Vigyázz, mit írsz alá: a pénzügyi szupermarketek buktatói
Pénzcentrum • 2012. február 22. 11:11
A végtörlesztést hátráltató bankok miatt fordulnak mostanság a legtöbben a Pénzügyi Békéltető Testülethez, de elég sokan panaszkodnak a befektetéssel kombinált életbiztosításokat is kínáló úgynevezett "pénzügyi szupermarketekre" is. Sajnálatos módon azonban a beadványok jelentős részét formai hibák miatt kénytelenek elutasítani.
Jelenleg a végtörlesztés kapcsán adják be a legtöbb panaszos kérelmet a tanácshoz. Az ügyek többségében viszont nem tud döntést hozni a PBT. A kiváltó hitelek miatt benyújtott panaszok esetén például nem járhat el a testület, viszont a végtörlesztést hátráltató bankok ellen hozhat határozatot. A végtörlesztést hátráltató vagy teljesen megakadályozó hitelintézetekkel szemben tehát érdemes panaszt benyújtani, hiszen a testületnek joga van megítélni a hasonló eseteket.
Kritikusan kell szólni a magánnyugdíjpénztárakat érintő ügyekről. E
vonatkozásban a kifizetett alacsony reálhozamok miatt nyújtottak be
kérelmeket a fogyasztók. Ezeket a kérelmeket a Pénzügyi Békéltető
Testület hatáskör hiányában elutasította. A reálhozam számítási módja
ugyanis nem a felek szerződéses jogviszonyából ered.
Az átlagosnál
több a panasz a különböző unit-linked biztosításokat is kínáló
pénzintézetek ellen is. A "pénzügyi szupermarketek" termékei között
nehéz eligazodni, sokan a panasz benyújtása után tudják meg, hogy milyen
szerződést is írtak alá.
A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő, bíróságon
kívüli, alternatív vitarendezési fórum, mely a fogyasztók és a pénzügyi
szolgáltatók között fennálló szerződésből eredő jogviták kezelésével
foglalkozik.
Nadrai Géza, a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elnöke ma számolt be az elmúlt egyéves működés tapasztalatairól.
Hat hónap alatt összesen 1196 kérelem érkezett hozzájuk, ebből 259 ügyben
született valamilyen egyezség. A legtöbb ügy már a kérelem
beadása után elbukik. A legtöbbször formai hibára hivatkozva 418 esetben
történt elutasítás. Az ügyfeleket meg kell tanítani a megfelelő kérelem
benyújtásának szabályait- hangsúlyozta Nadrai. Célszerű tehát egy
érdekvédelmi szervezethez fordulni, ahol segíteni tudnak egy helyes
kérelem megírásában.
A fél év alatt beadott 1196 darab kérelem jelentős fogyasztói
bizalomról tanúskodik, mert a békéltetés általános rendszerében a
pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyek száma 2010-ben egy év alatt
összesen 880 darab volt - áll a PBT közleményében.
Címkék: