Odavág a rezsiemelkedés az irodáknak is: újra visszatérhet a tömeges home office?

Pénzcentrum2022. október 5. 21:01

Az elmúlt években az irodai munkavégzés témaköre időről időre fókuszba került: át kellett értékelnünk az irodatereinket a koronavírus-járvány alatt, az ezt követő visszatérésben, most pedig egy új kihívás, az üzemeltetési költségek és a rezsirobbanás kényszerítik a szektor szakértőit arra, hogy tereikről gondolkodjanak.

Mostantól sok helyen okosabb, élhetőbb irodákat igényelnek és tervezhetnek, eltűnnek a fölösleges elvárások és a túlzások és az üzemeltetés és ésszerű használat szempontjai felülkerekedhetnek szinte minden egyéb tényezőn - vallja egy irodatervező stúdió, a MádiLáncos. Az élhető irodaterekig vezető út nem a home office-ba való menekülés, hanem a jól megtervezett, okos iroda lehet – itt az idő új útra kanyarodni a parkolópályán töltött évek után.

Nem kérdés, hogy a home office térnyerése nemcsak indokolt, hanem érthető is volt a járványhelyzet idején, és részben azután is: az otthonról történő munkavégzés komfortos, a munkavállalók egy részénél kifejezetten eredményes, csökkenti az ingázással töltött időt, amely az emberekre és a környezetre (üzemanyag-használat, kibocsátások, levegőszennyezés, út- és parkolóigény) is egyértelműen negatív hatással van. A céges stratégiák egy jelentős része azonban – a hatékonyság szempontját figyelembe véve – nem engedheti meg munkavállalóinak a száz százalékban otthonról végzett munkavégzést, ráadásul a növekvő rezsiköltségek miatt felmerülhet, hogy otthoni munkavégzés esetén a cégek biztosítsanak anyagi hozzájárulást az otthoni munkavégzés költségeinek (áram, fűtés) enyhítésére.

Ami jelenleg kirajzolódik a megrendelői kérésekből, az egy teljesen új irodatervezési és üzemeltetési modell. A home office-ban töltött hónapok következményeként a teljes szektor arra kényszerült, hogy újraértékelje az irodai tevékenységeket és munkafolyamatokat. Fókuszba került a desk sharing, a munkavégzéshez szükséges tér optimalizálása, a multifunkciós terek, például az úgynevezett work café használata. Kifejezetten jó jel, hogy a mi tervezési munkáink már száz százalékban úgynevezett workplace strategy kidolgozásával kezdődnek, a kulcsfogalom pedig a hatékonyság lett.

– mondja Láncos Áron, a MádiLáncos Studio egyik vezetője. Az alapító Sárosdi-Mádi Krisztina hozzáteszi: a fizikai irodatérnek a legtöbb esetben megvan a létjogosultsága, hiszen olyan tereket biztosít, amelyben a személyes kollaboráció, a brainstorming, a projektmunka, az oktatás vagy a mentorálás megvalósulhat. Fontos látni: a legtöbb munkavállalónak az inspiráló munkakörnyezet otthon nem biztosított – a megfelelő világítás, az ergonomikus bútorok, a modern akusztikai megoldások hiánya kifejezetten egészségkárosító és negatív hatással van a munkaerő hatékonyságára. Ráadásul covid-statisztikákból tudjuk: a céges elköteleződésnek és közösségi életnek pedig kifejezetten rosszat tesz a túlzó szeparáltság.

Érzékeny egyensúly: rezsibumm vs. hatékonyság a munkahelyen

A cégek és az irodaüzemeltetők egyre inkább előtérbe kerülő feladata felvenni a harcot a klímaválsággal és a növekvő rezsiárakkal. A felelősség közös, ezért meg kell találni azt az optimalizált megoldást, amellyel nem sérül a munkavégzés hatékonysága sem.

