Titkolják a bankok, mennyit kapunk vissza tőlük

Pénzcentrum2014. április 29. 05:31

A Magyar Nemzeti Bank március közepén kiadott határozatában 1,2 milliárd forintos bírság megfizetésére, és további, összesen mintegy 10 milliárd forintos díjak visszafizetésére kötelezte a pénzügyi szektor 35 szereplőjét. A visszatérítést május végéig kell teljesíteni, ezért megkérdeztük a bankokat, hogy mikor és hogyan kapják meg az ügyfelek a pénzüket.

Március közepén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 1,2 milliárd forintra bírságolt 35 pénzintézetet, köztük országos bankokat is. A jegybank kötelezte a megbírságolt hitelintézeteket, hogy a jogosulatlanul levont díjakat fizessék vissza az ügyfeleknek, becsléseik szerint ez összesen akár 10 milliárd forintra is rúghat.

Az eredeti határozat szerint a visszatérítést április 30-ig kellett volna teljesíteni, azonban pénteken a jegybank május végéig meghosszabbította a határidőt több pénzintézet kérésére. Azok a bankok, amelyek a bíróságon támadták meg a jegybank határozatát, más eljárás alá esnek, ugyanis esetükben az illetékes bíróság dönt a visszafizetés határidejéről.


Közel a határidő, de megérkezett a pénz?

A Pénzcentrum.hu szavazással mérte fel, hogy az olvasóink mennyire tájékozottak és mire számítanak a visszatérítéssel kapcsolatban. Kérdésünkre több, mint háromezer szavazat érkezett. A felmérés alapján az olvasóink majdnem fele (47 százalék) még nem kapta meg a visszatérítést, de számít rá, hogy a jövőben megérkezik a jóváírás. A második legtöbb szavazatot a "Nem kaptam vissza és nem is számítok rá" válasz kapta 28 százalékkal. Ezek szerint olvasóink többsége nem kapott még visszatérítést a bankjától (összesen 75 százalék), igaz sokan nem is számítanak arra, hogy kapni fognak pénzt. A felmérésben résztvevők mindössze három százaléka kapta meg a jogosulatlanul levont díjakat a bankjától, igaz kétharmaduk nem is számított rá, hogy pénz áll a házhoz.


Mit mondanak a bankok, mikor kapjuk meg a visszatérítést?

Kérdéseinkre négy bank válaszolt, válaszaik az alábbiakban olvashatók:

"A Budapest Bank a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, illetve az MNB által kifogásolt díjakat május 31-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az ügyfeleknek nincs teendőjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést a határidőig automatikusan jóváírjuk számláikon. A számlakivonat közlemény rovatában tüntetjük fel az ide vonatkozó információt. Az időközben bankot váltott ügyfeleknek postai úton, a rendelkezésre álló levelezési címre juttatjuk el a visszatérítést."

Az MKB Bank válaszai szerint a díjvisszatérítést a határidő napján fizetik ki az ügyfeleknek. A jelenlegi ügyfeleknek a számlán írják jóvá a pénzt. A volt ügyfelek a honlapon és a bankfiókokban elhelyezett hirdetményekről tájékozódhatnak. Esetükben a kifizetés előzetes időpont egyeztetés után a kijelölt bankfiókban történik.

A CIB Bank esetében a "visszafizetendő díjak tranzakció típusonként egy összegben kerülnek jóváírásra az érintett ügyfelek bankunknál vezetett bankszámláján. A visszatérített díjak után járó, a díjak terhelése napjától a jóváírás napjáig számított kamat szintén egy összegben, külön tételként kerül jóváírásra az ügyfelek számláján." Azon ügyfeleknek, akiknek a díjvisszafizetés időpontjában nincs a CIB Banknál vezetett bankszámlája, a határidőig postai kifizetési utalványon fizetik vissza a felszámított díjtöbbletet, illetve az az után járó kamatot.

A Citibank a tájékoztatásuk szerint a visszafizetést és a bírság megfizetését a megfelelő határidők szerint teljesíti, és a szükséges lépések már folyamatban vannak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Érdekes, hogy azokra a kérdésekre nem kaptunk választ a hitelintézetektől, amelyek a bírságolt ügyfelek számát, a visszafizetett összeg mértékét feszegeti, illetve arra sem kaptunk választ, hogy az ügyfelek mennyi pénzt kapnak vissza. Ezeket az adatokat egyébként a határozat szerint el kell küldeni az MNB-nek.

Csányi is megszólalt
Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója az InfoRádiónak adott interjúban elmondta, hogy "A visszatérítendő összegeket most számítják ki, azt minél hamarabb vissza fogják fizetni az ügyfeleknek. Valóban követtek el olyan hibákat, amelyek kapcsán az ügyfeleknek pénzvisszatérítés jár, és be fogják fizetni a bírságot"

Összeszedtük a gyakran felmerülő kérdésekre a válaszokat, a legfontosabbak alább olvashatóak:

Mit kell tennem, hogy megkapjam a visszatérítést?

A visszatérítést nem kell igényelni, automatikusan jár minden ügyfélnek, akitől jogosulatlanul vontak le díjakat.

Jogosult vagyok a visszatérítésre akkor is, ha közben bankot váltottam?

A visszatérítés minden jelenlegi és volt ügyfélnek kötelező. A volt ügyfelektől elvont díjat a bankok egyedi úton kifizetik, amit az MNB utólag ellenőriz.

Hogyan tájékozódhatok a visszatérítésemről?

Erre a felügyelet határozatban nincs speciális előírás, az általános tájékoztatási kötelezettség elvét kell követnie a pénzintézeteknek.

Címkék:
bankszámla, számlacsomag,