Ez az igazi sztárszakma Magyarországon: 1 milliós havi fizu, diploma sem kell hozzá

Pénzcentrum2024. augusztus 2. 16:03

Friss adatok szerint június második felében a magyar légtérben naponta átlagosan 47 218 perc késést regisztráltak, főként kapacitás- és munkaerőhiány miatt. A légiforgalmi irányítók kezdő fizetése Magyarországon bruttó 800 000-1 000 000 forint, ami jelentősen emelkedhet a tapasztalattal és a felelősségi kör növekedésével. A képzés sem egyszerű, de már a bekerülés is kihívást jelenthet, ugyanis szigorú feltételeknek kell megfelelni, ha valaki ezt a szakmát szeretné betölteni. Az osztrák Vida-szakszervezet szerint a romló munkakörülmények és a 2021-es kormányrendelet, amely megtiltotta a sztrájkot, hozzájárultak ahhoz, hogy sok irányító külföldre távozik, tovább csökkentve a magyar légtér kapacitását.

Ahogy arról a Pénzcentrum is többször beszámolt az idei nyáron sem maradtak el a hatalmas késések, járatkimaradások a reptereken. A légiirányító szakma kulcsfontosságú szerepet játszik a légi közlekedés biztonságának és hatékonyságának fenntartásában.

Cikkünkben a HungaroControlt és az AIRPortált kérdeztük a légiirányító szakmáról, hogyan tanulható ki ez a foglalkozás, milyen teszteken kell megfelelni és emellett áttekintjük a szakma jelenlegi helyzetét, beleértve a légiforgalmi irányítók számát és az esetleges hiányt a szakmában. Az AIRPortál a késések kapcsán már az elején hangsúlyozta, hogy nem hibáztathatóak a reptér munkatársai ugyanis érvelésük szerint 

a késések és fennakadások mögött komplex, strukturális a légiközlekedési iparág szinte minden szereplőjénél, szinte minden területén tapasztalható rendszerszintű problémák állnak. A légiforgalmi irányítás csak az egyik szelete ennek

- hangsúlyozta AirPortál főszerkesztője, Samu Ádám válaszában. Az elmúlt hetek jelentős repülési késései a magyar légtérben különösen Budapest járatait érintették. Az osztrák Vida-szakszervezet felhívta a figyelmet a magyar légiforgalmi irányítók romló munkakörülményeire, melyeket tovább súlyosbít a kormány 2021-es rendelete, amely megtiltotta a sztrájkot. Ennek következtében sok irányító külföldre távozik, ami a magyar légtér kapacitását tovább csökkenti, ez pedig az egész régióra hatással van. 

Az Eurocontrol adatai szerint június második felében a kontinensen jelentős késések fordultak elő, különösen a magyar légtérben, ahol átlagosan napi 47 218 perc késést regisztráltak.

Az ilyen késések fő okai a kapacitáshiány és a munkaerőhiány, amelyeket tovább súlyosbít a növekvő forgalom az ukrán és belorusz légtérzár miatt. A HungaroControl próbálja kezelni a helyzetet, külföldi légiforgalmi irányítók bevonásával és a légi közlekedés biztonságának fenntartására fókuszálva, de a problémák mélyebben gyökereznek.

A légiforgalmi irányítók képzése hosszadalmas és szigorú, ami miatt a munkaerő-utánpótlás tervezése évekkel előre szükséges. Azt is elárulták, hogy a HungaroControl jelenlegi irányítói létszáma ugyan nőtt, de még mindig nem elegendő a megnövekedett forgalom és az extrém időjárási körülmények kezelésére. A kormány és a HungaroControl vezetése azonnali intézkedéseket tervez a késések minimalizálására és a légiközlekedési infrastruktúra fejlesztésére, hogy az utasok kényelme és biztonsága garantált legyen.

Mit csinál a légiforgalmi irányító? 

Mint ahogy azt fentebb már olvashattuk a légiforgalmi irányítók kulcsszerepet játszanak a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és utasaik biztonságának biztosításában. Munkájuk során számos, folyamatosan változó információ alapján kell gyors és pontos döntéseket hozniuk, hogy a légi járművek biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól és elkerüljék a baleseteket. Bár a pilóták gyakran nagyobb reflektorfényben állnak, a légiforgalmi irányítók munkája legalább annyira komplex és felelősségteljes. Az irányítók számára ez a hivatás magas presztízsű, életre szóló karriert jelent a repülés szerelmeseinek.

A légiforgalmi irányítók felelnek az utasok és repülőgépek biztonságáért a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Továbbá ők határozzák meg

  • a repülési útvonalat,
  • magasságot,
  • adnak felszállási és leszállási engedélyeket,
  • valamint biztosítják, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól.
  • Emellett az ország felett átrepülő forgalmat is irányítják.