 Az iroda optimális működtetése a tervezéssel kezdődik: a legjobb eredmény érdekében minél előbbi fázisban érdemes ezzel foglalkozni. Külön érdemes kiemelni a workplace strategy jelentőségét, mely a tervezés kezdeti fázisában segít pontosan felmérni és meghatározni az igényeket, hogy a tervezők olyan tereket és funkciókat tervezzenek be, melyekre ténylegesen szükség van. Néhány eszköz, amellyel a belsőépítész tervező is tehet a hatékony üzemeltetésért:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • Világítás minősége, zónázás, átgondolt vezérlés: ez nemcsak az emberi közérzetre van hatással, hanem energiát is spórol. A fűtés, a hűtés és a szellőztetés után a világítás a legnagyobb energiafogyasztó.  
  • Szenzorok, automatika: Jelenlét- és megvilágításérzékelő segítségével mindig az aktuális létszámhoz és környezeti hatásoknak megfelelően állítható a megvilágítási szint.
  • A hűtés, fűtés és szellőztetés optimalizálásában is nagy előrelépést jelenthetnek a jelenlét- és igény alapú megoldások, melyek az adott létszámnak és használatnak megfelelően szolgálják ki a tereket, kiküszöbölve ezáltal az üres területeken teljes kapacitáson működő rendszerek által jelentkező energiapazarlást.
  • A jól megtervezett árnyékolás a vizuális komfort biztosítása mellett a nyári hűtési energiaigényét is csökkenti.
  • A jól megtervezett terek (elrendezés, bútorozás, üvegfelületek, színek) jó természetes megvilágítást és szoláris hőnyereséget eredményeznek, aminek következménye a kisebb fűtési és világítási energiaigény is.
  • A víztakarékos szerelvényeknek használatával a vízfogyasztás és keletkező szennyvíz mennyisége is csökkenthető.

Stratégia és önreflexió nélkül nem megy

A cég saját, Budapest II. kerületében található irodájára egyfajta pilot projektként tekint: olyan munkakörnyezetet szerettek volna létrehozni, amely inspiráló és innovatív, ahova szívesen érkeznek meg ügyfeleik is, akár hétről hétre.

„Irodánkban szerettük volna összegezni a cégünk több, mint 25 éves múltját és perspektíváit – az elénk táruló panoráma, a nagy ablakokon át látható Budapest-horizont és a penthouse- szint egyedisége nagyban hozzájárul ahhoz, hogy új ötletekkel, friss megoldásokkal dolgozhassunk. A fenntarthatóság szempontjai miatt viszont egy nagyon racionális teret hoztunk létre, ahol a kulcsszó a funkcionalitás, az energiahatékonyság és a jó üzemeltethetőség voltak – mondja Szlovák János, a MádiLáncos Studio egyik vezetője.

  • Nyitott alaprajzi szervezés, a minimálisan szükséges zárt, épített helyiségekkel a későbbi rugalmas átalakíthatóság érdekében
  • Természetes benapozottság maximális hasznosítása belső üveg válaszfalak alkalmazásával
  • Külső árnyékolás a nyári hőterhelés csökkentésének érdekében
  • Anyagtakarékos kialakítás, meglévő elemek újra felhasználása, álmennyezet elhagyása
  • Korszerű fan-coil rendszer, a bútorozáshoz és terek kialakításához igazított zónázással és vezérléssel
  • Korszerű LED-es, fényerőszabályozott, automatikusan vezérelt (jelenlét- és megvilágításérzékelő) világítás

Szlovák János hozzáteszi: a kulcsszó számunkra a harmóniára való törekvés – jelenti ez az érzékeny egyensúlyt az épített tér és az ember, a régi és az új, az egyszerűsödés és az innováció között. A MádiLáncos szakemberei azt vallják: az irodatér az elmúlt évek megpróbáltatásai után emberközelibb, egyszerűbb és okosabb, mint valaha – már csak tudni kell a lehető legjobban használni.

Címkék:
fűtés, home office, fűtési szezon, hatékonyság, fűtéskorszerűsítés, világítás, világítástechnika, munkavégzés, homeoffice,