Pénzcentrum • 2022. július 6. 16:15
Az utóbbi időben keményen drágultak a szállítási költségek: nem csak a benzinárak emelkedése miatt, de a nemzetközi szinten tapasztalható sofőrhiány is komoly gondokat okoz. Ezt jól tükrözi az is, milyen fizetésekkel toboroznak most a nemzetközi szállítmányozási cégek: egy friss álláshirdetés szerint a legalacsonyabb belépő fizetés is nettó 480 ezer forint, de akár 800 ezret is kereshet havonta valaki nemzetközi kamionsofőrként. Megnéztük, valóban megéri-e fuvarosnak állni ez alapján.
A koronavírus-járvány keményen érintette a szállítókat, többek között ennek is köszönhető, hogy az ellátási láncokban folyamatosan fennakadásokat tapasztalunk, ugyanis Európában mindenhol sofőrhiányról beszélhetünk. Ez is szerepet játszik abban, hogy az utóbbi időben emelkedtek a szállítási költségek, ráadásul a fuvaroshiány az általános drágulásba is begyűrűzhik. A durva sofőrhiány pedig már az álláshirdetésekből is jól látszik: a Pénzcentrum most olyan toborzási felhívást szúrt ki, melyben egy cég nettó 800 ezer forintos fizetést is kínál a nemzetközi kamionosoknak.
A hirdetést a Trans-Sped Container Logisitic Kft. oldalán találtuk; összesen 4 különböző munkakörbe keresnek most sofőröket. A legalacsonyabb belépő fizetés is havi nettó 484 és 530 ezer forint között van, ennyit ígérnek azoknak, akik belföldi gépjárművezető munkakörben vállalnának náluk munkát. Szintén Magyarországon belül dolgozhatnak az állandó váltósofőrök, ezzel viszont már bőven havi nettó félmilliót lehet hazavinni, ugyanis a hirdetésben ígért fizetés 530 és 580 ezer forint között van. Ráadásul minkét munkakörnél az szerepel, hogy a sofőröknek hétvégén nem kell dolgozni.
Az igazán komoly fizetéseket viszont a nemzetközi szállításban résztvevő kamionsofőrök vihetik haza: a kis nemzetközi gépjárművezetőként munkát vállalóknak már havi 600-650 ezer forintot ígérnek, ráadásul nekik is adott, hogy a hétvégéket otthon tölthessék. Nincs ez így az negyedik az utolsó munkakörnél, melyre toboroznak: a nagy nemzetközi gépjárművezetők csak minden második hétvégén szabadok, cserébe viszont 750 és 800 ezer forintos nettó bért vihetnek haza havonta.
Valóban megéri?
Természetesen a fizetés még nem minden, szintén fontos megnézni, milyen feltételeknek kell megfelelni, ha valaki ilyen álomfizetésért sofőrködne. A következőkkel kell rendelkezni a jelentkezőknek mindegyik említett munkakörhüz:
- C+E kategóriás jogosítvány,
- PÁV igazolás,
- GKI kártya,
- sofőrkártya,
- erkölcsi bizonyítvány,
- legalább egy év aktív tapasztalat C+E kategóriában.
Ez alapján viszont csak a hivatásos, tapasztalattal rendelkező fuvarosokat várják, ugyanis arról nincs információ a honlapon, hogy jelentkezhet-e valaki például csak B-kategóriás jogosítvánnyal.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Általános sofőrhiány
Nem csak a belföldi és nemzetközi szállításban van komoly sofőrhiány: korábban már írtunk arról, hogy Budapesten a buszok hátuljára kihelyezett figyelemfelkeltő álláshirdetés 430 ezres nettó bérrel kerestek buszsofőröket. Szintén hiány van az autóvezetőkből a szemétszállításban: korábbi cikkünkben írtunk róla, hogy vidéken már nettő 450 ezret is ígérnek a tehergépjármű-vezetőknek. A szállítási szektorban pedig nemzetközileg komoly emberhiány van: csak tavaly 40% volt a betöltetlen állások aránya a fuvarosoknál.
A szakma árnyoldalai
Ha viszont ilyen magas fizetéseket kínálnak a sofőröknek, akkor felmerül a kérdés, hogy miért van ekkora emberhiány a szállítmányozásban? Úgy tűnik, nem csak a toborzás jelent nehézséget ezen a területen, de az emberek megtartása is: egy fizikailag nagyon megterhelő munkáról van szó, az ellátási láncok fenntartását pedig a kamionsofőrök egészsége sínyli meg. Nem határozhatják meg, hogy mikor és hol dolgozzanak, ezen kívül pedig sokszor szörnyű körülmények között kell tisztálkodniuk, denem ritkák a különböző szervezési vagy egyéb hiányosságok miatti napos várakozások sem. Részben pont ezek miatt a körülmények miatt fizikailag és mentálisan is megterhelő a sofőrök munkája.