Munkájukat radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják. A légiforgalmi irányítás három fő egysége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, a közel-körzeti irányító szolgálat és a körzeti irányító szolgálat. Ezek az egységek szorosan együttműködnek egymással, valamint a szomszédos szektorok és országok irányítóival és a pilótákkal is. Az irányítók folyamatosan mérlegelik az új információkat, és gyors döntéseket hoznak, hogy biztosítsák a légi járművek közötti előírt távolságok betartását: 1 000 láb (300 méter) függőlegesen és 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban.

Milyen az ideális jelölt? 

Az ideális légiforgalmi irányító kiválóan kommunikál, kiegyensúlyozott és felelősségteljes, gyorsan és hatékonyan hoz döntéseket, képes egyszerre több dologra figyelni, jó problémamegoldó és szeret csapatban dolgozni. A jelentkezés feltételei közé tartozik

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
  • az európai uniós állampolgárság,
  • a magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete,
  • államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga, legalább középfokú iskolai végzettség,
  • betöltött 20. életév
  • és büntetlen előélet.

A jelentkezéshez csak egy fényképes önéletrajz feltöltése és a releváns bizonyítványok adatainak beküldése szükséges. A kiválasztás folyamata rendkívül hosszadalmas és összetett. a HungaroControl egy ábra segítségével ismerteti a jelentekezés folyamatát, amely a következő képen látható. 

Folyamat rövid magyarázata: 

  • Regisztráció: fényképes önéletrajz és végzettséget igazoló okiratok beküldése,
  • FEAST képességfelmérő tesztek: kognitív képességek, angol nyelvtudás és személyiségjegyek mérése,
  • Személyes beszélgetés: személyiség- és viselkedésbeli kockázatok felmérése,
  • Repülőorvosi vizsgálat: egészségügyi alkalmasság felmérése (Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 70 000 forint/fő. A vizsgálat díját számla ellenében visszafizeti a HungaroControl.)
  • Assessment Center: szociális és egyéb kompetenciák vizsgálata.

Ha valaki sikeresen felvételt nyert, amit tudni lehet a képzésről, hogy a helyszíne a HungaroControl Zrt. képzési központja. A képzés időtartama várhatóan két év. A résztvevők határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkeznek, és munkabért kapnak. A képzés során szigorú hiányzási és vizsgaszabályok érvényesek, a tanulmányi szerződés pedig tíz év munkaviszonyt ír elő a képzés elvégzése után.

A képzés struktúrája: 

  • Első év: Alapító, jogosító és átmeneti képzés
  • Második év: Munkahelyi gyakorlati képzés

Ebbe ékelődik bele az úgynevezett szimulátoros képzés, mely során a hallgatók szimulátorban gyakorolják a légiforgalmi irányításhoz szükséges készségeket. Elsajátítják a rádiókommunikációt és gyakorolják a konfliktushelyzetek megoldását. Az elméleti és gyakorlati képzés sikeres teljesítése után jogosultak lesznek a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

A költségekről érdemes tudni, hogy a képzés alatt a hallgatók alapbért kapnak. A képzés elején ennek mértéke br. 300 000 forint/hó. Egy későbbi fázisban ez az összeg br. 350 000 forint/hó-ra emelkedik. A munkahelyi gyakorlat alatt a gyakornok hallgató fizetése br. 400 000 forint/hó, illetve itt már megilleti a hallgatót műszakpótlék is, mely kb. 15-20%. A teljes képzés alatt jár cafeteria juttatás is, mely jelenleg br. 450 000 forint/év.

A képzés költségeit a HungaroControl Zrt. átvállalja, és a résztvevők tanulmányi szerződést kötnek, melyben tíz év munkaviszonyra kötelezik magukat.

A képzés során alapbér, cafeteria juttatás és műszakpótlék is jár. Ha a hallgató nem fejezi be a képzést, vagy tíz éven belül megszakítja a munkaviszonyt, a képzés költségeit időarányosan vissza kell fizetnie.

A későbbiekben a légiirányítók fizetése jelentősen változhat attól függően, hogy hol dolgoznak és milyen tapasztalattal rendelkeznek. Magyarországon egy kezdő légiirányító bruttó havi fizetése általában 800 000-1 000 000 forint között mozog. A tapasztalattal és a felelősségi kör növekedésével ez az összeg jelentősen emelkedhet, akár a duplájára is. Ez egy rendkívül kedvező összeg számít hazánkban. A KSH adatai alapján 2024. áprilisban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 645 300, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 444 000 forint volt. 

A Pénzcentrum minden évben megírja, hogy melyek számítanak top szakmáknak, ha a fizetéseket vizsgáljuk. Évek óta a top3-ban szerepel a légiirányító, ugyanis a bruttó fizetés már jó ideje milliós nagyságrendű. Azonban jól látható, hogy rendkívül felelősségteljes feladat és igen nehéz már magára a képzésre is bekerülni. 

Címkék:
hrcentrum, repülő, késés, képzés, liszt ferenc repülőtér, hungarocontrol, légiirányítók, légiforgalom,