Már a mikró is luxus: megtakarításra ösztönöz a válság

Világgazdaság2009. május 13. 08:32

Az Egyesült Államokban és Európában egyaránt takarékosságra kényszeríti az embereket a válság, és sok szakértő szerint később sem tér vissza a "az erőltetett fogyasztás kultúrája".

Kedvező hatást gyakorolt a gazdasági válság a magyar háztartások betételhelyezési hajlandóságára, ám az összkép nem javult jelentősen: a megtakarítási ráta változatlanul viszonylag alacsony szinten - a GDP másfél százaléka közelében - mozog.

A lakossági betétek állománya a szeptembertől márciusig terjedő időszakban bő tíz százalékkal, 7279 milliárd forintra emelkedett, igaz, az utolsó hónapra vonatkozóan már 115 milliárdos viszaesésről tanúskodtak a jegybanki statisztikák.

A betételhelyezési kedvet főként a nagy reálkamatok ösztönözték, illetve az, hogy az állam által immár korlátlanul garantált betétek vonzereje jelentősen megnőtt.

A szemléletváltásról tanúskodik a Pew Research Center nemrég kiadott felmérése is, amely szerint az amerikaiak egyre nagyobb része tekinti szükséglet helyett luxusnak a mikrohullámú sütőket és más hasonló háztartási készülékeket. Az emberek felismerik, hogy nem lehet mindent megszerezni, amit csak eléjük tesz a fogyasztói társadalom - vonja le a tanulságot J. Walker Smith, a Futures Company piackutató cég alelnöke.

Címkék: