Pénzcentrum • 2024. február 9. 19:02
Elveszítjük a kontrollt a munka és a magánélet között? Átalakul a kapcsolat a kollégánkkal vagy a főnökünkkel és megváltozik a státuszunk a munkahelyünkön? A hibrid munkavégzésnek nincsenek egyértelmű játékszabályai, és a hiányos irányelvek sok kockázatot rejthetnek magukban. A Pénzcentrum összegyűjtötte, hogyan élhetnek vissza a munkaadók a hibrid munkarenddel, valamint arra is kitértünk mi a teendő, ha kialakulnak ezek a kellemetlen helyzetek.
A világjárvány óta nagyon sokat változott a munkaerőpiac, a korábban sokaknak elképzelhetetlennek tűnő home office és hibrid munkamodell mára a mindennapjaink részévé vált. Számos pozitív oldala van ennek az új atipikus munkaformának, azonban fontos azt is látni, hogy ez a rendszer új szabályok leszögezését igényli.
A hibrid munka nagyobb önállóságot biztosíthat a munkavállalók és a vezetők számára (munka mellett saját magánéleti dolgainkkal is haladni lehet), ami hatékonyabbá és kevésbé stresszessé teheti a munkát és a mindennapi életet. De egyedi kihívásokkal is járhat - és egyes esetekben nem csak frusztrációkkal, hanem tényleges problémákkal, amelyek elűzhetik a munkavállalókat a munkahelyekről. Szakemberek mondták el, hogy melyek az árulkodó jelek arra, hogy a hibrid munkapolitika problémás lesz a munkavállaló jólétére nézve.
A betegnapok, mint munkanapok
Az egyik legnagyobb intőjel arra, hogy a hibrid megállapodás potenciálisan mérgező lehet, ha a munka és a magánélet határai elmosódnak. Mivel sok esetben nincsenek egyértelműen letisztázva az irányelvek a rugalmas munkabeosztás esetén, könnyű belesni a csapdába, hogy sokkal többet dolgozunk egy nap, mint amennyit valójában kellene. Ez pedig igen káros hatással lehet a mentális, de akár a fizikai egészségünkre is. Brianna Doe, aki a Verbatim marketingcég társalapítója, elmondta, hogy ezt saját bőrén tapasztalta egy korábbi hibrid munkahelyén. Elmondása szerint:
amikor betegszabadságra mentem, a főnököm egyszer számonkérte rajtam, hogy "Hát, az a jó, hogy otthon maradhatsz, attól még dolgoznod kell."
- emlékezett vissza. Majd hozzátette, hogy egy egészséges kultúrában, akár teljesen távmunkában, akár teljesen irodában, vagy a kettő keverékében dolgozol,
a munka és a magánélet egyensúlya továbbra is nagyon fontos, és szem előtt kell tartani, hogy első a saját egészségünk.
Nincsenek letisztázott játékszabályok
Deirdre E. Orr HR-tanácsadó és tehetségfejlesztési szakértő mind a hibrid irányelvek kialakításának mind az azok alapján történő munkavégzésnek szakértője. Szerinte a legnagyobb vörös zászló a hibrid munkarend esetén, ha nincs hivatalos szabályzat. Amikor a hibrid megállapodás "szürke zónában" működik, az nagyon sok veszélyt hordoz magában.
A szakértő külön kiemelte, hogy ami igazán rosszat tesz a munkamorálnak és az egészséges irodai környezetnek, amikor "pletykákból" halljuk, hogy valaki megteheti, hogy otthonról dolgozik, míg mi magunk nem tehetjük meg. Ezért hangsúlyozta a HR-tanácsadó, hogy feltétélen a munkaszerződés megkötésekor tisztázni kell ezt is és minden olyan munkahelyen, ahol van lehetőség ilyen jellegű munkára egy részletes hibrid szabályzatot kell készíteni.
A főnök és a kollégák teljesen másképp viselkednek a távmunkában, mint személyesen
Az egyik megkérdezett szakértő elmondása szerint a hibrid munkavégzésnek valós veszélye az, hogy a kollégák máshogy viselkednek az irodában és az online térben. Elmondása szerint egy korábbi hibrid munkahelyén három napot dolgozott az irodában és kettőt otthonról. Az irodai munkavégzés során "minden rendben volt", de azon a két napon, amikor otthonról dolgozott, "a bizalom elszállt az ablakon" és sokkal több órát dolgozott, hogy a főnöke ne higgye azt, hogy nem dolgozik, amikor otthon van.
A nap végén el kellett küldenem, hogy mit csináltam egész nap, össze kellett állítanom a listát
- mesélte, majd hozzátette, hogy
úgy éreztem, hogy nem bíznak bennem. És ez nagyon-nagyon demoralizáló volt
-hangsúlyozta.
Ez a probléma egyébként sok munkahelyen fennáll, és sok munkaadó éppen ezért nem is vezette még be az otthonról dolgozás lehetőségét, mert bizalmatlanok a munkavállalókkal szemben.
