Pénzcentrum • 2012. november 1. 11:01
Alakossági ügyfelek mindössze 31%-a váltott bankot az elmúlt tíz évben Magyarországon - mutatja a Budapest Bank felmérése, amelyből az is kiderült, hogy mindössze 8% tervezi, hogy új pénzintézetet választ a következő évben.
A Budapest Bank a lakossági ügyfelek bankhűségének feltérképezése céljából évente ismétlődő kutatás-sorozatot indított , amely azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak a magyarok az elsődleges bankjukhoz, azaz főbankjukhoz. A felmérés szerint a magyarok döntő többsége elégedett jelenlegi főbankjával, mindössze 8% tervezi, hogy váltani fog. Sokan azért nem mennek másik pénzintézethez, mert attól tartanak, hogy a bankváltás túl sok sorban állással, ügyintézéssel jár. Ezeket az előítéleteket cáfolják azok tapasztalatai, akik már váltottak bankot: ez ugyanis a legtöbb esetben két óránál is rövidebb idő alatt lezajlott.
A kutatásból kiderült, hogy a magyarok átlagosan 1,6 banki kapcsolattal rendelkeznek, főbankjukkal való kapcsolatuk pedig átlagosan 6,5 évre tekint vissza. A válaszok alapján a lakosság 61%-ának csak egy bankja van, míg 25% két, 14% pedig három vagy több pénzintézettel is kapcsolatban áll. A többes banki kapcsolat leggyakoribb oka, hogy az ügyfél más-más pénzintézetnél vett igénybe hitelt illetve megtakarítási, valamint folyószámla-szolgáltatást, esetleg több pénzintézetnél is van hitele.
A főbank kiválasztásakor a legfőbb szempont a számla fenntartási költsége, a kiterjedt ATM-hálózat és a kényelmesen megközelíthető bankfiók. Egyre fontosabb az ügyfelek számára a bank jó hírneve és megbízhatósága, de az is figyelemreméltó, hogy a válaszadók 38%-a számára a jól működő internetbank és mobilbank is lényeges szempont.
A lakossági ügyfelek mindössze 31%-a váltott bankot az elmúlt tíz évben. Ennek elsődleges oka az előző pénzintézettel való elégedetlenség (55%), illetve az új banktól kapott jobb ajánlat (38%) volt. 15% nem saját döntéséből, hanem a jelzáloghitel előfeltételeként cserélte le főbankját, de gyakori a munkahelyváltás kapcsán történő bankváltás is (13%).
A jelenlegi főbankjával a magyarok döntő többsége elégedett, mindössze 8% tervezi, hogy más pénzintézetet választ a következő évben. Jóval magasabb azok aránya (45%), akik a jövőben igénybe vennének valamilyen szolgáltatást egy másik pénzintézetnél is, a jelenlegi főbanki kapcsolat fenntartása mellett. A bankváltást tervezők között magas arányban vannak a mostani bankjukkal elégedetlen középkorúak és a legfiatalabbak (18-29 évesek), a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a nagyvárosokban élők, valamint a modern technikai eszközöket (internetbankot, okostelefont) szívesen használók.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Banki Mobilitási Index idei értéke 30,2. Az index 100 fokú skálán méri az elsődleges bankhoz való hűséget: minél magasabb az index értéke, annál erősebb a bankváltási szándék a magyar ügyfelek körében. Az index három fő összetevőből számítódik: az ügyfelek banki kapcsolatának erőssége, a bankváltási szándék és a váltást elősegítő attitűdök. Az index idei értéke azt jelzi, hogy a magyarok alapvetően elégedettek bankjukkal, ugyanakkor egyes csoportok készek új bankot, új szolgáltatásokat kipróbálni anélkül, hogy a főbankjukat lecserélnék.