Hiba az Ügyfélkapu+ felületen: lépésről-lépésre mutatjuk, hogyan tudsz mégis ügyintézni

Pénzcentrum2024. november 21. 14:32

A hagyományos Ügyfélkapu 2025 januárjában megszűnik, helyét pedig az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációi veszik át. Ahhoz viszont, hogy továbbra is lehetőségünk legyen ügyeket intézni az online térben, még az idei évben át kell regisztrálnunk valamelyik új felületre. Magánszemélyként leginkább az Ügyfélkapu+ tűnik komfortosnak, ugyanakkor számos problémába futhat az, aki már átregisztrált az új szolgáltatásba. Mutatjuk a részleteket!

Az Ügyfélkapu Magyarország egyik legismertebb és legszélesebb körben használt online ügyintézési rendszere. A felhasználók évek óta megszokták a platform egyszerűségét és hozzáférhetőségét, segítségével rengeteg hivatalos ügyintézési folyamat oldható meg az online térben. A Pénzcentrumon viszont nemrég számoltunk be arról, hogy a hagyományos Ügyfélkapu 2025 januárjában megszűnik, helyét pedig új online ügyintézési lehetőségek veszik át. Hamarosan az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációi lesznek elérhetőek az ügyintézésre.

Ahhoz viszont, hogy továbbra is lehetőségünk legyen ügyeket intézni az online térben, még az idei évben át kell regisztrálnunk valamelyik új felületre. Mivel 2025. január 16-tól megszűnik a hagyományos Ügyfélkapu rendszer, és nem lehet majd többé belépni a hagyományos felhasználónév+jelszó párosítással a fiókunkba, így a folyamaton mindenkinek mihamarabb át kell esnie, különben elveszti a hozzáférést a fiókjához.

Ahhoz, hogy konkrétan az átregisztrálási folyamathoz mire van szükség, és hogyan néz ki mindez a gyakorlatban, ebben a cikkünkben nyújtottunk segítséget. Mégis, az átregisztrálás után sokakat kellemetlenség érhet, mivel nem pont az a felület fogadja az Ügyfélkapu+ felhasználókat, amit korábban megszokhattak. Nézzük, miről is van szó.

Átregisztrálás után a hagyományos Ügyfélkapu már nem elérhető

Noha a hivatalos tájékoztatás szerint a hagyományos Ügyfélkapu csak 2025. január 15-én szűnik meg, az, aki elvégezte az átregisztrálást, az már csak az Ügyfélkapu+ szolgáltatásba tud belépni. Bár az "https://ugyfelkapu.gov.hu/azonositasok" domain-en elérhető felhasználói oldal felkínálja a lehetőséget, hogy a hagyományos Ügyfélkapuba is belépjünk, a hagyományos felhasználónév+jelszó párosítás megadása után egy tájékoztató oldal fogadja a felhasználókat. Mint az alábbi képen látható, külön pontban is jelzik a felhasználónak, hogy "Helytelen azonosítási formát választott.", így már csak az Ügyfélkapu+ szolgáltatást választhatja. Íme:

Hiányzó funkciók az Ügyfélkapu+ szolgáltatás főoldalán

Annak, aki elvégezte az átregisztrálást az Ügyfélkapu+ szolgáltatásba, ugyan zavartalan a belépés a kétfaktoros azonosítással, viszont bejelentkezés után nem a megszokott főoldal fogadja a felhasználókat. Mint az az alábbi képernyőképen is látható, gyakorlatilag innen elérhetetlenek azok a szolgáltatások, amelyekre az Ügyfélkapuban anno lehetőségünk volt.

Így többek között nem lehet továbbnavigálni az üzeneteinkre, nem tudjuk ellenőrizni biztosítotti jogviszonyunkat (TAJ nyilvántartás), de nincs direkt menüpont a családtámogatási- és földhivatali ügyek intézésére sem, illetve az adóigazolások lekérésére sem mutat fix hivatkozás. Az alábbi képernyőképen látható, milyen menüpontokból választhatunk jelenleg az Ügyfélkapu plusz szolgáltatásban.

A "problémával" kapcsolatban kerestük a Belügyminisztériumot, illetve a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumot is, amint tájékoztatást kapunk, cikkünket frissítjük.

Így lehet mégis ügyeket intézni az Ügyfélkapu+ szolgáltatással

Mint azt tudjuk, a hagyományos Ügyfélkapu rendszerben egyszerűen, a központi felületről lehetett elérni az egyes ügyintézési lehetőségeket, amire az Ügyfélkapu+ szolgáltatása - legalábbis közvetlenül a főoldalról - jelen pillanatban nem nyújt lehetőséget.

Direkt tájékoztatás ugyan nincs arról, hogyan lehet hozzáférni az egyes funkciókhoz, ugyanakkor a szemfüles felhasználók a jobb alsó sarokban található "SEGÍTHETEK?" chatbotra kattintva könnyedén információt kaphatnak arról, mi a teendőjük.

A chatbotot megnyitva egyből felkínálják a lehetőséget, hogy segítséget kérjünk az ügyintézéshez. Mint az az alábbi képernyőképen látható, MIA, azaz a robot asszisztens tájékoztatása szerint "a jelenlegi ügyfélkapus felületen kizárólag az ügyfélkapus azonosítással kapcsolatos adminisztrációt" tudjuk elvégezni. De ne essünk kétségbe, MIA azt javasolja, hogy "ügyintézéshez érdemes a https://magyarorszag.hu felületről indulni". Íme MIA üzenete a felhasználóknak:

És valóban, az egyes önálló felületeket el lehet érni a javasolt magyarorszag.hu domain-ről, így többek között a Tárhely felülete is könnyedén felkereshető, ami amúgy lehetőséget nyújt az összes funkció előhívására. Elsőre azonban itt sem egyértelmű, hogyan is érhetjük el az ügyintézséi felületeket, ugyanis a Tárhelyen a letöltött dokumentumainkat, illetve a számunkra megküldött hivatalos leveleket tudjuk alapból szemlézni.

Ugyanakkor van egy kiskapu, ami lehetőséget nyújt arra, hogy hozzáférjünk az ügyintézési felületekhez is a Tárhely oldalon keresztül. Ez pedig nem más, mint a "KERESÉS A TARTALOMBAN" funkció. Rákeresve az adott szolgáltatásra - például időpontfoglalás - már lehetsőég nyílik arra, hogy átnavigáljunk az adott ügyintézési lehetőségre.

 

Címkék:
kormányablak, ügyintézés, ügyfélkapu, belügyminisztérium, állampolgárság, mire jó az ügyfélkapu, Ügyfélkapu+,