9%-kal nőhet a minimálbér, míg a garantált bérminimum 7%-kal 2025-ben.
Elsőre talán meglepő információ lehet, pedig a legismertebb világmárkákat is elérte a munkaerőhiány. Az egyetlen különbség, hogy a Google, az Adidas, az SAP, az AXA, vagy épp az Accenture HR vezetői nem siránkoznak, hanem aktívan dolgoznak a megoldáson, azaz Employer Branding stratégiát dolgoznak ki, amelyet aztán hatékonyan működtetnek. Szakemberek ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy bár vonzó irány lehet, a magyar cégeknek mégsem érdemes a nagyok megoldásait egy az egyben lemásolni. Helyette inkább a működő trendeket és a stratégiai fókuszt érdemes ellopni a világ élvonalából.
- hívta fel a Pénzcentrumnak írt szakértői cikkében a hazai cégvezetők és HR szakemberek figyelmét Zvezdovics Anita, employer branding szakember.
A Brandfizz társalapítója, az idén Prágában megrendezett World Employer Branding Day szakmai programja után jutott erre a következtetésre. A munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó nemzetközi rendezvényen a legkülönbözőbb iparágak közül olyan márkák beszéltek munkaerő megszerzésében és elkötelezésében tapasztalt kihívásaikról, mint a Google, az Adidas, az SAP, a United Health Group, az AXA, az Accenture, vagy a Salesforce. Mint azt a szakember megjegyezte, bár nem gondolnánk, de ezek a cégek is küzdenek a munkaerőhiánnyal, ugyanakkor esettanulmányikból kitűnik, hogy már aktívan dolgoznak a megoldáson: Employer Branding stratégiát dolgoznak ki és működtetnek. Egy cégszintű terv mentén nap, mint nap tesznek azért, hogy jobb munkahelyek legyenek ma, mint tegnap voltak.
- tette hozzá Zvezdovics Anita, aki szerint egy az egyben lemásolni a világpiac legnagyobb szereplőit nem érdemes, viszont az alábbi 5 meghatározó munkáltatói márkát érintő trendet és stratégiai fókuszt érdemes ellopni a világ élvonalából.
1. Építs rendszert: kezd kicsiben és működtesd tudatosan
Brett Minchington a World Employer Branding Day alkalmával közzétett The Employer Branding Ecosystem v2 modellje is jól mutatja, hogy az elterjedt hiedelemmel ellentétben, az Employer Branding nem a HR, vagy a Marketing feladata, hanem integrált üzleti funkció. De ezt hogyan érjem el? - merülhet fel a kérdés.
Bizonyára sokan fel tudják idézni, álmukból felkeltve is, a cégük horizontális szervezeti ábráját, valamint a hierarchiából fakadó siló működés jellegzetességeit. Ebben az "emberi erőforrások" kezelése a HR "alá" tartozik. Az előttünk álló évben azok a magyarországi cégek, akik meg akarnak küzdeni a munkaerőhiánnyal, egy fenntartható és mindenki által fenntartott Employer Branding rendszert építenek ki - szögezte le a szakember.
- tette hozzá Zvezdovics Anita.
2. A multis sallangok helyett releváns tartalmat kommunikálj
A releváns tartalom létrehozása egyszerű feladat. Gondoljunk csak bele hányszor pörgetjük végig egy nap a megosztásokat a social médiában. Végtelen mennyiségű információ és tartalom az, amivel találkozunk percről percre. Mindez legtöbbször felfoghatatlan és megjegyezhetetlen. Vannak mégis olyanok, ahol megáll a nagyujjunk. Mégpedig ott, ahol nekünk szóló információval találkozunk.
A toborzási és belső kommunikációban mindig fel kell tennünk a kérdést: hogyan tudjuk a multis sallangok helyett kiemelni a célcsoportunk számára érdekes információkat. Gondoljunk csak bele, biztosan az érdekli például a munkaerő piacra visszatérő kismamát, hogy hány országban vagyunk jelen, vagy inkább az, hogy milyen támogatást kap a cégtől ahhoz, hogy mindennap időben odaérjen az óvodába.
3. Fejlessz emberektől embereknek szóló munkahelyet
A vállalatok működésének középpontjában évtizedek óta az ügyfélfókusz áll. Ez nem is szorul különösebb magyarázatra. Az ügyfél élmény maximalizálás hátterében pedig, iparágtól függetlenül, egyének állnak.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az egységes ügyfélélmény érdekében a cégek évek óta hegyeket mozgatnak meg. Mostanra, a munkaerőhiány miatt a konzisztens munkavállalói élmény ugyanilyen fontossá vált. A jövőben ennek fejlesztésével tudják csökkenteni a cégek munkaerő lemorzsolódást, és maximalizálni a munkavállalóik elégedettségét, valamint cégük ismertségét a munkaerő piacon.
- szögezte le az employer branding szakember.
4. Folyamatok helyett élmények
Azt, hogy milyen a cégnél például a kiválasztás, a beléptetés, a teljesítmény értékelés, egy céges rendezvény, mostanáig a HR folyamatok fejlesztésével próbáltuk erősíteni. Minden folyamat hiába, ha például weboldalak leghátsó bugyraiban rejtjük el a nyitott pozícióinkat, futószalag szerű interjúk sorozatával sulykoljuk az értékes jelöltjeinket, vagy ha SharePoint mappák PDF dzsungelében bújtatjuk a tréning lehetőségeinket.
A potenciális és meglévő munkavállalóink azt elfelejtik, amit kommunikálunk feléjük, de azt nem, hogyan érezték magunkat a folyamat során. Sőt, ezt el is mesélik. A trendek szerint azok a cégek emelkednek ki a tömegből, akik a HR folyamataik fejlesztésekor a képzeletbeli szemüvegükön keresztül azt is megvizsgálják, hogy a jelöltjeik és kollégáig szemszögéből milyen lesz abban a folyamatban részt venni.
5. Költséghatékonyság: marketing kampányok helyett építs a szájreklámra.
A cégek nem rendelkeznek még nagy Employer Branding büdzsével. Emiatt különösen fontos trend a meglévő, házon belüli erőforrások mozgósításával történő építkezés.
A vállalatok a költségérzékenyégük miatt a munkáltatói márka építésekor a belső, valós élmények fejlesztésére fognak fókuszálni, majd ezt kifelé kihangosítják, rendszeresen, a social média és online felületeiken keresztül. Ehhez az kell, hogy a vezetők és a kollégák nagykövetekként büszkén képviseljék a cég munkáltatói értékígéreteit. Így nagyobb beruházás nélkül lehet exponenciális eredményeket elérni, a kollégák ismerősein keresztül, organikusan.
- zárta gondolatait Zvezdovics Anita.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.