Pénzcentrum • 2010. március 30. 16:32
A gazdasági válságnak szinte mindenki vesztesévé vált valamilyen szinten. A recessziónak azonban pozitív hozadéka is van: erősödött a tudatosság és az érdeklődés a pénzügyek, különösen a válság hírei iránt - ha tehát pénztárcánk meg is sínylette, legalább látókörünk gazdagodott.
A másfél éve tartó válság által okozott társadalmi-gazdasági veszteségekről naponta jelennek meg újabb és újabb hírek. Minden jel abba az irányba mutat, hogy a recesszió az emberek, a vállalkozások és a kormányzatok túlnyomó többségét érintette, jellemzően komoly mértékben.
Az események pozitív hozadékait azonban még a derűlátó vélemények is csupán elvétve taglalják. Legújabb felmérésében a BellResearch kutatócég a válság hatásait, az indukált változásokat, valamint a várakozásokat és a jövőképet vizsgálta a 18-64 éves, bankkapcsolattal rendelkező és internethasználó lakosság körében.
A kutatás eredményei igazolni látszanak a mondást: szegény embert az ág is húzza. A válság még a társadalom egészéhez képest általában jobb helyzetben lévő internetezők közül is minden második embert (53%) jelentős mértékben érintett vagy érint. Még erőteljesebb hatást gyakorolt azonban a kevésbé kvalifikált, a korlátozott pénzügyi jártassággal bíró, a hitellel rendelkező, a gyermekes, illetve a községekben élő családokra, azokra a csoportokra, akik a válságot megelőzően is kedvezőtlenebb helyzetben voltak.
Megjegyzendő, hogy jelen felmérés az internetezőkre fókuszált - az internetet nem használók között még drámaibb a válság érzékelése, amit a BellResearch korábbi, más célcsoportokon végzett kutatási eredményei is alátámasztanak.
A lakosság pénzügyi kultúrájának elmaradottsága, a tudatosság és az ismeretek alacsony szintje visszaköszön pénzügyi magatartásformánkban is. A meggondolatlan és túlvállalt hitelfelvételek, az öngondoskodás hiánya, az általános tájékozatlanság erősítette a válság öngerjesztő folyamatának negatív hatásait. Mindez azonban - mutat rá Harsányi Gábor kutatási osztályvezető - egyben gazdagít is bennünket: tapasztalatot szerzünk, tudatosabbá leszünk, és nagyobb figyelmet szentelünk a pénzügyi kérdéseknek.
Habár ezek a tapasztalatok igen keserűek, mégis kijelenthető, hogy a válság pozitív hozadékaként tekinthetünk a pénzügyi "önképzés" kiterjedésére. Ezt igazolja az is, hogy a megkérdezettek közel nyolcvan százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb odafigyeléssel kezeli háztartása költségvetését, sőt, ez a tudatosság határozottabban nyilvánul meg az előbbiekben említett, a válság által fokozottabban érintett csoportokban.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A szellemi gazdagodást támasztja alá továbbá az a tény, hogy míg az általános pénzügyi kérdések iránt a válaszadók mintegy tizede mutat nagy érdeklődést, addig a válsággal kapcsolatos hírek iránt már minden hatodik megkérdezett érdeklődik erőteljesen. A válsággal kapcsolatos informálódás igen intenzívnek mondható: mindazok, akik valamilyen szinten érdeklődnek az ezzel kapcsolatos eseményekről, többségében (62%) legalább heti gyakorisággal megteszik ezt. Nem elhanyagolható az sem, hogy az érdeklődés fokozottabb az előbbi, kedvezőtlenebb gazdasági helyzetben levők között, hiszen elsősorban ők azok, akik a saját bőrükön tapasztalják meg a nehézségeket.
A kutatás arra is rávilágít, hogy a válság folyományaként a megkérdezettek nagy többségének, 70%-ának változott a véleménye a pénzügyi szereplőkről, bankokról, biztosítókról, nyugdíjpénztárakról, tanácsadókról is - jellemzően azoknak, akik személyesen érintettebbek, illetve jövedelmi kilátásaik kedvezőtlenebbek. A válaszadók négyötöde pedig arról számolt be, hogy már csak fenntartásokkal tudna dönteni hitelfelvételi vagy befektetési kérdésekben.
A válság tehát a számos kedvezőtlen hatás mellett pozitív változásokat is indukált az érintettek pénzügyi tudatosságát és jártasságát tekintve; mindezek ellenére továbbra is igaz, hogy a hazai lakosság pénzügyi kultúrájában tág tere van még a fejlődésnek.