Azonban nem csak a főnökök mehetnek át nemkívánatos átalakuláson a hibrid munka során, a kollégák is kihasználhatják az alkalmat arra, hogy durvábbak legyenek, mint személyesen lennének. Jobban beleállnak helyzetekbe, mert írásban könnyebb megfogalmazni, ha valakivel problémánk van, mint szemtől-szembe.
Amikor otthonról dolgozunk nem feltétlenül van meg az a fizikai, személyes szociális kapcsolat, hogy módosítsam a viselkedésemet. Csak egy képernyőhöz beszélek, és így nem gondolunk bele, hogy milyen érzés lehet ez a másiknak
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- fejtette ki a HR szakértő. Emellett azt is kifejtették, hogy a munkahelyi integrációnak sem feltétlen tesz jót a hibrid munkavégzés, mert így könnyebb kizárni bizonyos embereket a közösségből és nem hívni programokra. Nem veszik figyelembe az embert és nem hívják meg a vidám órákra vagy a döntéshozó megbeszélésekre a hibrid státusza miatt.
A mérgező hibrid munkahelyén Doe, HR szakértő elmondta, hogy ő is megtapasztalta, hogy kizárták azokról a megbeszélésekről, amelyekre azok kaptak meghívást, akik többet voltak az irodában, ami miatt kevésbé érezte magát a csapatához kötve, és aggódott, hogy elveszíti az állását.
Csak aggodalmat és pánikot éreztem, hogy 'Mit jelent ez? Nem tekintenek a csapat értékes tagjának? Elfelejtkeztek rólam?'
- emlékezett vissza Doe. Egy kutatásból kiderült, hogy nem ő az egyetlen, aki ezt érezte. A Deloitte 2023-as, 10 országban 5000 dolgozó nő körében végzett felmérése szerint a technológiai, telekommunikációs és média területén hibrid munkavállalóként dolgozó nők
58%-a mondta azt, hogy úgy véli, hogy hibridként való munkavégzésük miatt kirekesztették őket a döntéshozatali megbeszélésekből és az informális interakciókból,
ami magasabb, mint a teljesen távmunkában dolgozó nők esetén (33%), akik ugyanerről számoltak be.
Hibrid pozícióból vezető beosztásba?
Ha megnézünk egy vállalatot, és azt látjuk, hogy az összes vezető állandóan az irodában van, a szakértők szerint ez "azt jelzi, hogy a távmunkát valójában hogyan értékeli a munkaadó, függetlenül attól, hogy mi a hivatalos politika". Véleményük szerint ez nem feltétlenül jelent vészjelzést, mert az embereknek lehet, hogy csak személyes preferenciáik vannak a munkavégzéssel kapcsolatban, de azért érdemes szemmel tartani.
Kérdezz rá a hibrid munkavégzésre az állásinterjún!
Igen gyakori, hogy munkahelyek úgy hirdetnek állásokat, hogy a kiírásban feltüntetik a hibrid munkavégzés lehetőségét, de valójában nincsen kidolgozott eljárásuk ennek a megvalósítására a gyakorlatban. Ezt úgy kerülhetjük el, ha már az interjú során rákérdezünk. Sok esetben a baj, hogy ugyan a hibrid irányelvek egyértelműen megfogalmazhatók, de az értelmezésük nem mindig magától értetődő.
A HR tanácsadók azt is javasolják, hogy ha van lehetőségünk, akkor beszéljünk az alkalmazottakkal a hibrid politikáról, mielőtt elfogadjuk az állásajánlatot. Beszéljünk olyan alkalmazottakkal, akik már ott dolgoznak a vállalatnál vagy dolgoztak korábban, hogy tájékozott döntést hozhassunk arról, hogyan használta és értelmezte a vállalat hibrid munkarendet.
Ha pedig már elfogadtuk az állást és díszkomfortosan érezzük magunkat, a nem egyszerűen értelmezhető hibrid rendszer miatt, akkor ne féljünk beszélni a vezetővel arról, hogyan érezzük magunkat emiatt. Ha a főnökünk bizalmatlannak tűnik azzal kapcsolatban, amit akkor csinálunk, amikor fizikailag nem vagyunk jelen, hozzuk ezt szóba, mielőtt dühösen felmondunk.
Ahhoz, hogy a beszélgetés eredményes legyen, ne vádoljunk.
Ehelyett inkább azt fogalmazzuk meg, hogy miért érezzük magunkat kellemetlenül és próbáljuk a megoldás irányába vinni a közös gondolkodást (asszertív kommunikáció).
A legfontosabb dolog az, hogy biztosítsuk a nyitott kommunikációs vonalakat
- emelték ki a HR szakértők. Abból bajunk nem lehet, ha egy problémát meg akarunk oldani, nem kell félni a kirúgástól és a hirtelen felmondás sem célravezető.