Pénzcentrum • 2022. december 13. 14:04
A recesszió nagy vesztesei lehetnek az értékesítők és velük együtt a teljes tréningpiac, ha a kis- és középvállalkozásoknál tapasztalható kötségvisszavágások tovább erősödnek - derül ki az egyik hazai alapítású tréningcég összefoglalójából. A KKV-k válasza a recesszióra klasszikus: marketing, képzés, bizonyos jóléti költségek, kifejezetten hangsúlyozottan üzemanyagköltség, energiaköltségek visszavágása, ami természetesen csökkenti a komfortérzetet, a szabad mozgást, a megszokott kényelmet. A legfeltűnőbb, hogy visszavágják a fejlesztési pénzeket és megállítják az ezzel kapcsolatos folyamatokat.
Az ősszel kezdődő gazdasági nehézségek a tréningpiacra is kihatással vannak, a hullámvasút legmélyebb pontja azonban még mindig nem látszik. Az évente 120 cég közel 2000 értékesítőjét képző magyar tréningcég, a Comline Budapest jelenlegi ügyfélállományán azt tapasztalja, hogy sok esetben a recessziótól való félelem indokolja a költségcsökkentési lépéseket. “Tudjuk, hogyha nagyon sokat beszélünk arról, hogy recesszió jön, válság van, akkor a vezetők egy része reagálni fog erre a kommunikációra és valóban elkezdődik egy zsugorodó ciklus. Ez számos problémát vet fel értékesítési szempontból. A folyamatok kibillennek a normál működési tartományból, az értékesítő nem tudja futtatni a tevékenységét a megszokott módon. Az automatizmusok megállnak.” - mondta el Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere.
Tréningekre költhetnek utoljára a cégek
Sok cégnél a költségek visszavágása szinte automatikus. Ez legtöbbször olyan területeket érint, mint: marketing, képzés, bizonyos jóléti költségek, de mostanában kifejezetten hangsúlyozottan üzemanyagköltségek, energiaköltségek, ami természetesen csökkenti a komfortérzetet, a szabad mozgást, a megszokott, kényelmes körülményeket. A legfeltűnőbb talán, hogy ilyenkor visszavágják a fejlesztési pénzeket és megállítják az erre épülő folyamatokat. “Recessziós környezetben a cégvezetés egyik legjobb tulajdonsága a rugalmasság és a gyors reakcióképesség, ha ez nincs meg, nagyon gyorsan elveszíthetik a munkatársak fókuszáló képességét, azaz széteshet a csapat. Ilyen helyzetben stabilitásra van szükség, azaz világos célokra, rendelkezésre álló eszközökre és erőforrásokra, stratégiára, és magára a stabil a vezetőre.” - egészítette ki a szakember.
A versenyképességen nem érdemes spórolni
Recessziós környezetben minden olyan költés tiltólistára kerülhet, ami nem szolgálja a termelést, a cég és a csapat magas szintű túlélését. “Hibás döntés lehet, ha olyasmin spórolunk, ami ahhoz kell, hogy sikeresen felül tudjunk kerekedni a recesszió okozta nehézségeken és fenntartsuk a versenyképességünket, termelőképességünket.” tette hozzá Nagy Béla.