Pénzcentrum • 2024. július 22. 15:03
A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben - állapítja meg egy 2024-es közép-európai CFO-felmérésének kiegészítő tanulmánya, amelyben a szakértők a pénzügyi osztályok belső működését és változó szerepeit vizsgálták.
A visegrádi országok (V4 - Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia) pénzügyi vezetői a többi országhoz képest nagyobb valószínűséggel számítanak a pénzügyi osztályok szervezeti felépítésének változására, állapítja meg a kutatás, amely a Deloitte 2023 októbere és decembere között végzett felmérésén alapul. A közép- és kelet-európai régió pénzügyi vezetőinek a technológiai forradalom, ezen belül az automatizáció, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás, illetve a rendelkezésre álló munkaerő jelentik a fő kihívást.
Ennek ellenére, a megkérdezett pénzügyi vezetők között ötből négy szerint a leghatékonyabb költségcsökkentő intézkedések közé tartozik az alacsonyabb értékű és ismétlődő tevékenységek fokozottabb automatizálása. Emellett, a válaszadók fele gondolja úgy, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás is jelentős pozitív hatással lehet a működési költségekre.
A CFO-k véleménye kivételes jelentőségű: a prognózisaik egyrészt értékes betekintést nyújtanak a szervezetek belső dinamikájába, de ezen túl szélesebb körű üzleti fejlődési tendenciák barométereként is szolgálnak. Az a tény, hogy a pénzügyi vezetők mindössze 30%-a jelezte, hogy osztályának átszervezése foglalkoztatja azt jelenti, hogy a piacnak ez a területe egyre inkább stabilizálódik
– mondta el Lukács Eszter, a Finance Transformation üzletág magyarországi vezetője.
A megkérdezett pénzügyi vezetők 39%-a az új munkatársak felvételének nehézségét jelölte meg a pénzügyi területen belüli változást befolyásoló legfontosabb tényezőként. Emellett a válaszadók 35%-a a szabályozási kihívásokat említette a legfontosabb problémák között.
Ami a változásra való felkészültséget illeti, az üzleti és szakmai szolgáltatások ágazata kiemelkedik a többi ágazat közül. A vezetők több mint fele azonban még itt is úgy nyilatkozott, hogy nem számol jelentős változtatásokkal a pénzügyi részlegek struktúrájában.
A válaszadók fele szerint a transzferár-dokumentáció az egyetlen olyan felelősségi terület, amelyet a CFO-k teljes mértékben hajlandóak független szolgáltatóknak kiszervezni. Az adózást ugyan minden harmadik (36%) megkérdezett V4-es vállalat kiszervezi harmadik félnek, de sok cég az árnyomás ellenére továbbra is házon belül végzi a kulcsfontosságú folyamatokat, és csak kevesen választják a „managed services outsourcing” szolgáltatási modellt, vagyis, hogy egy adott funkció teljes irányítását és elvégzését kiszervezzék külső szolgáltatónak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A megkérdezettek többsége a pénzügyi szakértelemhez és a legfrissebb technológiákhoz való könnyebb hozzáférés miatt dönt pénzügyi folyamatai kiszervezése mellett, ami a jelenlegi felgyorsult és új kockázatokat rejtő automatizációs környezetben teljesen érthető. Ugyanakkor a szolgáltató központok értékét mutatja a vállalaton belüli folyamatszervezés szempontjából, hogy minden ötödik válaszadó ezt a belső központosítási megoldást választja elsődlegesen a pénzügyi funkció kiadásainak csökkentésére
– mondta Lukács Eszter.
Mi alapján választanak a fiatalok az elérhető diákszámla-konstrukciók közül?
Sokan az egyetemi tanulmányaik megkezdésével párhuzamosan nyitják meg első lakossági folyószámlájukat, ezért a pénzintézetek rendkívül kedvező ajánlatokat kínálnak az új ügyfeleknek. Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy milyen szempontok alapján választanak a családok és a fiatalok az elérhető diákszámla-konstrukciók közül.