Ez az igazi sztárszakma Magyarországon: 1 milliós havi fizu, diploma sem kell hozzá

Pénzcentrum2024. augusztus 2. 16:03

Friss adatok szerint június második felében a magyar légtérben naponta átlagosan 47 218 perc késést regisztráltak, főként kapacitás- és munkaerőhiány miatt. A légiforgalmi irányítók kezdő fizetése Magyarországon bruttó 800 000-1 000 000 forint, ami jelentősen emelkedhet a tapasztalattal és a felelősségi kör növekedésével. A képzés sem egyszerű, de már a bekerülés is kihívást jelenthet, ugyanis szigorú feltételeknek kell megfelelni, ha valaki ezt a szakmát szeretné betölteni. Az osztrák Vida-szakszervezet szerint a romló munkakörülmények és a 2021-es kormányrendelet, amely megtiltotta a sztrájkot, hozzájárultak ahhoz, hogy sok irányító külföldre távozik, tovább csökkentve a magyar légtér kapacitását.

Ahogy arról a Pénzcentrum is többször beszámolt az idei nyáron sem maradtak el a hatalmas késések, járatkimaradások a reptereken. A légiirányító szakma kulcsfontosságú szerepet játszik a légi közlekedés biztonságának és hatékonyságának fenntartásában.

Cikkünkben a HungaroControlt és az AIRPortált kérdeztük a légiirányító szakmáról, hogyan tanulható ki ez a foglalkozás, milyen teszteken kell megfelelni és emellett áttekintjük a szakma jelenlegi helyzetét, beleértve a légiforgalmi irányítók számát és az esetleges hiányt a szakmában. Az AIRPortál a késések kapcsán már az elején hangsúlyozta, hogy nem hibáztathatóak a reptér munkatársai ugyanis érvelésük szerint 

a késések és fennakadások mögött komplex, strukturális a légiközlekedési iparág szinte minden szereplőjénél, szinte minden területén tapasztalható rendszerszintű problémák állnak. A légiforgalmi irányítás csak az egyik szelete ennek

- hangsúlyozta AirPortál főszerkesztője, Samu Ádám válaszában. Az elmúlt hetek jelentős repülési késései a magyar légtérben különösen Budapest járatait érintették. Az osztrák Vida-szakszervezet felhívta a figyelmet a magyar légiforgalmi irányítók romló munkakörülményeire, melyeket tovább súlyosbít a kormány 2021-es rendelete, amely megtiltotta a sztrájkot. Ennek következtében sok irányító külföldre távozik, ami a magyar légtér kapacitását tovább csökkenti, ez pedig az egész régióra hatással van. 

Az Eurocontrol adatai szerint június második felében a kontinensen jelentős késések fordultak elő, különösen a magyar légtérben, ahol átlagosan napi 47 218 perc késést regisztráltak.

Az ilyen késések fő okai a kapacitáshiány és a munkaerőhiány, amelyeket tovább súlyosbít a növekvő forgalom az ukrán és belorusz légtérzár miatt. A HungaroControl próbálja kezelni a helyzetet, külföldi légiforgalmi irányítók bevonásával és a légi közlekedés biztonságának fenntartására fókuszálva, de a problémák mélyebben gyökereznek.

A légiforgalmi irányítók képzése hosszadalmas és szigorú, ami miatt a munkaerő-utánpótlás tervezése évekkel előre szükséges. Azt is elárulták, hogy a HungaroControl jelenlegi irányítói létszáma ugyan nőtt, de még mindig nem elegendő a megnövekedett forgalom és az extrém időjárási körülmények kezelésére. A kormány és a HungaroControl vezetése azonnali intézkedéseket tervez a késések minimalizálására és a légiközlekedési infrastruktúra fejlesztésére, hogy az utasok kényelme és biztonsága garantált legyen.

Mit csinál a légiforgalmi irányító? 

Mint ahogy azt fentebb már olvashattuk a légiforgalmi irányítók kulcsszerepet játszanak a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és utasaik biztonságának biztosításában. Munkájuk során számos, folyamatosan változó információ alapján kell gyors és pontos döntéseket hozniuk, hogy a légi járművek biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól és elkerüljék a baleseteket. Bár a pilóták gyakran nagyobb reflektorfényben állnak, a légiforgalmi irányítók munkája legalább annyira komplex és felelősségteljes. Az irányítók számára ez a hivatás magas presztízsű, életre szóló karriert jelent a repülés szerelmeseinek.

A légiforgalmi irányítók felelnek az utasok és repülőgépek biztonságáért a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Továbbá ők határozzák meg

  • a repülési útvonalat,
  • magasságot,
  • adnak felszállási és leszállási engedélyeket,
  • valamint biztosítják, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól.
  • Emellett az ország felett átrepülő forgalmat is irányítják.

