Pénzcentrum • 2011. április 15. 17:32
A történetet mindnyájan nagyon jól ismerjük: a Titanic - az elsüllyedhetetlen hajó - 1912. április 14-én, Új-Fundland szigetének déli partjánál jéghegynek ütközött. Április 15-re virradóra a hajó elsüllyedt az Atlanti-óceánban - tragédiáját a történelem egyik legnagyobb tengeri katasztrófájaként tartják számon. A több mint 25 millió euró értékű kárkifizetéssel a Titanic elsüllyedése fordulópontot jelentett a biztosítási szektorban.
A Titanic, korának legnagyobb és legfényűzőbb luxushajója, fedélzetén 2234 utassal indult első útjára. Az angliai Southamptonból New Yorkba vezető utat nem sikerült megtennie. A katasztrófa során 1517 ember vesztette életét. Az áldozatok magas száma részben azzal magyarázható, hogy, bár az óceánjáró korának minden tengeri szabványának és szabályának megfelelt, csak 1178 fő számára biztosítottak mentőcsónakot.
A világ biztosító társaságai összességében 50 millió akkori német márkának megfelelő összegű kártérítést fizettek ki (több mint 25 millió euró). Ezen belül az elsüllyedt hajóra körülbelül 20 millió márka (több mint 10 millió euró) volt a kárkifizetés, az értéktárgyakért kifizetett szállítási biztosítás pedig különösen magas összeg volt. A hajó anyagi értékének csupán a felére kötöttek biztosítást, ezek a biztosítási díjak pedig rendkívül alacsonyak voltak. A kockázatoknak csak nagyon alacsony százalékát viselték Anglián kívüli biztosítók, a kifizetések legnagyobb része tehát angliai biztosító társaságoktól származott. Az életbiztosítások vonatkozásában a több mint 2,5 millió márkát fizettek ki a társaságok, melyek nagy része amerikai volt. A balesetbiztosítási kötvényekre még ennél is nagyobb összeget fizettek ki.
Bár a katasztrófa esetében az itthon is ismert Allianz nem volt a legfőbb biztosító társaságok között, biztosítottjainak mégis 700 ezer német márkát (több mint 350 ezer eurót) fizetett ki.