatában 1,2 milliárd forintos bírság megfizetésére, és további, összesen mintegy 10 milliárd forintos díjak visszafizetésére kötelezte a pénzügyi szektor 35 szereplőjét. A visszatérítést május végéig kell teljesíteni, ezért megkérdeztük a bankokat, hogy mikor és hogyan kapják meg az ügyfelek a pénzüket.
Március közepén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 1,2 milliárd forintra bírságolt 35 pénzintézetet, köztük országos bankokat is. A jegybank kötelezte a megbírságolt hitelintézeteket, hogy a jogosulatlanul levont díjakat fizessék vissza az ügyfeleknek, becsléseik szerint ez összesen akár 10 milliárd forintra is rúghat.
Az eredeti határozat szerint a visszatérítést április 30-ig kellett volna teljesíteni, azonban pénteken a jegybank május végéig meghosszabbította a határidőt több pénzintézet kérésére. Azok a bankok, amelyek a bíróságon támadták meg a jegybank határozatát, más eljárás alá esnek, ugyanis esetükben az illetékes bíróság dönt a visszafizetés határidejéről.
Közel a határidő, de megérkezett a pénz?
A Pénzcentrum.hu szavazással mérte fel, hogy az olvasóink mennyire tájékozottak és mire számítanak a visszatérítéssel kapcsolatban. Kérdésünkre több, mint háromezer szavazat érkezett. A felmérés alapján az olvasóink majdnem fele (47 százalék) még nem kapta meg a visszatérítést, de számít rá, hogy a jövőben megérkezik a jóváírás. A második legtöbb szavazatot a "Nem kaptam vissza és nem is számítok rá" válasz kapta 28 százalékkal. Ezek szerint olvasóink többsége nem kapott még visszatérítést a bankjától (összesen 75 százalék), igaz sokan nem is számítanak arra, hogy kapni fognak pénzt. A felmérésben résztvevők mindössze három százaléka kapta meg a jogosulatlanul levont díjakat a bankjától, igaz kétharmaduk nem is számított rá, hogy pénz áll a házhoz.
Mit mondanak a bankok, mikor kapjuk meg a visszatérítést?
Kérdéseinkre négy bank válaszolt, válaszaik az alábbiakban olvashatók:
"A Budapest Bank a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, illetve az MNB által kifogásolt díjakat május 31-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az ügyfeleknek nincs teendőjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést a határidőig automatikusan jóváírjuk számláikon. A számlakivonat közlemény rovatában tüntetjük fel az ide vonatkozó információt. Az időközben bankot váltott ügyfeleknek postai úton, a rendelkezésre álló levelezési címre juttatjuk el a visszatérítést."
Az MKB Bank válaszai szerint a díjvisszatérítést a határidő napján fizetik ki az ügyfeleknek. A jelenlegi ügyfeleknek a számlán írják jóvá a pénzt. A volt ügyfelek a honlapon és a bankfiókokban elhelyezett hirdetményekről tájékozódhatnak. Esetükben a kifizetés előzetes időpont egyeztetés után a kijelölt bankfiókban történik.
A CIB Bank esetében a "visszafizetendő díjak tranzakció típusonként egy összegben kerülnek jóváírásra az érintett ügyfelek bankunknál vezetett bankszámláján. A visszatérített díjak után járó, a díjak terhelése napjától a jóváírás napjáig számított kamat szintén egy összegben, külön tételként kerül jóváírásra az ügyfelek számláján." Azon ügyfeleknek, akiknek a díjvisszafizetés időpontjában nincs a CIB Banknál vezetett bankszámlája, a határidőig postai kifizetési utalványon fizetik vissza a felszámított díjtöbbletet, illetve az az után járó kamatot.
A Citibank a tájékoztatásuk szerint a visszafizetést és a bírság megfizetését a megfelelő határidők szerint teljesíti, és a szükséges lépések már folyamatban vannak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Érdekes, hogy azokra a kérdésekre nem kaptunk választ a hitelintézetektől, amelyek a bírságolt ügyfelek számát, a visszafizetett összeg mértékét feszegeti, illetve arra sem kaptunk választ, hogy az ügyfelek mennyi pénzt kapnak vissza. Ezeket az adatokat egyébként a határozat szerint el kell küldeni az MNB-nek.
Összeszedtük a gyakran felmerülő kérdésekre a válaszokat, a legfontosabbak alább olvashatóak:
Mit kell tennem, hogy megkapjam a visszatérítést?
A visszatérítést nem kell igényelni, automatikusan jár minden ügyfélnek, akitől jogosulatlanul vontak le díjakat.
Jogosult vagyok a visszatérítésre akkor is, ha közben bankot váltottam?
A visszatérítés minden jelenlegi és volt ügyfélnek kötelező. A volt ügyfelektől elvont díjat a bankok egyedi úton kifizetik, amit az MNB utólag ellenőriz.
Hogyan tájékozódhatok a visszatérítésemről?
Erre a felügyelet határozatban nincs speciális előírás, az általános tájékoztatási kötelezettség elvét kell követnie a pénzintézeteknek.