Munkájukat radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják. A légiforgalmi irányítás három fő egysége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, a közel-körzeti irányító szolgálat és a körzeti irányító szolgálat. Ezek az egységek szorosan együttműködnek egymással, valamint a szomszédos szektorok és országok irányítóival és a pilótákkal is. Az irányítók folyamatosan mérlegelik az új információkat, és gyors döntéseket hoznak, hogy biztosítsák a légi járművek közötti előírt távolságok betartását: 1 000 láb (300 méter) függőlegesen és 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban.

Milyen az ideális jelölt? 

Az ideális légiforgalmi irányító kiválóan kommunikál, kiegyensúlyozott és felelősségteljes, gyorsan és hatékonyan hoz döntéseket, képes egyszerre több dologra figyelni, jó problémamegoldó és szeret csapatban dolgozni. A jelentkezés feltételei közé tartozik

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • az európai uniós állampolgárság,
  • a magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete,
  • államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga, legalább középfokú iskolai végzettség,
  • betöltött 20. életév
  • és büntetlen előélet.

A jelentkezéshez csak egy fényképes önéletrajz feltöltése és a releváns bizonyítványok adatainak beküldése szükséges. A kiválasztás folyamata rendkívül hosszadalmas és összetett. a HungaroControl egy ábra segítségével ismerteti a jelentekezés folyamatát, amely a következő képen látható. 

Folyamat rövid magyarázata: 

  • Regisztráció: fényképes önéletrajz és végzettséget igazoló okiratok beküldése,
  • FEAST képességfelmérő tesztek: kognitív képességek, angol nyelvtudás és személyiségjegyek mérése,
  • Személyes beszélgetés: személyiség- és viselkedésbeli kockázatok felmérése,
  • Repülőorvosi vizsgálat: egészségügyi alkalmasság felmérése (Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 70 000 forint/fő. A vizsgálat díját számla ellenében visszafizeti a HungaroControl.)
  • Assessment Center: szociális és egyéb kompetenciák vizsgálata.

Ha valaki sikeresen felvételt nyert, amit tudni lehet a képzésről, hogy a helyszíne a HungaroControl Zrt. képzési központja. A képzés időtartama várhatóan két év. A résztvevők határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkeznek, és munkabért kapnak. A képzés során szigorú hiányzási és vizsgaszabályok érvényesek, a tanulmányi szerződés pedig tíz év munkaviszonyt ír elő a képzés elvégzése után.

A képzés struktúrája: 

  • Első év: Alapító, jogosító és átmeneti képzés
  • Második év: Munkahelyi gyakorlati képzés

Ebbe ékelődik bele az úgynevezett szimulátoros képzés, mely során a hallgatók szimulátorban gyakorolják a légiforgalmi irányításhoz szükséges készségeket. Elsajátítják a rádiókommunikációt és gyakorolják a konfliktushelyzetek megoldását. Az elméleti és gyakorlati képzés sikeres teljesítése után jogosultak lesznek a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

A költségekről érdemes tudni, hogy a képzés alatt a hallgatók alapbért kapnak. A képzés elején ennek mértéke br. 300 000 forint/hó. Egy későbbi fázisban ez az összeg br. 350 000 forint/hó-ra emelkedik. A munkahelyi gyakorlat alatt a gyakornok hallgató fizetése br. 400 000 forint/hó, illetve itt már megilleti a hallgatót műszakpótlék is, mely kb. 15-20%. A teljes képzés alatt jár cafeteria juttatás is, mely jelenleg br. 450 000 forint/év.

A képzés költségeit a HungaroControl Zrt. átvállalja, és a résztvevők tanulmányi szerződést kötnek, melyben tíz év munkaviszonyra kötelezik magukat.

A képzés során alapbér, cafeteria juttatás és műszakpótlék is jár. Ha a hallgató nem fejezi be a képzést, vagy tíz éven belül megszakítja a munkaviszonyt, a képzés költségeit időarányosan vissza kell fizetnie.

A későbbiekben a légiirányítók fizetése jelentősen változhat attól függően, hogy hol dolgoznak és milyen tapasztalattal rendelkeznek. Magyarországon egy kezdő légiirányító bruttó havi fizetése általában 800 000-1 000 000 forint között mozog. A tapasztalattal és a felelősségi kör növekedésével ez az összeg jelentősen emelkedhet, akár a duplájára is. Ez egy rendkívül kedvező összeg számít hazánkban. A KSH adatai alapján 2024. áprilisban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 645 300, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 444 000 forint volt. 

A Pénzcentrum minden évben megírja, hogy melyek számítanak top szakmáknak, ha a fizetéseket vizsgáljuk. Évek óta a top3-ban szerepel a légiirányító, ugyanis a bruttó fizetés már jó ideje milliós nagyságrendű. Azonban jól látható, hogy rendkívül felelősségteljes feladat és igen nehéz már magára a képzésre is bekerülni. 

Címkék:
hrcentrum, repülő, késés, képzés, liszt ferenc repülőtér, hungarocontrol, légiirányítók, légiforgalom,